Jeg Kunne godt tænke mig at køre kassisk ræs og hillclimb. og jeg kunne godt tænke mig at gøre det i min 1303s. Er der nogen der har erfaringer med kassisk ræs og homologeringer. Jeg har læst det jeg kan, på dasu´s hjemmeside men det er jeg sgu ikke blevet meget klogere.
Du skal jo nok kigge i Tysklnd. Men en 1303 er homolegeret med en 1600.
Det største problem er vel at man ikke på påføre materiale på f.eks. krumtappen. Og så kan man jo ikke lovligt køre med en krumtap med påsvejste kontravægte. Og det vil nødvendigt hvis ikke man skal skifte krumtaphus efter hvert løb.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Hillclimbs, trackdays og andet "hyggeræs" er for så vidt det nemmeste hvis man kan kalde det det, fordi bilen ikke nødvendigvis skal opfylde en FIA godkendelse. Så der kan du bygge en konkurrencedygtig bil med de almindelige tuningsstumper.
"Rigtigt" klassisk ræs, altså på konkurrenceniveau kræver at bilen opfylder homologeringen / FIA godkendelsen, og at bilen er bygget efter de gældende reglementer for gruppen du vil køre i. Og det er begrænset hvad der kan godkendes, som Frank f.eks. nævner krumtappen. Hagen ved det er at bilen kun må bygges i det omfang der bruges tuningsdele der var tilgængelige da bilen var ny. Og det er ikke ret meget..
Det er grunden til at du ikke ser ret mange gamle VW'er som klassiske racere. Simpelthen at de ikke er konkurrencedygtige. Men selvfølgelig er der mange biler der ikke kan vinde, men som kører alligevel fordi ejerne synes det er sjovt og det er da værd at tage med. men det er jo også et spørgsmål om budgettet. For det koster ikke gratis at køre ræs.
Men nu ved jeg ikke hvor seriøs din tilgangsvinkel er, konkurrencemæssigt.
Jeg synes det ville være fedt at køre konkurrencer, men har det fint med at køre Trackdays selv. Det koster ikke noget særligt, da tempoet er helt op til en selv. Men sjovt - DET er det.
Og det var så mig deroppe..
Du skal læse Appendix K reglementet. Det giver dig lidt mere luft. Engang når jeg blir pensionist regner jeg med at få tid nok til at få min egen ud at køre. (Jeg har valgt en 69ér at gå ud fra fdordi der kommer et bedre regelsæt set med vores øjne)
Men som Anders nævner, Du kan IKKE komme op og være med foran, hvis du skal køre 100% efter reglementet. Appendix K levner dog et par "smuthuller", som gør livet ldt lettere for os. Men vi har vægten imod os. En Type 1 er homologeret til 780 kg. En Bmw 1602 Bavaria er homologeret til 720 kg. Ligeså en Alfa 1600 GT Junior. Lotus Elan, - 625 kg. De tre rykker SNILDT 160 hk i lovligt trim. VWérn har bøvl med at nå 140 hk i lovligt trim, og skal veje 60-150 kg MERE.
Vi har dog EEN fordel til hill climb. - Vi har vægten det rigtige sted H