Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:46 KTP: Ktp
19:06 jbl: Type 3
17:05 tobje1000: Tobje1000
22:36 John Pedersen Skagen: Jo det kan man sagtens http://vwnettet.dk/topic/219319
21:22 Den halvblinde: Desværre ik
13:33 my56vw: 1303
18:10 Michael Munk: Kan man ikke længere søge herinde

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  NYE Startproblemer... WOOHOO! Nu kører den sgu! (Næsten)

Tags:
No tags yet.

(permalink) Lyngbye Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jeg får sgu snart dårlige nerver!

Bilen vil sgu ikke starte med nøgle.
Nogle gange lyser ladelampen, andre gange ikke.
Der er strøm på batteri 6,35 V og Lader med 7,2V
Bilen kan skubbes igang uden problemer.
Da vi først fik bilen startet, var der ingen problemer med at starte med nøglen.
Så gik den over til at starter og dynamo drejede rundt, men ikke startede.
Nu lyder der bare et klik omme fra starteren, (Hvis jeg er S
-------------------------------------------
-Lyngbye-
Det eneste luftkølede jeg har for tiden, er min cykel. :)
(permalink) snibeke Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Du skal tjekke din starter og de kabler der går ned til den, den er placeret ved højre baghjul og er en stor og en lille cymilder placeret ved siden af hinanden, det lyder som om en ledning er faldet af eller sidder løst, så kan du jo være så heldig at den lige rører en gang i mellem. Symptomet på dette er nemlig en kliklyd når du drejer nøglen
-------------------------------------------
I'm blond, what's your excuse ? 61 70 44 18
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
jeg ville lige gå den lyskontakt efter om alle forbindelser er i overensstemmelse med det diagram du har monteret dit nye ledningsnet efter - der er noget helt galt der
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Lyngbye Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Har gået diagrammet igennem flere gange nu. Fatter det heller ikke.
På starteren sidder der 2 stik (dvs der sidder selvfølgeligt flere)
Men den ledning der går om til starteren, kan monters både på oversiden og på undersiden. Dvs der er et stik i "overskud" Har ikke prøvet, af frygt for at gøre noget gruligt galt, men kan det være løsningen? Lyder dog mærkeligt, da det jo har virket. Kan ikke se nogle talt på starteren, men stikket burde hedde 30.
Har strammet alle skruer og bolte fra starter til laderelæ osv.

-------------------------------------------
-Lyngbye-
Det eneste luftkølede jeg har for tiden, er min cykel. :)
(permalink) snibeke Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Der skal sidde 3 ledninger ligesom man kan se på diagrammet.
-------------------------------------------
I'm blond, what's your excuse ? 61 70 44 18
(permalink) Lyngbye Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Det gør der også. 2 af dem går bare fra samme klemme (50).
Fra batteri -> starter -> dynamo
-------------------------------------------
-Lyngbye-
Det eneste luftkølede jeg har for tiden, er min cykel. :)
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 17 years siden | | | |
ja og så skal der gå en ledning fra tændingslåsen og ned til starteren og det gør der jo eftersom den siger klik når du drejer nøglen.

Kan du turne motoren med hånden uden for meget modstand, så er mit bud at din starterbøsning er kaput....har gearkassen ikke været brugt længe og du har sat starter i uden at smøre bøsningen, så slider du den ned ret hurtigt.
-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) Oval-fanatic Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Det kan også være en dårlig stelforbindelse.... Hvis du hiver starteren af for at smøre den op eller lignende så sørg lige for at få alt ir af polerne og børstet stelforbindelsen godt efter.

Det hjalp mig da jeg havde et problem der lignede dit lidt.

Noget andet vigtigt er at du sikkert ikke kan teste din starter uden den er monteret på bilen, da den ikke kan trække nok amp i små kabler til at "snurre" og den vil derfor bare klikke hvis du prøver med ex. billige startkabler.

Håber det hjælper

Mvh Claus
-------------------------------------------
Vintage speeed!
9000, Aalborg C
(permalink) Lyngbye Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Ja problemet er egenligt det samme som der står øverst i indlægget, men denne gang har jeg skiftet starter og starter bøs.
Da det var gjort skete der stadigt intet, udover at den til sidst havde afladet batteriet.
I med et frisk batteri, og så startede bilen første gang. SUPER tænkte jeg så.
Slukkede lige bilen for at se om det var en engangs forseelse.
DET VAR DET!

Hvad helvede sker der?

