Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Lade problemer - problemet er løst

Tags:
No tags yet.

(permalink) nicolaskvist Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Hej

Der bliver ikke ladet på batteriet mere og ladelampen lyser konstant, jeg har prøvet at måle på de to ledninger der går fra dynamoen og op til laderelæet, der giver den meget svagt udslag på voltmeteret, er det dynamoen der er gået eller er der andre gode ideer. det er min VW 1200 fra 1965 org 6 Volt. batteriet skulle vist ikke fejle noget for det kan sagtens lades op så det nemt kan starte motoren.

hilsen nicolas


___________________________________________________________________

Efter at have haft gennemgået det hele igen og målt at den dynamoen godt kan lade men relæet slår ikke til når det skal. Jeg anskaffede mig et andet relæ (brugt) og monterede dette. Resultatet er det samme, relæet slår ikke til, man kan godt få den til at lade ved lige at trykke på toppen af den bagerste spole i relæet så den slår til men den bliver der ikke, selv ikke ved høje omdrejninger.

NOGLE GODE FORSLAG??????
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |
prøv søgefunktionen - der er tendens til at alle biler ikke vil lade lige i tiden -
du er langt fra den eneste - på det sidste har der været skrevet lange romaner om
problemet ...

det er især galt på 6V biler for tiden
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Idét jeg går ud fra at du har kontrolleret knækket ledning på starteren/batteriet opslidte dynamokul, osv:

Du kan ikke måle noget brugbart "på de to ledninger der går op til laderelæet"
De har ikke noget med hinanden at gøre som sådan.
Du skal kunne måle 7,5-8 volt mellem den der hedder D+ og stel ved 1500-2000 omdr.
Den anden hedder DF. Dynamo-felt. Det er den laderelæet regulerer igennem.

Du skal afmontere BEGGE ledningerne, sådan et laderelæet ingen forbindelse har til dynamoen mere.
Så sætter du et voltmeter til D+ og stel.
Giv lidt gas, 1500-2000 omdr. så skal den give 1-2 volt.
Så skal du bruge et stykke løs ledning. Hold så denne ledning på stel og DF. KORTVARIGT skal du så kunne måle fire gange dynamoens normale volt. Altså 24 volt på en 6 volts. Kan du det, så er der 99% chance for at dynamoen er OK.
Så indkøber du et NYT relæ og skifter det.
Kom tilbage når du har gjort det.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) nicolaskvist Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
Idét jeg går ud fra at du har kontrolleret knækket ledning på starteren/batteriet opslidte dynamokul, osv:

Du kan ikke måle noget brugbart "på de to ledninger der går op til laderelæet"
De har ikke noget med hinanden at gøre som sådan.
Du skal kunne måle 7,5-8 volt mellem den der hedder D+ og stel.
Den anden hedder DF. Dynamo-felt. Det er den laderelæet regulerer igennem.

Du skal afmontere BEGGE ledningerne, sådan et laderelæet ingen forbindelse har til dynamoen mere.
Så sætter du et voltmeter til D+ og stel.
Giv lidt gas, 1500-2000 omdr. så skal den give 1-2 volt.
Så skal du bruge et stykke løs ledning. Hold så denne ledning på stel og DF. KORTVARIGT skal du så kunne måle fire gange dynamoens normale volt. Altså 24 volt på en 6 volts. Kan du det, så er der 99% chance for at dynamoen er OK.
Så indkøber du et NYT relæ og skifter det.
Kom tilbage når du har gjort det.




mange tak for dit hurtige svar det prøver jeg lige i morgen, så vender jeg tilbage

hilsen nicolas
(permalink) nicolaskvist Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Så har jeg prøvet som frank sagde uden nogen form for resultat i min fejlsøgning.


Hvis man ser på billedet, er der 2 skruer forest hvor der på den højre er 2 ledninger der går ind i dynamoen den venstre er der 1 som går ind i dynamoen, den grønne ledning til højre er til ladelampen i instrumentbordet. Bagerst er der 2 røde ledninger, den ene kommer fra batteriet og den anden går til lyskontakten i instrumentbordet, efter hvad jeg kunne se på ledningsdiagrammet.

Jeg kan måle 6,3 V på den tykke røde ledning, tager jeg ledninger af relæet så det ikke har forbindelse til dynamoen, kan jeg også som frank sagde måle ca 2 volt på det højre af de 2 foreste stik, kan jeg ud fra dette konkludere noget som helst???


DSC00161.jpg

(permalink) nicolaskvist Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Så har jeg prøvet som frank sagde uden nogen form for resultat i min fejlsøgning.


Hvis man ser på billedet, er der 2 skruer forest hvor der på den højre er 2 ledninger der går ind i dynamoen den venstre er der 1 som går ind i dynamoen, den grønne ledning til højre er til ladelampen i instrumentbordet. Bagerst er der 2 røde ledninger, den ene kommer fra batteriet og den anden går til lyskontakten i instrumentbordet, efter hvad jeg kunne se på ledningsdiagrammet.

