Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Så er den gal igen ,,,

Tags:
No tags yet.

(permalink) SJN Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Har nu gennem nogen tid prøvet at få mine ventildæksler tætte.

Først skete der det at olie lige pludselig pissede ud af den ved ventildækslerne...

Købte nye pakninger og troede så at den ged var barberet .... men nej. Kort tid efter gjorde den det samme. Spændte bøjlen, så det klemte godt til .... hjalp heller ikke. Fik så fat i nogle orginale dæksler men her til aften gjorde den det så igen.

Nu har jeg været heldig at opdage det 3 gange, men kan ikke blive ved med at løbe an på mit held.

Har læst en masse om krumtapsudluftning, men kan det være det og i givet fald hvad skal jeg gøre for at det ikke sker igen. Nogen der har billeder/vejledning til monterin af en sådan ?



-------------------------------------------
Med Venlig Hilsen
Søren Nielsen, Kolding
KGB Kolding Gear Boxers
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
du tager to org ventil dæksler - og sætter slanger på op til en "åndebox"
og en slange fra åndeboxen ned til krumtap udluftningen på generatorfoden..
og vil du forkæle din motor lidt en slange fra åndeboxen hen til toppen
af dine luftfiltre - men om dette er strengt nødvendigt ved jeg dog ikke.

men ventildækslerne er.

nogen af de der aluventildæksler er ikke mere værd end deres vægt i alu.

billede af den billige og nemme løsning

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Anonym Member
Skrev for 16 years siden | | | |
En god ven der i øvrigt kører rigtig stærkt i en orange buggy gav mig et godt fif engang.

1: Originale ventildæksler
2: En god kvalitet pakninger
3: "lim" pakningen fast i ventildækslet med flydende pakning af en ordentlig kvalitet. (bruger selv den med en pensel der stikker ned i dåsen)
4: Kør en finger med en smule almindeligt fedt rundt på pakningenind mod topstykket.
5: Monter og træk lidt nedad i dækslet

Har også set folk svejse en krave fast langs indersiden af dækslet for at pakningen ikke blev suget ind ved klø.

En anden god ven der har været vw mekaniker gjorde mig opmærksom på at mange tunede motorer kører med for fed olie, hvilket hæver olietrykket og får det til at stå ud alle steder. Han bad mig følge instruktionsbogen når det kom til olie. Jeg har faktisk ikke haft de problemer siden. Jeg kører på 10/40 eller 15/40 afhængig af årstid.

OBS jeg er ikke motornørd, men har netop bandet over dit problem mange gange.

G.


(permalink) Retrobug Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Jeg løste problemet en gang ved blot at skifte fra en tynd pissedyr helsyntetisk olie (som jeg selvflgelig troede var det bedste man kunne gi sin motor) over til en meget billigere fed mineralsk olie 20/50, efter råd fra en gut der har kørt luftkølet vw hele sit liv... Og derefter har jeg haft "no problemos"... Men det kan jo også bare være et svineheld :-) Men jeg har også hørt at helsyntetisk racerolie bliver tyndtflydene som vand når det nærmer sig 100 grader - så det lyder jo logisk at det har nemmere at klemme sig ud ved ventildekslerne når der kommer "tryk på kedlen"... Det med ekstra "lim" på pakningerne imod ventildekslerne som Gustav nævner, har jeg også hørt fra andre skulle gøre underværker, da det samtidigt er med til at holde pakningen på plads, ikke mindst ved selve monteringen..