Da bilen var startet, var der både lys og alt muligt, nu er der hverken det ene eller det andet. Ladelampen lyser lidt som den har lyst til, når jeg drejer nøglen over på tænding.
-------------------------------------------
-Lyngbye-
Det eneste luftkølede jeg har for tiden, er min cykel. :)
(permalink) Lyngbye Member
Skrev for 17 years siden | | | |
[quote=Oval-fanatic]Det kan også være en dårlig stelforbindelse.... Hvis du hiver starteren af for at smøre den op eller lignende så sørg lige for at få alt ir af polerne og børstet stelforbindelsen godt efter.

Det hjalp mig da jeg havde et problem der lignede dit lidt.

Noget andet vigtigt er at du sikkert ikke kan teste din starter uden den er monteret på bilen, da den ikke kan trække nok amp i små kabler til at "snurre" og den vil derfor bare klikke hvis du prøver med ex. billige startkabler.

Håber det hjælper

Mvh Claus


Stelforbindelsen. Er det mellem gearkasse og ramme?

-------------------------------------------
-Lyngbye-
Det eneste luftkølede jeg har for tiden, er min cykel. :)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Du har da nogen dårlige forbindelser rundt omkring, ved starter, dynamo, mv.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 17 years siden | | | |
ok jeg giver op mht. til fjernsupport. Du skal være velkommen til at komme forbi hvis du kommer til Sjælland, så fikser vi den, men tror din bil kræver at man har den mellem hænderne og ikke via computer/telefon.

Prøv evt. med amperemeter at måle lidt på dynamo/starter....hvis dine ledninger ikke levere varen så drejer starteren ikke. Det er muligt du har et inkomplet ledningsbrud som gør at du kan måle tilstrækkeligt med volt, men ingen ampere. Men som sagt så skal man vist have den mellem hænderne
-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) tom j Member
Skrev for 17 years siden | | | |
at den kan starte med et helt frisk batteri, får det til at lyde som om du har problemer med at få nok "starter omdrejninger" er enig med frank i at det lyder til at du har dårlige forbindelser, mit gæt er stel til motoren der er for dårlig , prøv at sætte et start kabel fra - på batteriet og over på motor blokken, hjælper det ja så er det noget nyt stel til motoren du skal lave.
-------------------------------------------

(permalink) Lyngbye Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jeg prøver! :)
Ellers ryger den sgu ned til KB i Ringe.
-------------------------------------------
-Lyngbye-
Det eneste luftkølede jeg har for tiden, er min cykel. :)
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 17 years siden | | | |
så er det da billigere at køre den over broen på en dagsbillet. En rigtig mekaniker koster jo penge i drift. Jeg bor godt 50-55km fra broen og du skal være velkommen
-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Det første man gør på en VW, og sikkert på de fleste andre biler også, er tricket med skruetrækkeren, som vist i starten af tråden.
Reagerer den positivt på det, er det 99% sikkert en ledning/strømfejl. Gør den ikke, er det i 75% af tilfældene den tykke ledning fra batteriet der er irret i kabelskoen på starteren. Og jeg mener ikke om den er fin blank. Kablet eller kobberet er helt væk på det stykke der sidder i kabelskoen.
Ellers må man i gang. Ryk i kabler og kabelsko for at se om de er løse eller kobberlederen er irret væk.
Men det er meget simpelt: Der skal være den tykke plus fra batteriet, der skal være stel fra batteriet til bunden under bagsædet og der fra fletstumpen til gearkassen. Gearkassehuset kan f.eks. være kraftigt irret. Så trækker den måske stel gennem koblingskablet eller endnu sjovere gennem speederkablet. Det kan man se ved at speederkablet bliver rødglødende når man forsøger at starte :)
Så skal der komme styrestrøm til trækspolen ovenpå starteren. Klemme 50 fra tændingskontakten. Den er rød med sort stribe og har f.eks. en samling i venstre side under bagsædet. Der skal komme 12 volt når man drejer nøglen til start. Kommer der kun. feks. 10 volt og starteren virker med skruestrækkeren, så indbygger man et hjælpe/lygterelæ til klemme 50 på starteren. Dette burde være standard på en 6 volts. Men det er også set på en 12 volts.
Så kører den, ingen hokuspokus i det !!
Men det kan være det bliver et emne, ligesom ladning, ved næste MIB-Dynoday.
Eller kan man ikke vente så længe - :)

Hvis ikke den reagerer på skruetrækkeren, og de tykke kabler er OK. Kan det jo være selve starteren eller trækspolen. Kontakten der forbinder batteri-plus med startmotoren er jo bare en lille tyk bro der sidder mellem de to 8mm bolte i enden af trækspolen. Den kan være brændt op og kan skiftes.
Der går en meget kort ubeskyttet/uisoleret ledning udvendigt og ind gennem en gummidut i starterhuset. Den kan irre bort, men den er så kort at man overser den.
Den går så ind til kullene som kan være opslidte.
Det er yderst sjældent at selve motoren fejler noget, ud over bøsningen i gearkassehuset. Det er bare blevet sådan i dag at ingen kan/gider reparere på det nævnte. Man sætter bare en ombytter på. Man aner ikke hvorfor -
Det gør så igen at det kan være svært at fremskaffe reservedelene.

