Henrik
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
HNC skrev:
Grubenwerks kunne godt være en overvejelse værd, men spørgsmålet er om ikke 3" er for meget til at kunne være der, uden at ændre på karrossen?
Henrik
HNC skrev:
Grubenwerks kunne godt være en overvejelse værd, men spørgsmålet er om ikke 3" er for meget til at kunne være der, uden at ændre på karrossen?
Henrik
SorenJ skrev:
Var du så også nøgen?
Så kom der ny forbro på fra Grubenwerks. Et rigtigt lortearbejde der tog 11 timer pga. en masse tilpasning, bla. af justerbeslagene. Der er nu meget lidt dæmpning, så måske skal bøsningerne rives op og et par nye støddæmpere vil nok heller ikke være en dårlig idé.
Men godt ser det ud og det er som bekendt det vigtigste ;-)
Super cool vw! Fedt du har beholdt kassekofangerne, lygter osv og ikke forsøgt at få den til at se yngre ud . Sådan en fatchick er slet ikke så tosset
-Martin
Jeps. Er også blevet meget glad for den. Jeg købte den jo egentlig bare for at have noget kørende indtil bussen kom på gaden, men nu må vi se om jeg nænner at sælge den når vi når der til.
Det var alle timerne værd, Lars. Det ser godt ud... med mudder og det hele.
Super cool projekt Lars ;O)
Det ser godt ud !
Jeg har altid været vild med sådan en 1500 Racer...
Hygge
Mvh Peter
ser cool ud....
Hvad man dog ikke byder sig selv...
Motoren havde en del endeslør og pissede temmeligt meget olie, så jeg tænkte jeg ville bygge automatic delene over på en anden H motor jeg havde stående. Jeg får skilt motoren ad og begynder at renovere oliepumpen som er helt speciel på en automatic. Det lykkedes mig at få fat i de rigtige olieringe og fabrikerer selv pakninger. Da jeg skal montere pumpen igen opdager jeg første forskel mellem automatic og alm. motorblok. En alm. oliepumpe sidder fast med 6mm pindbolte, en automatic oliepumpe med 8mm. Intet problem. Ud med 6mm boltene, bore op til 8mm gevind. Hvor svært kan det være? Svært nok til det lykkedes mig at bore så skævt at pumpen ikke kunne komme på igen. Der var ikke nok gods til at forsøge sig med helicoils. Flot Lars. En nyrenoveret H motor er nu ødelagt. Der blev slået på jungletrommerne og vwanders havde en motor på lager som blev afhentet. Denne gang ville jeg så bruge de 6mm bolte der sad og så bare sætte nogle skiver i. Af med den almindelige pumpe og på med den nye... Pindboltene er selvfølgelig for korte. Gevindstang indkøbes og skæres til. Pumpen sidder endelig fast.
Så skal motoren bare samles. Nye stempelringe, nye pakninger. Manifolden er selvfølgelig også anderledes. Der sidder et vacuumudtag på. Forvarmerørene er så medtagede at jeg beslutter mig til at mure vacuumudtaget over i en almindelig manifold. Jeg kan ikke slaglodde, så den må svejses. Under en tryktest finder jeg så ud af det ikke er nemt at svejse så det er lufttæt. Jeg kan ikke få røret pænt af igen, så jeg går på jagt efter et rør i samme dimensioner i jerncontaineren og søreme om jeg ikke finder et tørrestativ lavet i samme rørtykkelse. Sørenj indkaldes til svejsningen denne gang og det går bedre. Der er lufttæt. En herlig aroma af vaskepulver spreder sig i værkstedet!!! Motoren samles færdig og venter på at blive smidt i bilen. Her kommer så anden forskel på automatic versus alm. blok. Der er ingen pindbolte i bunden af blokken hvor den skal mødes med gearkassen. Dette opdager jeg først efter et godt stykke tid med asen, masen, banden, svovlen og råb og skrig. "hvorfor vil den ikke helt ind? For Silvan da. Gamle lort". Nå ned med motoren igen. Sad selvfølgelig godt i spænd nu. Af med pinboltene igen op med motoren igen. Nu er der jo så ikke noget at styre med, men det lykkedes efter et godt stykke tid. Nu sad den der jo, så skulle den jo også høres startet. Der er en del mere at tage højde for end på en alm. motor. Diverse vacuumslanger, rør og ekstra ledninger. Der er ikke noget svinghjul i sådan en sag. Bare en plade der boltes sammen med converteren med 4 bolte igennem et hul i siden af gearkassen. Det lykkedes mig selvfølgelig at tabe en bolt ned i gearkassen, men det lykkedes mig at fiske den op igen. (Ikke nemt). Jeg havde så også smidt en generator på, så ledningsnettet skulle lige byttes lidt rundt. Med hjælp fra et par startkabler og en snabs i karburatoren kom der endelig liv i den. Nu var klokken så også passeret midnat, så der blev knappet en pilsner op og så var det tid til at komme hjem i køjen. Nu mangler jeg så bare at stille tænding, tomgang og diverse og finde ud af hvorfor den ikke lader. Med mit held skal generatoren sikkert af igen...
Så skulle der være andre der skal ud i det samme, skal der tænkes på følgende:
Når du fjerner den gamle motor kan du ikke bare hive den ud for så følger converteren med og så skal du skifte en pakdåse der er både dyr og svær at få fat i.
Pindboltene ved oliepumpen fra automatic motoren skal bruges i den nye blok, men brug lige et land når der skal bores op og laves nyt gevind. Aluminium er blødt. (Meget blødt ved jeg nu)
De 2 nederste pindbolte mod gearkassen skal fjernes.
Fra den gamle motor skal du bruge karburator, strømfordeler, manifold, oliepumpe og pladen der sidder i stedet for svinghjulet. Den plade har i øvrigt indbygget aftrækker. 2 huller med gevind, hvor man sætter 8mm bolte i og på den måde "skruer" den af blokken. Man må endelig ikke prøve at hive den af med hænderne for så bliver den skæv.
Billeder følger
Velkommen i den underfulde Masokistiske verden*B*hvorfor gør vi det???Grin
Måske en sølle trøst for dig,men brugte 26 timer i min dyrtkøbte weekend på og sætte noget så simpelt som en række sægser sammen med en forud valgt gearkasse,og mærket har ellers ry for alt bare passer sammen
West
Jo tak. Ha ha. Det her har bare været en kamp hele vejen igennem. Alle de småting der ikke er "bare lige" fordi det er en automatic. Der findes info på http://www.vwar.org, men selvom jeg synes jeg har læst en del derinde er jeg ikke stødt ind i de ting jeg er rendt ind i. Jeg har hørt om "that´s hotrodding" men det her må vel hedde "That's automaticing"
Fed øse!
Jo tak, men det skal du jo sige ;-). Noget må jeg have gjort rigtigt for motoren klarede 1300km i weekenden uden at brokke sig. Nu skal jeg så ud i perlegruset og finde ud af hvorfor der pludselig ikke kommer strøm til starteren. Der er lidt en udfordring på en bil der ikke kan skubbes igang. Det blev intermistisk løst i weekenden med en stump ledning fra starteren jeg så kunne give noget plus når vi skulle starte. Det virkede fint indtil vi skulle af færgen. Der måtte jeg trækkes igang. Vi skulle helt op på 40 før bilen startede.
Uhh en FANTASTISK tur trods alt.. Må dog erkende at min ryg føles 50 år ældre efter weekenden..
Men vi hyggede sku i den gamle tøs :0)
Tak for en god tur Lars
Jens
Lige over. Ja, sæderne smadrede ryggen og maden smadrede maven, men det var det hele værd.