M.
-------------------------------------------
I'm not impressed easily. Wow! A blue car!
IPhone: 25576904
(permalink) Farmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
En 1835ér er lissåslem som en 1914 mht undekompression ved belastning. Std oliepåfyldning ER BARE IKKE NOK !
Det nemmeste for dig er, at købe en Berg style oliepåfyldningstårn, så du kan få noget volume i åndesystemet. Jeg har berg style, made by Bernard Newbury og får CSP´s version en af dagene.
Den her : http://vwnettet.dk/forum/topic/431322 er bygget med livrem og seler. Men det oprindelige var ikke så heldigt efter min mening, så denne løsning var den nemmeste, hvor jeg udskiftede mindst muligt af det eksisterende.
Og ja, fed olie fremmer problemet.
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Min 2,6L havde lignende problemer. Udluftnng af dækslerne gav oliesvineri fra åndeboksen ved høj fart i lange bløde kurver.
Det løste jeg ved at FJERNE udluftningerne på ventildækslerne og lufte ud øverst på blokken. Ligesom Porsche gør.
Ventildækselpakninger der blev skudt ud skyldtes tændingsbanken. Der er ikke olietryk på dækslerne.

Men udluftning af dækslerne er en dårlig idé. Under kørsel står dækslerne næsten fyldte med olie og al det olie vil blive pumpet op i udluftningen, hvis den kan. Jeg prøvede alt muligt med kæmpeslanger og alverdens udluftningsbøtter. Glem det.
Så skelede jeg til hvad Porsche gør på 356, ja og 911. Keine hexerei do !
Når vejen svinger kan oliene ikke løbe tilbage gennem stødstangsrørene. Så må det blive derude !
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) SJN Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Farmer skrev:
En 1835ér er lissåslem som en 1914 mht undekompression ved belastning. Std oliepåfyldning ER BARE IKKE NOK !
Det nemmeste for dig er, at købe en Berg style oliepåfyldningstårn, så du kan få noget volume i åndesystemet. Jeg har berg style, made by Bernard Newbury og får CSP´s version en af dagene.
Den her : http://vwnettet.dk/forum/topic/431322 er bygget med livrem og seler. Men det oprindelige var ikke så heldigt efter min mening, så denne løsning var den nemmeste, hvor jeg udskiftede mindst muligt af det eksisterende.
Og ja, fed olie fremmer problemet.
T


Men den 1835 der er på billedet har da også udluftning på ventildækslerne ?? eller er det mig der ser helt forkert ?

-------------------------------------------
Med Venlig Hilsen
Søren Nielsen, Kolding
KGB Kolding Gear Boxers
(permalink) SJN Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
Min 2,6L havde lignende problemer. Udluftnng af dækslerne gav oliesvineri fra åndeboksen ved høj fart i lange bløde kurver.
Det løste jeg ved at FJERNE udluftningerne på ventildækslerne og lufte ud øverst på blokken. Ligesom Porsche gør.
Ventildækselpakninger der blev skudt ud skyldtes tændingsbanken. Der er ikke olietryk på dækslerne.

Men udluftning af dækslerne er en dårlig idé. Under kørsel står dækslerne næsten fyldte med olie og al det olie vil blive pumpet op i udluftningen, hvis den kan. Jeg prøvede alt muligt med kæmpeslanger og alverdens udluftningsbøtter. Glem det.
Så skelede jeg til hvad Porsche gør på 356, ja og 911. Keine hexerei do !
Når vejen svinger kan oliene ikke løbe tilbage gennem stødstangsrørene. Så må det blive derude !


Nu bliver jeg lidt forvirret :D

Troede at problemet er undertryk og ikke overtryk ???

Men hvis jeg så ikke tager helt fejl, ville den optimale løsning så være at lufte ud på blokken, f.eks. der hvor benzinpumpen har siddet, et andet ånderør på ved oliepåfyldning samt en slange til hvert luftfilter ???

-------------------------------------------
Med Venlig Hilsen
Søren Nielsen, Kolding
KGB Kolding Gear Boxers
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
SJN skrev:

Men udluftning af dækslerne er en dårlig idé. Under kørsel står dækslerne næsten fyldte med olie og al det olie vil blive pumpet op i udluftningen, hvis den kan. Jeg prøvede alt muligt med kæmpeslanger og alverdens udluftningsbøtter. Glem det.
Så skelede jeg til hvad Porsche gør på 356, ja og 911. Keine hexerei do !
Når vejen svinger kan oliene ikke løbe tilbage gennem stødstangsrørene. Så må det blive derude
Nu bliver jeg lidt forvirret :D

Troede at problemet er undertryk og ikke overtryk ???