I øvrigt, så rens sikringsboksen med kontaktspray eller bedre, WD40 og en messingbørste hvert 15-20 år. Eller når I køber en brugt bil. Smid alle sikringerne væk og udskift dem alle med sikringer der er et "nummer" større end std. Det virker især godt på 6 volts biler.
Prøv at mærke på sikringerne når I kører langt. De bliver varme. Det forsvinder når sikringerne er et nummer større. Og de skal nok springe alligevel hvis der er noget galt.
Sprøjt tynd rustbeskyttelse over sikringsholderen til sidst. Det kører i årevis uden mystiske fejl bagefter.
Jeg gjorde det for 80.000 km siden i min gamle Polo. Aldrig nogensinde nogen som helst problemer. 7-9-13. Den er altså fra 1982 og med hensyn til elsystem meget lig en bobbel.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 17 years siden | | | |
det sidste frank skriver er en RIGTIG god ide. Rens hele sikringsboksen med stålbørste/sandpapir, monter nye sikringer og sprøjt hulrumsbeskytter ind over....så holder det for evigt og man slipper for fremtidige strømproblemer (derfra ihvertfald).

-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) Lyngbye Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
Så skal der komme styrestrøm til trækspolen ovenpå starteren. Klemme 50 fra tændingskontakten. Den er rød med sort stribe og har f.eks. en samling i venstre side under bagsædet.

I øvrigt, så rens sikringsboksen med kontaktspray eller bedre, WD40 og en messingbørste hvert 15-20 år. Eller når I køber en brugt bil. Smid alle sikringerne væk og udskift dem alle med sikringer der er et "nummer" større end std. Det virker især godt på 6 volts biler.
Prøv at mærke på sikringerne når I kører langt. De bliver varme. Det forsvinder når sikringerne er et nummer større. Og de skal nok springe alligevel hvis der er noget galt.
Sprøjt tynd rustbeskyttelse over sikringsholderen til sidst.


Det virkede sgu! Nu starter den fint. HVER gang! :)

Der er dog ingen samling under bagsædet, men det kan jo bare være mig der har trukket de nye ledninger anderledes end normalt.

Nå, men lige en sidste ting.
Nu er det jo ikke det gamle originale batteri der sidder i, og det nye er lidt størrere, så nu passer batterilåget selvfølgeligt ikke.
Hvad dækker man af med så det ikke får kontakt til bagsædet, hvis nogen sætter sig i det? :) No fat chicks though!
-------------------------------------------
-Lyngbye-
Det eneste luftkølede jeg har for tiden, er min cykel. :)
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 17 years siden | | | |
satte du et hjælperelæ på????

hvis du har et gammelt liggeunderlag eller lign. så kan du skære det til og lægge over. Jeg har tidligere brugt en bid liggeunderlag og en bagagestrop rundt om, og det holdt fint
-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) Lyngbye Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Nope! Har ikke noget relæ tror jeg. Dog sidder der et relæ ude i bagagerummet, som ikke bruges til noget, tror måske der har kørt nogle gamle tågelygter igennem det.

Liggeunderlag har jeg nok af. Og der sker ikke noget ved at det røre begge poler? er godt klar over det ikke er strømledende, men alligevel. :)
-------------------------------------------
-Lyngbye-
Det eneste luftkølede jeg har for tiden, er min cykel. :)
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 17 years siden | | | |
ja ja det sker der ikke noget ved- bare på med det.

Hvad lavede du siden det nu virker???
-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) Lyngbye Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Skiftede sikringer + WD40. Troede aldrig i mit liv, at jeg skulle bruge WD40 til noget som helst fornuftigt. (Længere historie) :)

Utroligt at det skulle vise sig at være så simpelt.
Har dog også skiftet starter og bøs, men det sker der jo ikke noget ved at det er nyt. :)
-------------------------------------------
-Lyngbye-
Det eneste luftkølede jeg har for tiden, er min cykel. :)
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 17 years siden | | | |
hæhæ ja der kan man bare se....jeg har også engang kæmpet med elektriciteten og så benytted ejeg Franks råd og så spillede det max....det var faktisk min sidste vw- baja freaken
-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) Anonym Member
Skrev for 17 years siden | | | |
WD 40 kan bruges til alt, selv rensning af sko... men det hører vist til i et andet forum..!
tillykke med det, og god køretur
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
fedt jo
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)

Reply »

You must log in to post.