Der er ofte spørgsmål omkring opkortning og jeg håber derfor at dette kan besvare nogen af dem. Dette erstatter ikke VWs vejledning og er kun den måde hvorpå jeg har valgt at lave det på.
Bunden på billederne er kortet 30 cm op til speedster længde, men princippet er det samme om der fjernes mere eller mindre.
Nu til sagen:
For det første skal du inden du begynder at skære nogen steder skal du være klar over hvor meget din bund skal kortes op og ikke mindst læse vejledningen til opkortning fra VW
Du skal også overveje dine evne med et svejseværk, men du behøver ikke at frygte opgave. Billederne som viser fremgangsmåden er over 3 år gamle fra før jeg havde værksted og lavede alt arbejdet i baghaven hos mine forældre.
Jeg har kortet bunden op uden bundfileter monteret (de var blevet flyttet til en anden bund), men det kan også sagtens gøres med bundfileter på.
1.Inden i rammetunnellen er der en bunke rør til varme, speedkabel, håndbremse osv osv. De rør er svejst fast bagerst på rammetunnellen og på gearkasse gaflerne, og de skal løses ved at slibesvejsningerne væk. Ved rammegaflerne sidder udtaget til varmen og kan godt være lidt drilsk at få løse, men det kan sagtens lader sig gøre.
2.Marker på bunden hvor du skal skære rammetunnelen over. Jeg bruger malertape hvor eg tegner en pil hvor der skal skæres så jeg ikke kommer i tvivl. Mål mere end 1 gang! Kig også en ekstra gang på de steder hvor rammetunellen skal svejses sammen igen og tjek om de punkter kommer til at passe sammen. Der er forskel på en tidlig og en sen bund i forhold til udformningen af rammetunnellen og hvor meget bunden skal kortes op har også en betydning for hvor snittet skal lægges.
3.Skær rammetuneellen over det sted som er tættest ved rammehovedet. PAS PÅ ikke at skære rørene over inden i rammetuneellen, hvilket er nemt at kommer til da de ligger meget tæt på der hvor man skærer.
4.Du kan nu tage de to dele fra hinanden.
5.Vend den bagerste del af bunden på hovedet og find punktsvejsningerne som holder bunden og toppen af rammetunnellen sammen og bor dem ud i det stykke bag ud til der hvor snit nummer to skal ligge.
6.Skær den øverste del af rammetunnellen over uden at skære stykket af bunden af
7.Vend begge dele af bunden på hovedet og ved siden af hianden, men så samlingen kommer til at ligge tæt. Ved at gøre det kan du vurdere hvor du vil lave din samling af bunden af rammetunnellen, men det erstatter ikke at måle efter – så mål igen! Marker herefter hvor bunden af rammetunnellens forerste del skal skæres over.
8.Bor puntsvejningern ud på den foreste del af rammetunnellen.
9.Skub nu de to dele af bunden sammen og før rørene ud igennem den bagerste del så de senere kan svejses fast og kortes op.
10.Nu begynder så arbejdet med at lave bunden lige. Måde hvorpå dette kan kontroleres er via krydsmål og med et vatterpas så bunden ikke kommer til at ”hænge” på midten. Krydsmålene skal naturligvis tages på de samme punkter i begge sider. Jeg bruger monteringshullerne til karosseriet bagerst og hjørnet ar rammehovedet foran.
11. Når krydsmålene er ens og du har dobbelt tjekket at den faktisk har den ønskere længde hæfte du bunden sammen.
12.Kontroler dine mål igen.
13.Svejs resten af bunden sammen på den øverste del og vend herefter bunden om og svej undersiden.
14.Svejs rørene fast og kort dem af
15.Knap en pilsner op og nyd resultatet
Ring: 28118212