Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Demontage af kingpin...?

Tags:
No tags yet.

(permalink) FBA Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hvordan trækker man kingpinden ud af et sæt spindler fra en split?
Frank
-------------------------------------------
Kan det skilles- kan det laves....
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Man presser først bundbolte-bøsningerne ud og derefter kan man presse styrebolten ud.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) FBA Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Det kræver vist et billede...der er da ikke nogle bolte? Det er sådan nogle runde huller hvor linkpindene har siddet.... jeg har en 25 ton presse men kræver det ikke noget specielværktøj? Der må da være en Howto et eller andet sted. Ellers laver jeg en når jeg finder ud af det..
Frank
-------------------------------------------
Kan det skilles- kan det laves....
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Tal nu dansk, til at starte med:

Kingpin = styrebolt, den aksel styretøjet drejer omkring.
Linkpin = bundbolt, de aksler ophænget fjedrer omkring.

Hvis du har taget spindlen af bilen og taget derved taget bundboltene ud. Så har bundboltene to bøsninger i hver, som man presser ud. Når de er ude, kan man presse styrebolten lodret ud. Derefter kan du presse bøsningerne til styrebolten ud.
Billederne er i rep.håndbogen. Der er også en tabel over antal og placering af justérskiverne til bundboltene.
Det eneste specialværktøj du skal bruge er en rival med styr til at tilpasse de nye styreboltebøsningen med. Men det er også nok så vigtigt.
Når du presser styrebolten ud, så læg mærke til hvordan det vender, jeg mærker det op med et par kørnerprikker, og læg mærke til at der er en fiberskive i en blikskål.
Den fiberskive bærer jo bilen, så den slides, men er også med i rep.sættet til styre/bundboltene. Men spindlen slides også, så når du samlet det skal der ikke være slør op/ned, det skal klemme lidt når man drejer.
Da jeg var i lære havde man disse fiberskiver i en sortimentskasse i forskellige tykkelser.
Hvis der er slør kan du du bruge en af de gamle justerskiver fra bundboltene til at få det til at passe.
Pas på at du vender de nye bøsninger rigtigt så smørerillerne sidder ud for smøreniplerne.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Dillen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
- eller lad f.eks. Autobremsen gøre det.
Jeg gav ca. 500.- for arbejdet plus ca 500.- for sættet og det var top i orden.
Det eneste du så selv skal sørge for er det rigtige antal justerings-skiver
udvendig og indvendigt når du samler det på vognen, men det er der anvisninger for.
Som Frank siger går det ret stramt i begyndelsen og det kan knibe gevaldigt
med selvopretning i starten, men det er bare tegn på, at der er lavet et godt stykke
tilpasningsarbejde i bøsningerne.

Martin
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hvis det kniber med selvopretningen er de for stramme.
Fabrikken anviser nogen mål, som man skal måle med en trækvægt. Men sådan en har de færreste vel. Der må man jo lige føle sig frem.
En ny bobbel kunne jo godt selvoprette :)
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
Fabrikken anviser nogen mål, som man skal måle med en trækvægt. Men sådan en har de færreste vel.

En ny bobbel kunne jo godt selvoprette :)


En sådan vægt kan købes hos den lokale sportsfiskerbutik - I ved, der hvor man køber blink og madding.



Drejer det sig ikke om splitbus det her?
-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) Allan_Wind Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hej Frank,

Jeg har presseværktøjet og instruktionsbog du kan låne, hvis du er interesseret. Det kræver bare du ligger et fornuftigt depositum.

Allan
2961 4961
-------------------------------------------
Type 1 1956 Ragtop, Karmann Ghia Coupe 1957, Karmann Cab 1957 + (1963 Stingray :-)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Fint tips Søren.

Jo, men det ligner også en Splitbus på type1 op til 66. Type1 har bare ikke nålelejer til bundboltene.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) FBA Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Tak til alle, elsker når et spørgsmål afføder en strøm af saglighed...dybt.
Allan.: jeg ringer og vil gerne låne bog + værktøj.
Frank B.
-------------------------------------------
Kan det skilles- kan det laves....
(permalink) Anonym Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
... En ny bobbel kunne jo godt selvoprette :)


Jo, det er rigtigt Frank, men de var også lavet på den samme maskine, med de samme indstillinger og af den samme mand, hundredevis hver dag.
Hvad jeg mener er bare, at det er at foretrække og acceptabelt hvis den klemmer en smule de første 20-50 sving fremfor at slaske rundt i slør.

Martin

Reply

You must log in to post.