Jeg kan måle 6,3 V på den tykke røde ledning, tager jeg ledninger af relæet så det ikke har forbindelse til dynamoen, kan jeg også som frank sagde måle ca 2 volt på det højre af de 2 foreste stik, kan jeg ud fra dette konkludere noget som helst???


DSC00161.jpg

(permalink) Rene_Jakobsen Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Argh. Nicolas du har vist ikke gjort helt som Frank siger... Prøv nu, du lærer pisse meget af at prøve selv. Det er de to foreste stik som du skal afmontere.

Mvh. René
(permalink) nicolaskvist Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Rene_Jakobsen skrev:
Argh. Nicolas du har vist ikke gjort helt som Frank siger... Prøv nu, du lærer pisse meget af at prøve selv. Det er de to foreste stik som du skal afmontere.

Mvh. René


Hejsa

ja jeg vil også meget gerne selv prøve så jeg kan lære det. men det var også de 2 stik jeg afmonterede, men hvilke af dem er D+ og DF??
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Ja den til venstre er nok DF og den højre er D+. Hvis den ikke lader vil du kunne måle batterispænding på de røde. Hvis den lader skal du kunne måle 7-8 volt på den.
Pas i øvrigt på når du tager de røde af. Der sidder du altså med 500 ampere der kan smelte ting. Hvis du skal rode med dem, så tag batteri MINUS af på batteriet.

Hvis du kan måle 2 volt på den højre, er du på sporet. Så skal du kortvarigt holde den venstre mod stel. På den måde regulerer du dynamoen med fuld skrald og så skal den give 24 volt. Kan den det, køber du et nyt relæ.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) nicolaskvist Member
Skrev for 15 years siden | | | |
UPDATE UPDATE
(permalink) nicolaskvist Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Efter at have haft gennemgået det hele igen og målt at den dynamoen godt kan lade men relæet slår ikke til når det skal. Jeg anskaffede mig et andet relæ (brugt) og monterede dette. Resultatet er det samme, relæet slår ikke til, man kan godt få den til at lade ved lige at trykke på toppen af den bagerste spole i relæet så den slår til men den bliver der ikke, selv ikke ved høje omdrejninger.

NOGLE GODE FORSLAG??????
(permalink) Niels_Tolstrup Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Hvis du skruer låget af laderelæ'et, så sidder der 2 "kontaktsæt", det ene i venstre side ud mod din mave, det andet i højre side ind mod blæserhuset, hvis du tager en lille tang og forsigtigt bøjer de 2 faste dele af disse "kontakter" hen imod den den løse del, sådan at afsanden mellem kontaktfladerne bliver mindre, så får du den til at lade i lidt længere tid.
Det kan nemlig være fordi at den stopper for tidligt med at lade.
Dette afhjalp samme problem på både Joe's 63'er og Lyngbye's 58'er

Niels.
-------------------------------------------
tlf. 20493419.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Ja, køb et NYT laderelæ. Hvis det ikke hjælper, og du skal have en ny dynamo, skal du alligevel have et nyt relæ for at opretholde garantien på den nye dynamo.
Altså på så gammel en bil kan det ikke betale sig at rode med at brugt relæ fra en anden oldgammel bil.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Nå det er jeg ked af, der kom to indlæg.
Men så kan jeg tilføje: Køb nu noget nyt for pokker, og kom ud at køre i stedet for at være bange for om skidtet svigter næste gang du er på vej til træf et sted i Europa !
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) nicolaskvist Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
Nå det er jeg ked af, der kom to indlæg.
Men så kan jeg tilføje: Køb nu noget nyt for pokker, og kom ud at køre i stedet for at være bange for om skidtet svigter næste du er på vej til træf et sted i Europa !


Jeg bestiller et helt nyt relæ i dag. Så håber jeg dette løser det, for det brugte jeg købte opførte sig jo præcis som det gamle. der kommer en update senere på ugen når det nye relæ er monteret.
(permalink) anders Member
Skrev for 15 years siden | | | |
hej har samme problem fortiden.. hvad måtte du slippe for et nyt relæ og hvor har du købt...?
mhv. anders
-------------------------------------------
77´ kübel
61' ragtop
K.G.B
(permalink) nicolaskvist Member
Skrev for 15 years siden | | | |
emme skrev:
hej har samme problem fortiden.. hvad måtte du slippe for et nyt relæ og hvor har du købt...?
mhv. anders


Hejsa...

købte et nyt relæ hos bent ved kit og buggyservice det kostede vist 535 mener jeg....men problemet er ikke løst helt endnu, men har fundet en dynamo jeg skal ha monteret for den jeg har er vist kaput..
(permalink) nicolaskvist Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Problemet er nu løst.....købte en brugtdynamo og monterede den og nu virker det:)

Reply

You must log in to post.