Men hvis jeg så ikke tager helt fejl, ville den optimale løsning så være at lufte ud på blokken, f.eks. der hvor benzinpumpen har siddet, et andet ånderør på ved oliepåfyldning samt en slange til hvert luftfilter ???


jeg troede det var dine ventildæksel pakninger du skød ud - så er det da en bedre
ide at lufte ud der , den ved benzin pumpen vil ingen nytte gøre hvis du har en på oliepåfyldningen

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) SJN Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Anonym skrev:
En god ven der i øvrigt kører rigtig stærkt i en orange buggy gav mig et godt fif engang.

1: Originale ventildæksler
2: En god kvalitet pakninger
3: "lim" pakningen fast i ventildækslet med flydende pakning af en ordentlig kvalitet. (bruger selv den med en pensel der stikker ned i dåsen)
4: Kør en finger med en smule almindeligt fedt rundt på pakningenind mod topstykket.
5: Monter og træk lidt nedad i dækslet

Har også set folk svejse en krave fast langs indersiden af dækslet for at pakningen ikke blev suget ind ved klø.

En anden god ven der har været vw mekaniker gjorde mig opmærksom på at mange tunede motorer kører med for fed olie, hvilket hæver olietrykket og får det til at stå ud alle steder. Han bad mig følge instruktionsbogen når det kom til olie. Jeg har faktisk ikke haft de problemer siden. Jeg kører på 10/40 eller 15/40 afhængig af årstid.

OBS jeg er ikke motornørd, men har netop bandet over dit problem mange gange.

G.




Af nød prøvede jeg denne løsning. Den holdt i 20 min hvor olien bare kom op af påfyldningen istedet, derefter røg pakningerne i ventildækslet igen :(
-------------------------------------------
Med Venlig Hilsen
Søren Nielsen, Kolding
KGB Kolding Gear Boxers
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Jeg køre med CSP alu dæksler-hvor o-ringen er erstattet af en orginal pakning.
De er skruet på så de flytter sig ikke, jeg har desuden slanger monteret til en breaterbox-Men ved hård race kan den ikke holde olien tilbage.
Men der kommer ikke olie ud ved mine topdæksler!!

Havde jeg plads, så skiftede jeg breaterboxen ud med en meget større-den jeg har er magen til den på Farmers foto!!
DSC_0005.jpg

-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Fastoldvw Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Velkommen til den glade VW-verden!!
Du har stillet spørgsmål om noget af det der deler vandene blandt mange af de kloge..
Jeg hælder selv til det som Mike Sheldon http://www.mufflermike.com skriver om breather boxe og oliens opførsel i motoren i det hele taget. han skriver MEGET.. læs selv..

-------------------------------------------
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hvis stempelringene ellers holder tæt, og ikke har taget skade af overophedning eller tændingsbanken, altså motoren fejler ikke noget, så: En VW motor der har tændingsbanken smider olie ud alle steder og skyder ventildækslerne af.

Jeg har kigget på Mikes side. Hvor præcist finder man det om oliesystemet ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Anders-DK Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Fandt denne video på Mufflermikes hjemmeside

http://media.putfile.com/5500rpm

This is my first attempt at putting video on the computer, and it worked pretty good. The down side was this video doesnt show how fast the valves actually move at idle. The Movie Maker only caputures 30 frames a second so at idle, it looks like the valve opens only a few times. In the video below, I bring it up to 3000 rpm and then 5000, let it idle a bit, and then bring it right back up to 5500rpm and hold it for 10-12 seconds. Oil push has defintly been reduced. I do have one more test that may have biased the first and that was the lean of the car forward that may have pushed up the 3 exhaust and I hope to do that test tonight, to either verify if that changes any thing or not. Any ways, enjoy the video. its around 2 meg in size, so it might take a while to load for dial up. If you cant get the video to work at all, (my problem at work) I think there is a link on that page to actually download it too.

