forsøgt sig med andre motorer end vw og Porschemotorer i en VW?
AndersHH skrev:
Chevrolet Corvair, Honda, toyota, ford, Mazda wankel subaru boxer og alfa boxer
Kig her:
http://bb.bbboy.net/vwengineconversions
/AndersHH
Anonym skrev:
Svenskerne propper også tit en forhåndenværende Volvo rækkemotor i (med vandkøling og det hele), når de ikke gider betale vedligeholdelse på en VW motor.
Du må nok definere, hvad du mener med økonomisk: En der er billig at købe og holde kørende - eller en der kører langt på literen?
For mig er svaret på begge en standard 12-1300cc VW motor, der kan fås fra omkring 1000 kr og med hyggekørsel på langtur kommer op omkring 15 på literen. Den synes jeg forresten også er vellykket og langtidsholdbar ;-)
Bornholmer-Ib har engod formel, sådan cirka lydende: Du kan kun få 2 af 3 nedenstående:
- Ydelse
- Driftsikkerhed
-
RAFE skrev:
Så er det eneste problem ved VW-motoren (for mig at se) støjniveauet. Men den karakteristiske lyd fra boxeren har jo sin helt egen charme, så det ville næsten være ærgerligt at tage den væk.
Anonym skrev:RAFE skrev:
Så er det eneste problem ved VW-motoren (for mig at se) støjniveauet. Men den karakteristiske lyd fra boxeren har jo sin helt egen charme, så det ville næsten være ærgerligt at tage den væk.
Så skal du nok bare få fat i noget lyddæmpende materiale til grisekassen, bunden og dørsider + en ordentlig lydpote. Det er klart den bedste måde at slippe af med støj på.
Det er ikke et weekend projekt at lægge en anden motor i.
Mvh
Anders HH på landet
RAFE skrev:Anonym skrev:RAFE skrev:
Så er det eneste problem ved VW-motoren (for mig at se) støjniveauet. Men den karakteristiske lyd fra boxeren har jo sin helt egen charme, så det ville næsten være ærgerligt at tage den væk.
Så skal du nok bare få fat i noget lyddæmpende materiale til grisekassen, bunden og dørsider + en ordentlig lydpote. Det er klart den bedste måde at slippe af med støj på.
Det er ikke et weekend projekt at lægge en anden motor i.
Mvh
Anders HH på landet
Nej det er det vel ikke. Jeg tænkte bare, at det kunne være, at der var en bestemt type motor, som man nemt kunne bruge, og at mange har gjort det før. Men det lader til, at køling er et temmelig stort problem, som er svært at løse.
Men hvad med en el-motor? Der er jo hverken køling eller transmissionsproblemer. Den er desuden langt mindre end en benzinmotor. Er der nogen der har forsøgt sig med sådan noget?
Anonym skrev:
4-600Kg batterier skal der være plads til
RAFE skrev:Anonym skrev:
4-600Kg batterier skal der være plads til
Nja, det er max 300 kg. Desuden er der jo plads både i motorrummet, i bagagerummet (bl.a. der hvor benzintanken sidder), og så er der jo bagsædet hvis det ellers kniber med ekstra plads. Hvis det er en bus vi taler om, så giver det jo sig selv.
Men en el-motor til fx en Tesla Roadster fylder ikke mere end en vandmelon, siger de i hvert fald selv....
Anonym skrev:
Ja, men det er jo ikke sjovt. En folkevogn har en luftkølet boxer-motor. Basta!!
Hvis du vil lave et forskningsprojekt hvor økologi er i højsædet, så tag en std 1300 motor, byg noget mega squirt på, og optimer alt hvad du kan for at få en god økonomi.
Altså, dæk, gearkasse, komponenterne i motoren selv osv.
Der skulle være en hel del at hente.
Mvh
AndersHH på landet
RAFE skrev:
Hehe... Fair nok :-)
Boxeren har jo også en helt særlig charme, det må jeg medgive.
