Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Mellemrum mellem cylindre og stempel. KB stempler type 4

Tags:
No tags yet.

(permalink) PBJ Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hej

Jeg har nogle 96 mm AA cylindre som jeg gerne vil have at passe til mine "Keith Black Hypereutectic" 96 mm stempler. Efter målinger har jeg fundet ud af at mellemrummet mellem skørt og cylindrevæg er ca. 0,10 mm.

Jeg har for sammenligningens skyld målt på nogle orginale 90,5 mm cylindre/stempler og fandt her et mellemrum på lige godt 0,05 mm.

Ifølge det papir som fulgte stemplerne skal mellemrummet være ca. 0,05 mm ved en "street normally aspirated" motor. længere nede i tabellen står der at en "air cooled baja" skal have ca. 0,10 mm mellemrum.

I min manual siger de at slidgrænsen er 0,20 mm og at nyt skal være mellem 0,04 og 0,06 mm, altså orginalt.

Mit spørgsmål er derfor hvad er rigtigt her ? Mine cylindre og stempler er ikke købt som et sæt, så derfor er jeg meget i tvivl. Stempler er helt nye. Cylindre kun lidt brugt og har næsten ingen tegn på slid. Jeg har også konstateret at KB stemplerne rokker langt mere end orginale stempler, når jeg vrider dem nede i cylindrene på den anden led, men sådan skal de vel være. Cylindrene kan jeg aflevere tilbage hvis jeg ikke kan bruge dem, så derfor skal det selvfølgelig passe godt fra starten.

Altså slidgrænse og nye værdier for 96 mm Keith Black Hypereutectic stempler til type 4 ????????

Preben
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Der skal du spørge fabrikanterne af delene. Men jeg ville overhovedet ikke betænke mig på at køre med 0,10mm. HVIS det er "smedede" stempler. Hvis stemplerne har bimetalfjedre indstøbte, ligesom originale, så skal de nok køre med lidt mindre.
Bimetalfjedrene kan du se indvendigt i et originalt stempel. De holder så at sige på letmetallet så stemplet ikke udvider sig så meget som et uden disse fjedre.
Så kan den originale motor køre med mindre tolerancer og dermed mere lydløst.
Med 0,10 vil du nok kunne høre at den har lidt stempelstøj ved koldstart under 10 graders varme. Det er overhovedet ikke noget problem. Læg mærke til at mange nye biler også har stempelstøj. Især Opel.
Håber det hjælper dig i din tvivl. Jeg ville nok ikke turde køre "smedede" stempler med 0,05mm.
Grunden til at jeg skriver smedede i gåseøjne, er at det er lidt tyndslidt begreb der bliver brugt om stempler der typisk laves til tunede motorer, i specielle størrelser UDEN disse bimetalindlæg. Det gør dem billigere at lave, en smule lettere, måske. Men hvis man kunne købe 96mm originalt ville det være det bedste :)
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) PBJ Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Takker Frank

Jeg måler lige lidt på stempelringene i cylindrene også, bare for at være på den sikre side, ellers må jeg jo kontakte fabrikanten som du skriver. I øvrigt regner jeg med at give cylindrene en let honing, da de jo har kørt med andre stempler end dem jeg har. Nogen der ved om det ændre noget på tolerencerne ?

Preben
(permalink) PBJ Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Så er mit ringgab målt til 0,70 mm, hvilket ligger lige hvor det skal ifølge de papire der fulgte med stemplerne, så konklussionen må være at cylindre og stempler passer fint sammen.

Preben

Reply

You must log in to post.