Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  VW 1600 Twin port engine

Tags:
No tags yet.

(permalink) English Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Svar på Dansk !

Found this refurbished 1600 twin port engine for 4.000 kr but have the following questions :-

1. Will it fit in my 1963 1200 6v bobbel ?
2. Is the price reasonable, I will have to pay for transport from England.
3. What extras will I require, exhaust, clutch etc ?
4. Is it a good engine to have, currently have an excellent 1200 motor but finding it too slow on the motorways.

Any help would be very much appreciated

Best regards Richard
VW_1600_Twin_port.jpg

-------------------------------------------
Richard 23907176 tunstall_rb (AT) yahoo.com Aalborg (English)
Facebook : Richard Tunstall Aalborg
(permalink) Thomas Member
Skrev for 15 years siden | | | |

En 1600 dp er en 12v motor og derfor bliver du nød til at opdatere til 12v på din bil samtidig. Det er heldigvis ikke så omfattende.
Samtidig har den et 200 mm svinghjul der passer til en 12v starter i stedet for 180 mm svinghjul der sidder på din nuværende 1200 6v motor. Derfor kræver det at du fræser ud i koblingshuset på din gearkasse, for at gøre plads til den stører diameter. Samtidig skal du skifte til en 12v startmotor, hvilket kræver en anden bøsning til startmotoren. Du skal også være opmærksom på at få fat på en 200 mm trykplade og kobling der matcher udrykkerleje uden føringsrør.

Det var vist den praktiske del af det. Pro/cons, vil jeg overlade til andre.

mvh Thomas
-------------------------------------------
It's not just a car
It's a volkswagen...
Tlf: Enoghalvtres Tooghalvfems Seksogfyrre Seksogfirs
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 15 years siden | | | |
ja og så skal resten af bilen også laves til 12v.

Alle pærer, viskermotor og relæer skal skiftes til 12v, men jeg tænker at det måske kan lade gøre kun at give en 12v starter 6v uden at det betyder noget????

Det ville så kræve at du tager 6v delene + dynamostanden fra din nuværende motor.

Inden du panikker over udtrækket "fræser koblinghuset ud", så betyder det reelt bare at du sliber lidt med en vinkelsliber hvor svinghjulet bider sig fast i koblingshuset....super nemt og ligetil.

4k +fragt.....lyder lidt som om du ender i et prisleje hvor der ikke er den store forskel på om du køber den i England eller Danmark
-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Man kunne også sætte en adaptorbøsning i til starteren, med 6volts udvendig og 12volts indvendig diameter. Og så bruge en 6 volts starter fra 68-73.
Slibe i huset som nævnt og så bruge en 200mm kobling med ring.
6 volt dynamo osv. som nævnt.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) vwmichael Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Da jeg satte ny motor i min splitbus, satte jeg da bare 6v svinghjulet over på den nye motor - WUPTI så var vi kørt!!!
-------------------------------------------

http://www.eca.mono.net
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 15 years siden | | | |
180mm kobling på en 1600 motor holder ganske kort tid desværre....1600 skal min have 200mm svinghjul/kobling og det bliver en svær en af finde
-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) Karsten_vw Member
Skrev for 15 years siden | | | |
hendrixxx skrev:
180mm kobling på en 1600 motor holder ganske kort tid desværre....1600 skal min have 200mm svinghjul/kobling og det bliver en svær en af finde


Det vil sige at hvis man "tuner" en 1300 44hk med 6hk kan koblingen ikke holde?

Og hvad er det Farmer sælger..180 mm. Stage 1 trykplade. Holder 100 - 110 hk.???

Karsten
-------------------------------------------
Doven Bådbygger, nu med spær (o;
OilSquirtingType4Azzhole
*løsgænger*
(permalink) Farmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Nu vil jeg ikke være lyseslukker, men bare realist. En renoveret 1600 motor til Dkr. 4000 equiv £ 420.- Hvor meget renoveret tror du den er ? Mit gæt er en gang nye pakninger og et sæt nye lejer, i en måske udtjent blok. Og så lige en 009 fordeler. WOOW. En super coctail for driveability problems.

- Prøv at spørg sælger om hvad han har renoveret. Jeg vil vædde en citronmåne på at det er stort set som jeg skriver.

Frankly, Hvis du vil have noget der ER renoveret, komplet og køreklar, skal du væsentlig længere op i pris. Jeg sælger af og til motorer, som er bygget op af "tiloversblevne" dele fra motorer som vi skiller ad. Dvs dele, som mere end holder VW´s egne forskrifter for slid, men altid med mindst renoverede topstykker og nyt eller renoveret tændingsgrej. Disse motorer er knapt så detaljerede mht de småting vi laver ved de dyrere motorer, men kommer altid med 6 mdrs. reklamationsret mod mekaniske fejl. Disse motorer ligger prismæssigt typisk i omegnen af 15000 kr. og er som regel revet væk.