Nu ligger landet jo desværre bare sådan, at benzin er noget værre miljøsvineri, og med tiden (på laaaaaaaaaang sigt) forsvinder benzinbiler formentlig fra markedet. Så hvis jeg havde evnerne og pengene, ville jeg helt sikkert forsøge at finde en miljøvenlig og fremtidssikret løsning, for at kunne holde en af verdens fedeste biler kørende.
Så uanset hvor meget du kan få mig til at elske boxeren, så har den en teknik (læs: Benzinmotoren), som jeg ikke tror på, at vi ser meget til om fx 30-40 år.
Hvem ved, om 30-40 år kan man måske kun købe benzin på apoteket eller lignende ;-)
AndersHH skrev:RAFE skrev:
Hehe... Fair nok :-)
Boxeren har jo også en helt særlig charme, det må jeg medgive.
Nu ligger landet jo desværre bare sådan, at benzin er noget værre miljøsvineri, og med tiden (på laaaaaaaaaang sigt) forsvinder benzinbiler formentlig fra markedet. Så hvis jeg havde evnerne og pengene, ville jeg helt sikkert forsøge at finde en miljøvenlig og fremtidssikret løsning, for at kunne holde en af verdens fedeste biler kørende.
Så uanset hvor meget du kan få mig til at elske boxeren, så har den en teknik (læs: Benzinmotoren), som jeg ikke tror på, at vi ser meget til om fx 30-40 år.
Hvem ved, om 30-40 år kan man måske kun købe benzin på apoteket eller lignende ;-)
Jorw, jaa, -men mon ikke det kommer til at foregå på den måde at bilerne skal stille til en eller anden forurenings/forbrugs-test ved syn? Hvis du kommer kørende med din 18 km/L boble med en god motorstyrring/evt en katalysator, så går der mange år før du skal på apoteket efter benzin -Og du har stadig en cool klassiker.
Men måske du skulle købe en Lupo i stedet for? :-)
/A
RAFE skrev:
Hehe... Nej, Lupoen har sgu desværre ingen charme eller nostalgi. Men 18 km/l siger du? Kan det virkelig lade sig gøre med en standard motor?
Jeg tror nu aldrig, man vil forbyde eksisterende biler, ved at de fx skal op til en test eller lignende. Sådan virker lovgivning jo ikke. Men laver altid lovgivning fremadrettet, hvis den er bebyrdende for borgeren. Men som jeg antyder, er der jo andre måder at forhindre folk i at køre i gamle biler eller benzinbiler i det hele taget, og det er jo, fx det der er ved at ske med benzinpriserne. Helt ærligt; prøv at tænke over, hvor meget du tror benzinen koster om 1 år, 2 år, 5 år. Og overvej så hvor din smertegrænse for benzinpris ligger. Nu koster en liter næsten 12 kr. Hvad så hvis den kommer til at koste 25 kr.? Er det så overhovedet værd at starte bilen?
Frank_Andersen skrev:
En Speedster kitcar med en Lupo 3L motor eller den 75HK 1,4. Så kan det vel ikke blive mere pikant.
I stedet for at ligge under for statens "antibilpolitik" Skulle vi hellere indrette os økonomisk, så vi ikke var afhængige af at skulle på arbejde. Hvis bare vi kunne stå sammen, beholde vores nuværende bil i 10 år, lade være med at låne penge til nyt køkken, hus til 5-10 millioner, der alligevel skal bygges om. Stationcar til 4-500.000 osv. osv. Så fik piben sikkert ret hurtigt en anden lyd.
Så ville vi som arbejdere måske ligefrem blive påskyndede, i stedet for at blive straffet hver gang vi rejser os hver morgen.
Men så længe nogen hopper på forbrugsfesten, så sidder de i saksen og er nødsaget til at skulle på arbejde.
Cazper skrev:
Duck har gang i et sjovt el-projekt, tror jeg ;)
http://itiot.dk/itiot/El_splitbussen/El_splitbussen.html/quote
Meget interessant projekt. Det vil jeg helt klart følge.
En brugt el-bil af typen Citroen Berlingo kan fås til omkring 15-20.000 uden batterier. Så kan man jo overføre alt det man skal bruge fra berlingoen til bussen. Den har vist omkring 32 HK. Er det ikke omkring det samme som de mindste vw-motorer?