hej alle sammen.
står og skal tune min bobbel motor lidt. det er en 1300cc som jeg vil sætte et bolt on 1600cc cylinderkit på, men så står jeg og tænker? hvordan skal karburatoren så dyses? skal der andre knaster på for at det spiller eller hvad er bedst?
hvad vil i foreslå??
på forhånd tak.
prøv at søg på cylindersæt eller kit eller lign - der er skrevet rigtig meget om netop det
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Det er ikke "bolt on". Bolt on betyder at ting kan skrues på uden f.eks. maskinarbejde.
At bygge en 1300 om til 1600 er ret ligetil, men det kræver at man borer topperne op til de større cylindre. Men ellers er 13-15-1600 motorer "ens" du behøver ikke gøre andet end, som du selv er inde på, en lidt større hoveddyse, måske også tomgangsdyse.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
okay det vil side at topstykkerne skal bores op? og så bare dyse den om?
Hvis du "kun" skal ombygge fra 1300 til 1600, så ja.
Når du er derinde, foreskriver VW at man efterspænder blokken. De seks store med 3,5kgm. Og 8mm med 1,5-2kgm.
Topperne med 3,5kgm, faktisk er det kun 3,3.
Hvis krumtappen ikke kan dreje rundt efter du har spændt blokken 3,5kgm. Kan du vælge at prøve at spænde den lidt mindre. Alternativet er en ny blok.
VW anviser at man for at teste om gevindet til de lange topstykstøtter er i orden i blokken. INDEN adskildelsen spænder topstykkerne til 5kgm.
Hvis man så trækker en bolt ud, må man jo forholde sig til det. Det er røv at trække den ud når man tror man er færdig.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.