Min 1970 bus har det gammeldags styrehus, dvs. ikke rulle/snekke men den første type, som har lidt mere direkte udveksling og hvor det er "tap/snekke" (eller hvad det hedder). Jeg har læst mig til at det slides, og skal justeres jævnligt, hvor rulle/snekke er mere langtidsholdbart.
Hvor stramt må der justeres? Når forhjulene er hævet, har jeg nu skruet justerskruen ind, så rattet lige har antydning af at binde i midterstilling. Nogle grader fra midterstilling både mod højre og venstre går det ultra-let. Slør i rattet i midterstilling er nok 20-25 mm efter justering.
Der ser ikke ud til at være slør i styrestænger og led, så det må være huset, der kan stilles på.
Jeg synes det er svært at vurdere om rattet binder fordi det står for stramt, eller om det bare er styredæmperen der spiller ind?
Tips ønskes! Har læst både Haynes og How to keep your VW alive. De siger hver sit...
Der er nok flere måder at justere styrehuset på. Jeg strammer justerskruen indtil der ikke længere er aksialt slør i sektorakselen. Man skal tage godt fat i pitman armen for kunne mærke spillerummet. Jeg justerer ikke så stramt, at man kan mærke modstand, når man drejer rattet henover midterstilling. Du skal også kontrollere at styrestangen er justeret således at styrehuset er i midterstilling når bilen kører ligeud, da det kun er i midterstilling at styrehuset er slørfri.
Sektorakselen kører direkte i støbejernshuset uden nålelejer eller bøsninger, og på gamle styrehuse er der ofte radial slør i sektorakselen der giver ratsløret.
Jeg ved ikke rigtigt, om der er nogen, der har udviklet en metode, til renovering de gamle styrehuse.
Selv med et nyt styrehus, vil du dog aldrig få den samme præcise styring som en tandstang giver.
-------------------------------------------
99557244
Ok, tak det var en god pointe at checke midterstilling. Der kan måske hentes noget "præcision" - jeg er klar over at tandstang bliver det aldrig.
Jeg har godt nok læst at de ældste styrehuse kan renoveres - i modsætning til de nyere, som bør skiftes.
Skal lige ned under i morgen og flå lidt i pitman armen.
Når du oplever at det begynder at "nappe" i midten er det for stramt. Så løsner du igen til den ikke napper mere.
Bilen kører ikke bedre ved at styrehuset er 100% slørfrit. En VW bevæger sig mere på vejen en en moderne bil med forhjulstræk. Hvis styrehuset er for stramt vil man uvilkårligt komme til at sidde og kæmpe med at holde kursen.
Nu har jeg rodet med VW´er i 35 år og har aldrig beskæftiget mig med om konstruktionen det ene eller det andet. Styrehuse, modsat tandstænger, har slør når man drejer væk fra midten. Derfor er det også vigtigt at styrehuset står i midten, når man får bilen sporet. Ellers vil man forsøge at justere styrehuset, med hjulene pegende ligeud, men det er ikke midten på styrehuset !!
Det er ikke så udbredt på type2, men på type1 kan styrehuset sidde løst på forakselrøret eller låget på styrehuset går løst fordi aluminiummet irrer væk under bolthovederne. Efterspænd før man justerer !
På renoverede biler med meget maling er det vigtigt at efterspænde styrehus, forbro mv. efter nogen tids kørsel.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Man kan vel sige, at lige hvor den "napper" mest, der står styrehuset i midterposition? Lige der bør hjulene så pege præcis ligeud. Ellers skal der spores om. Og justeres ud til "ingen nap".