ang træk og EL på 6 volt bil
jeg ska ha min oval til syn og vil i den forbindelse ha træk på og har fået fat i et nyt fra et gammel lager.
men jeg synes ikke at det passer ordenligt.
mit spørsmål er så om der er forskel på 50'r og 60'r undervogn på en type.1
så det jeg har er til en nyere model ( ps. det er den lange model jeg har )
Hej!
Det eneste sted jeg kan se der kan være en forskel er om trækket er beregnet til den gamle smalle kofanger eller den nyere kassekofanger. Det kan dog ikke være det store problem at ændre de forskellige beslag til fastgørelse i kofangerstiverne.
Mvh.
John
nu er trækket med lidt modificering kommet på bilen og der mangler kun el arbejde
hvad gør i andre med 6 volt ?
montere i bare direkte til baglygterne eller ska der laves noget med nogle relæer får og få strøm nok i stikket.... når det kun er 6 volt
er dine trailerer også 6 volt skal det bare laves som på alle andre biler...
er din tailer 12 volt er der vist nok måske en ca regel om at man nok ikke så gerne
måske ikke må køre med trailer - eller et eller andet om synsfri sammenkobling eller
feks et eller andet i den retning.
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
For at kunne godkendes til synsfri sammenkobling skal en bil have 12 volts elsystem. Eller en anhænger for den sags skyld.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
ja jeg ved godt at trailer og bil ska synes sammen da det er 6 volt
jeg tænker mere på om de gamle tynde ledninger om til baglygterne kan klare mere belastning i form af et påhængs køretøj derfor nævnte jeg relæer.
kom ud af busken i ældre vw folk hvad er det normale man gør på en gammel bil... med 6 volt
Du indbygger et lygte/arbejdsrelæ til hver lygtetype, som du styrer med "de tynde ledninger" og forsyner dem med strøm fra batteri+ på starteren.
Tænk også på en god tyk stel.
Du skal jo nok have fire relæer.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
de skal ikke synes sammen og du tager bare strøm i lygteren du behøver ikke at have relæ på jeg har fået synet min uden relæ og hver for sig og det er også 6 volt.
glemte at logge mig ind beklager
Man kan da sagtens lave det uden relæer, undskyld.
Men en bil til synsfri sammenkobling skal være 12 volts.
Klippet ud af vejledningen for synsvirksomheder :
"6.01.310 Køretøj til synsfri sammenkobling
(1) Bil til synsfri sammenkobling med påhængskøretøj med tilladt totalvægt på
højst 3.500 kg skal være forsynet med 12 V strømforsyning til et tilkoblet påhængskøretøj.
Forbindelsen kan være:" Så kommer det med stikket -
Men det betyder vel rent faktisk at man godt kan godkende det med en spændingsomformer, eller hvad det hedder -
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
min combi camp er først blevet synet og min bobbel er blevet synet et år efter uden problemer og jeg har bare taget strøm i løgterne og det er 6 volt
Så må du jo hellere skynde dig hen til den synsvirksomhed, der har synet den, og gøre opmærksom på at de har gjort en fejl og at du gerne vil have det ændret.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
bare fordi at en bil er synet med noget ved et syns virksom hed er det ikke lovligt, et syns sted kontrolerer ikke at alt er efter forskriften, de tjekker det da kan nå og som de tænker på, de tager ikke vejledningen frem og starter fra en ende af! en bil kan sagtens være skide hamrende ulovlig selvom den er synet igår, fejlene eller manglerne var måske bare ikke åbenlyse eller normale.
hvis du derimod sagde til synsmanden: "min sammenkobling er med 6 volt og der står at det skal være 12 volt i forkrifterne for at det kan være synsfri sammenkobling det gælder ikke for mig vel?" ja så havde han (nok) sagt at JO reglerne gælder OGS