-----------------------------------------------------------------------------------
Didn't think I would update that fast huh. Another week has passed. And I have held off with the welding machine until I get some real power at my house. I am in the works of putting in a new 200-amp service in the side of my garage. MORE POWER arg arg arg. So now, I have been thinking about a small oil leak I had at the last race. It was just enough to give the left head a light film of oil. (drivers side.) So, during one of my trips down to EMS, I had a little talk with them about the issue. Originally thinking I had a pinhole leak in my breather line or the fitting in the side of my cover, I brought up the subject of putting a drain in the bottom of the valve cover to drain the oil back to the case. Knowing that the windage of the crank will sling the oil up the push rod tubes and flood the cover. My thought was that maybe the oil was going up the breather tube where I think I may have a pin hole and wanted to be able to drain the cover sooner. Well, its definitely been done before. One of the ideas the guys at EMS had was that my spring bales may be getting week and the oil is sort of hydraulicing and lifting the whole cover and giving me that little leak. In the end I did find the real leak after some experimenting. The little bosses that you screw the cooling tin to the top of the head above the valve train had these studs in them, and during the last rebuild, the stud would always get in the way of torqing the head unless I used a shallow socket. So I took them out. Come to find out that at the bottom of the hole above #3, there is a small pinhole into the valve train area. Well I would never see it while it was sitting and running in the pits or the driveway, until I did this little experiment shown below. The guys at EMS let me use one of there old testing tools. Its actually cool. it is a valve cover with a window in it. I took it home to really see how much oil got slung into the left side.


you can clearly see there is no oil in it yet. Its weird to actually see the rockers in operation. Something you dont normally see.



I started the motor up and brought it up to around 2500 rpm and it is about a third full. At 3000 rpm it was half full.



On my way to 5000 rpm. This is why this is the easiest place to see if your motor is going away, pop this cover off and you will see any junk in the bottom of the cover that settled. its faster then pulling your filter apart. It all gets pushed over to this side.



At 5000 rpm. it is full. This when I saw my real leak on the top of the head. If you think about it, this area must hold a quart or a quart and a half of oil. No wonder you need a deep sump, otherwise you would have no oil to pick up. One of the ideas the guys at EMS gave me was to braze up the tips on the push rods so I dont send any extra oil up in the vavle cover. It definitly has enough with out it. And if you think about it, to do that would lighten up the push rod it self if there were no oil in it. Now I would say, this is not a good idea in a street car where you idle on a regular basis, but for my case where I really only race this, I am alwasy on RPM. But its not likely that I will do that yet.








(permalink) Rasser Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Nu vi er ved det. Hvorfor er det ikke mere almindeligt at lave et rør fra bund af topstykke/ventildæksel til bundkar, således at olien nemt kan finde vej tilbage hvor den skal bruges igen. Så kunne man måske endda undvære en ekstra sump i de fleste tilfælde, idet olien hurtigere falder tilbage til olie-pickup'en. Eller forsvinder olien inden den når at smøre hvis man gør sådan ?. . . . Bare en tanke. . . . . . . Men jeg holder helt med frank mht. Udluftning - det skal gøres der hvor trykket er, nemlig blokken.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) SJN Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Nu kan da godt se hvorfor man ikke skal lave udluftning i sine ventildæksler :D
-------------------------------------------
Med Venlig Hilsen
Søren Nielsen, Kolding
KGB Kolding Gear Boxers
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Jeg tror da at mine dækslers udluftning skal lukkes her til vinter!!
Jeg har jo udluftning gennem hullet hvor benzinpumpen tidligere sad, og så ved oliepåfyldningen.
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!

Reply

You must log in to post.