Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Defekt håndbremse

Tags:
No tags yet.

(permalink) Kas-per Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hej Alle.


Jeg har et problem med min håndbremse!

Min VW'er type EINS er ikke så gammel i mit hænde, hvorfor jeg ej heller så syderlig forstand derom.

Den bremser fint, men den låser ikke når jeg trækker op. Dvs. jeg skal holde håndbremsen manuelt oppe for at få effekten ud af bremsen. Desuden kan jeg trække pinden ud af håndtaget.

Ham jeg købte den af, sagde det var nemt at lave - men synes nu ikke det er som fortalt.

Nogle der har haft samme problem og evt. nogle der kan forklare mig hvordan jeg løser dette problem?

/K
(permalink) Dani8600 Member
Skrev for 16 years siden | | | |
det lyder som om den bare skal spændes, under gummiet ved håndbremsen sider der to skruer med et kabel i midten, den er dem du skal spænde på, jeg gjorde det selv ved min og jeg er abselut ikke god til biler men det her kunne jeg da finde ud af(0:

Super nemt hvis det bare er det der er galt...

Mvh Dani
-------------------------------------------
Mail: Danikristiansen8600@hotmail.com
(permalink) Kas-per Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hey...

kan godt genkende det du siger med hvordan den er udformet.

Men det er desværre ikke det der er problemet. Den virker fint nok, men den går ikke ind i de hak der skal holde den oppe...

- men tak for svaret :)
(permalink) Dani8600 Member
Skrev for 16 years siden | | | |
hmm det var ellers mit bedste bud...

men mon ikke der er en vw guru et sted sommer tripper for at besvare dit spørgsmål(0:

Håber du finder ud af det..

Mvh
-------------------------------------------
Mail: Danikristiansen8600@hotmail.com
(permalink) Anonym Member
Skrev for 16 years siden | | | |
det geller om at få nummer 7 og 8 til at gå i hak, enten løsner du kablerne og løfter armen helt op eller afmontere 9 og sammel igen.
mvh morten
handbremse.jpg

(permalink) Anonym Member
Skrev for 16 years siden | | | |
det var så nummer 6 der skulle afmonteres med den ene 2 låseringe
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Der er jo en grund til at man står i lære som mekaniker. Og én af grundene er at man lærer at justere bremser. Hvorfor det ikke er forbudt for private forstår jeg så ikke. Og slet ikke hvis man ikke gider lære det.

Når det så er sagt. Så starter men altid med at justere bremser ude i hjulene. I 99% af tilfældene kommer håndbremsens "stramhed" så også til at passe. Den sidste procent er hvis man har skiftet kabler og de så lige skal indstilles efter nogen tid.

Kør på værksted eller få nogen seriøse VW-kyndige til at vise dig hvordan.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Anonym Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hvis bremsearmen ikke kan kolde oppe ( gå i "hak" ) siger min fuldstændig udokumenterede erfaring, at det må være i selve armen, der er noget galt.
Umiddelbart en manglende / beskadiget fjeder - men hvad ved jeg....


(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Ja undskyld jeg læste det som om at "pinden" var smuttet ud fordi håndtaget gik for langt op.
Det er normalt også det der sker.
Men når det så er sket skal man lige fiske låsearmen rundt på plads. Den er nemlig tungest i den forkerte ende så den vender sig på hovedet når det sker.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Kas-per Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Super!

Jeg har lidt at gå igang med i morgen.

Fint med billeder!

Tak.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Ja så kan man se at det er håndbremsen :)
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) SJN Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
Ja så kan man se at det er håndbremsen :)


H
-------------------------------------------
Med Venlig Hilsen
Søren Nielsen, Kolding
KGB Kolding Gear Boxers
(permalink) klokmose Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hvis det ikke lykkes dig at få det til at du. Trods franks utrolige hjælpsomme ironi. Kan du måske kikke forbi Slagelse en dag, er dog ikke mekaniker, men med lidt held kan jeg nok få din håndbremse til at virke.
(permalink) Dillen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Jeg tilslutter mig hvad Frank skrev om låsearmen, som smutter rundt den forkerte vej.
Det kan være lidt svært at hitte ud af hvordan det hænger sammen hvis man ikke
har set det samlet rigtigt, men det skal nok lykkes for dig.
Den smutter rundt, som sagt, hvis håndbremsen er blevet trukket for langt op, dvs. hvis justeringen af bag-bremserne er helt i skoven eller noget andet er galt.
Dette skal checkes !
Bagbremserne justeres med kablerne helt løsnet ved håndbremsen. Når bagbremserne er justeret på plads, kommer turen til kablerne ved håndbremsen.
En frisk justeret håndbremse tager allerede ved i første hak og bremser normalt maximalt ved 3.-4. hak. Skal den bruge flere hak for at bremse, er justeringen ikke
god nok i baghjulene (så der må startes forfra) eller et (eller begge) kabler er knækket, forkert længde eller monteret forkert i baghjulet.
Med helt nye belægninger i baghjulene, må et par efterjusteringer efter kort tid forventes, men altid i rækkefølge som beskrevet ovenfor.

Vore gamle VW'ere kræver lidt mere dagligt vedligehold end nyere biler idét der ikke er automatiske justeringer i tromlerne, men så får man også set det efter lidt oftere.
De gamle instruktions-bøger lægger faktisk op til, at dette er noget ejeren selv klarer i perlestenene og det er faktisk ikke så svært når først man har gennemskuet systemet.

Martin
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
"Nyere" type1 (efter 71) kan have lidt tendens til at være lidt mere bløde i håndbremsen. Altså de skal have lidt mere end 3-4 tænder.

Min ironi går lidt på den tendens der er i tiden, med at man vil have billeder om alting.
Jeg har købt et dyrt spejlrefleks-kamera. Og en masse bøger og blade om emnet, men jeg tager stadig de bedste billeder med mit gamle kamera.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Kas-per Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Så lykkedes det.

Det var ganske rigtigtlåsearmen der var smuttet den forkerte vej.


1000 tak for jeres hjælp. Så blev man en erfaring rigere :)
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 16 years siden | | | |
ja og det gik helt uden at tage på værksted....
-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616

Reply

You must log in to post.