Men ja, jeg har 180 mm trykplader som kan holde op til ca. 175 nm. og ca. 110 hk med std lamell. Lidt mere med en super grip lamell.

En STANDARD 1600 kan godt overleve på en 180 mm kobling, men heller ikke ret meget mere. En "Kadett" solfingertrykplade sammen med en super grip lamell holder ca 65 hk uden problemer.
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Om koblingen kan holde ? En std. 180mm kan sagtens køre til dagligt brug på en 1600 motor. Men hvis man skal køre op kap hver gang man starter fra et lyskryds er den for svag. Hvis man kører hårdt så glider den lidt ved gearskiftet.
Jeg ville overhovedet ikke have betænkeligheder ved at opgradere en 1300 til 1600cc og så køre med 180mm kobling.
Jeg har kørt 70.000 km nu med min opgraderede Polo og har ikke engang justeret koblingen. Jeg er nødt til at huske at file lidt på koblingen for ikke den skal ruste i fugtigt vejr.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) English Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Many thanks for everyone's comments, I will take the opportunity of upgrading to 12v when I install the new engine, I am disappointed with the quality of the headlights under 6v.

"Farmer" fully understand your scepticism, but outlined below is what has been carried out as part of the refurbishment :-

Freshly reconditioned AS code 1600 twinport engine for beetle or camper (has rear engine support holes)

Built on a dual relief AS21 case, align bored to .5 over and drilled and tapped for full flow oil return (plugged at present with correct npt screw plug)
New main bearings.
Crank endfloat correctly set (using dial indicator) at absolute minimum tolerance, new flywheel oil seal.
Con-rods match weighted. New big end bearings.
Freshly honed 1600 Mahle barrels and pistons, all match weighted with new piston rings. All ring end gaps well within spec.
Heads have been reconditioned, valve regrinds where neccessary and all valves lapped in.
Fully reconditioned 34pict3 carb. Has been fully stripped with copious amounts of carb cleaner, compressed air and elbow grease! Starts well, runs well from cold, idles well and doesn't cut out.
All tinware present and correct. No gaps anywhere.
009 Distributor FULLY stripped, cleaned, lubed and rebuilt. No play in shaft whatsoever, new points, rotor arm & condenser. If buyer would prefer SVDA dizzy I'm happy to swap the 009 for a fully refurbed SVDA one. Let me know after auction ends.
Dynamo re-polarized, has good healthy output.
All gaskets, seals, leads, plugs, points, oil, etc, etc are new.

This engine runs as smooth as they come, no clunks, rattles, whines or any other worrying noises. Heat riser pipes are fully unblocked - blocked risers WILL cause carb icing and poor-running misery over colder months. New foam on oil cooler and all tinware sealed - this engine will not overheat. This engine does not leak oil ANYWHERE.

I had a question from an ebay member regarding oil pressure - here are the figures. 4 bar on stone cold start up. After 1 min drops to 3 bar at idle, after 5-10 mins (ie fully warmed up) idles at just under 1.5 bar. At max revs fully warmed up, pressure tops out at just over 3 bar. For those still on old money, 1 bar = 15 psi

Clutch and exhaust not included in sale - on engine in picture so it can be run on my bench.

Please see my feedback re other engines I have refurbed and sold - I do things properly and do not mess about. Cash on collection only please from near Ipswich, Suffolk. Engine can and will be seen running on my workbench before any money changes hands so bid with confidence. Inspection welcome and encouraged - this is not your usual "engine ran well when last in vehicle" or "previous owner said it ran well" ebay engine. It runs perfectly - if well maintained it'll be good for another 60k to 80k miles!


Further comments about the drivability of a 1600 twin port Vs 1200 engine, welcome.

Best regards Richard
-------------------------------------------
Richard 23907176 tunstall_rb (AT) yahoo.com Aalborg (English)
Facebook : Richard Tunstall Aalborg
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Det lyder jo godt. Så er det MEGET billigt !! Men okey, cylindrene er ikke nye og topstykkerne tvivlsomme. Især topperne ville jeg være nervøs for på sådan en.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Han har "glemt" een vigig ting set med mine øjne. - Nye ventilstyr i det mindste på udstødningssiden, samt nye udst. ventiler.

Men det er dine penge ;-)

T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Jamen lige præcis.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Karmann Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Til Farmer

Hvad koster den 180 mm trykplade du har der kan klare op til 110 hk, og er det nået du har på lager

Mvh.

Jacob
21 27 54 31


Reply

You must log in to post.