Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  How to: Opkortning af bund til Speedster/buggy - med foto

(permalink) SorenJ Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Der er ofte spørgsmål omkring opkortning og jeg håber derfor at dette kan besvare nogen af dem. Dette erstatter ikke VWs vejledning og er kun den måde hvorpå jeg har valgt at lave det på.

Bunden på billederne er kortet 30 cm op til speedster længde, men princippet er det samme om der fjernes mere eller mindre.

Nu til sagen:

For det første skal du inden du begynder at skære nogen steder skal du være klar over hvor meget din bund skal kortes op og ikke mindst læse vejledningen til opkortning fra VW

Du skal også overveje dine evne med et svejseværk, men du behøver ikke at frygte opgave. Billederne som viser fremgangsmåden er over 3 år gamle fra før jeg havde værksted og lavede alt arbejdet i baghaven hos mine forældre.

Jeg har kortet bunden op uden bundfileter monteret (de var blevet flyttet til en anden bund), men det kan også sagtens gøres med bundfileter på.

1.Inden i rammetunnellen er der en bunke rør til varme, speedkabel, håndbremse osv osv. De rør er svejst fast bagerst på rammetunnellen og på gearkasse gaflerne, og de skal løses ved at slibesvejsningerne væk. Ved rammegaflerne sidder udtaget til varmen og kan godt være lidt drilsk at få løse, men det kan sagtens lader sig gøre.

2.Marker på bunden hvor du skal skære rammetunnelen over. Jeg bruger malertape hvor eg tegner en pil hvor der skal skæres så jeg ikke kommer i tvivl. Mål mere end 1 gang! Kig også en ekstra gang på de steder hvor rammetunellen skal svejses sammen igen og tjek om de punkter kommer til at passe sammen. Der er forskel på en tidlig og en sen bund i forhold til udformningen af rammetunnellen og hvor meget bunden skal kortes op har også en betydning for hvor snittet skal lægges.

3.Skær rammetuneellen over det sted som er tættest ved rammehovedet. PAS PÅ ikke at skære rørene over inden i rammetuneellen, hvilket er nemt at kommer til da de ligger meget tæt på der hvor man skærer.

4.Du kan nu tage de to dele fra hinanden.

5.Vend den bagerste del af bunden på hovedet og find punktsvejsningerne som holder bunden og toppen af rammetunnellen sammen og bor dem ud i det stykke bag ud til der hvor snit nummer to skal ligge.

6.Skær den øverste del af rammetunnellen over uden at skære stykket af bunden af

7.Vend begge dele af bunden på hovedet og ved siden af hianden, men så samlingen kommer til at ligge tæt. Ved at gøre det kan du vurdere hvor du vil lave din samling af bunden af rammetunnellen, men det erstatter ikke at måle efter – så mål igen! Marker herefter hvor bunden af rammetunnellens forerste del skal skæres over.

8.Bor puntsvejningern ud på den foreste del af rammetunnellen.

9.Skub nu de to dele af bunden sammen og før rørene ud igennem den bagerste del så de senere kan svejses fast og kortes op.

10.Nu begynder så arbejdet med at lave bunden lige. Måde hvorpå dette kan kontroleres er via krydsmål og med et vatterpas så bunden ikke kommer til at ”hænge” på midten. Krydsmålene skal naturligvis tages på de samme punkter i begge sider. Jeg bruger monteringshullerne til karosseriet bagerst og hjørnet ar rammehovedet foran.

11. Når krydsmålene er ens og du har dobbelt tjekket at den faktisk har den ønskere længde hæfte du bunden sammen.

12.Kontroler dine mål igen.

13.Svejs resten af bunden sammen på den øverste del og vend herefter bunden om og svej undersiden.

14.Svejs rørene fast og kort dem af

15.Knap en pilsner op og nyd resultatet

trin 2.jpg
trin 3.jpg
trin 5.jpg
trin 6.jpg
trin 7.jpg
trin 7a.jpg
trin 8.jpg
trin 9.jpg
trin 10.jpg
trin 11.jpg
trin 11a.jpg
trin 11b.jpg
trin 15.jpg

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) Hassan Member
Skrev for 13 years siden | | | |

er der et minimum om hvor ldit man må skære af ?

-------------------------------------------
Tlf 53 83 16 23
Hassanwagner85@gmail.com
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Det er nok nærmere et spørgsmål om hvad godkendelserne siger til det.

En speedster er der fjernet 30 cm.
Nogle buggyer er der fjernet 38 cm

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) Hassan Member
Skrev for 13 years siden | | | |

okay, det vil sige 30 eller 38 cm så er man sikker på den kan godkendes..

-------------------------------------------
Tlf 53 83 16 23
Hassanwagner85@gmail.com
(permalink) Djohannesen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hej sørenJ vil du være så venlig at sende alle dine billeder angående opkortning af bund til buggy til mig min email er dbajohannesen@hotmail.com. Og er det i orden jeg ringer til dig har lidt begynder spørgsmål angående sådan et projekt.

(permalink) SorenJ Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hvis jeg stadig har dem liggende et sted, kan jeg nok godt sende dem til dig. Men jeg skal lige gå 3 computere og et par eksterne drev igennem. Dog tror jeg ikke jeg har flere billeder liggende end dem der er her.

Du ringer bare på et tidspunkt

-------------------------------------------
Ring: 28118212

Reply

You must log in to post.