Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Hvad kan jeg gøre ved min 1914ccm?

Tags:
No tags yet.

(permalink) Stodderkongen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Til alle motoreksperterne!

Da jeg ikke er motorekspert og går og overvejer at prøve at bygge en lidt større motor.. jeg er pt i besiddelse af en 1914ccm type 1 og tænkte om det var muligt at bygge den større evt 2332ccm?

Jeg har set at man taler om "bore" 94mm på en 1914ccm og det samme tal går igen på en 2332ccm - er der slaglængden der bestemmer størrelsen på motoren.. er det samme "tykkelse/størrelse" stempler eller hvordan hænger det sammen?

Det kunne jo være smart hvis man i princippet kunne bruge den gamle blok, stempler osv.. jeg er men jeg ved intet om dette emne og håber at der er nogle der kan forklare mig hvordan det hænger sammen, jeg er godt klar over at jeg nok skal skaffe mig en del nye stumper større karbs osv. men kan det lade sig gøre - evt. hvad jeg skal bruge hvis det kan lade sig gøre?

Hvad kan jeg gøre ved min 1914'er? Kom glad kom gerne!! :)

Nicolaj

-------------------------------------------
Lowering a bus is like a getting a boob job for a chick, always wishing you had gone bigger..
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 15 years siden | | | |

I princippet kan du bruge alt andet end krumtappen (skal skiftes til en 84mm) og stemplerne (skal have nogen hvor hullet til krydspinden er flyttet) Og plejlstængerne som skal være kortere.

MEN Du kan ikke ombygge en slidt 1914 til en god 2332-Det er dømt til at gå galt!
Jeg vil istedet anbefale dig at købe en shortblok 2332, og så flytte resten fra din 1914 motor over-Eller bygge en op helt fra bunden

-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Sælg den, hvis den kører godt og du har lyst til at bygge noget andet.
Det er kun selve blokken og måske topstykkerne og knastakslen du kan genbruge. Resten skal 99% sikkert skiftes ud for at passe sammen.
Du kan ikke bore en 1914. Du skal, som du selv er inde på, have en krumtap med mere slaglængde. Det indebærer så andre plejlstænger for at få plads til at det hele kan dreje rundt. Dine cylindre er så for korte eller krydspindene i stemplerne skal sidde i en anden højde for at får plads til den ekstra slaglængde.
Så passer stødstængerne ikke og passer ***** det ikke og så passer noget andet ikke.
En 2332cc baseret på en type1 er efter min mening at presse citronen. Med fare for at blive mobbet eller måske ligefrem udskældt vil jeg hævde at det er dømt til at gå galt. Det kan ikke holde og giver så mange problemer at du bliver fattig og træt inden du får noget fornøjelse af den. Hvor mange kender du der kører dagligt, hurtigt og længe med en 2332cc type1 motor ?
Tag skridtet medens du endnu har penge og byg en type4 motor. Byg en 2000-2270cc og kør 100.-300.000 problemfri km uden andet end almindeligt vedligehold. Det er dyrere end type1. Men hvis du vil køre VW i mange år er det vejen frem. Og byg den selv. Dels lærer du den at kende og dels er du fri for at diskutere hvis skylden er hvis noget går galt.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Stodderkongen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Tak for de gode forklaringer og svar, tillader mig lige at spørge lidt videre.. :)jeg vil nemlig gerne igang med at prøve at skrue motor - men det er jo en hel verden for sig.. der er jo så mange forskellige typer af "blokke", "stempler", "heads" og "knaster" osv... og priserne varierer jo også en hel del. Man vil jo heller ikke købe det billigste for så at skille motoren ad igen når man har samlet den fordi det går i stykker.

Hvad er det der er så specielt godt ved en type 4 shortblock kontra en type 1 shortblock og hvad er det der gør den bedre egnet til flere ccm?

Hvilken typeblok burde jeg så anskaffe mig som udgangspunkt for et 2332ccm projekt - altså hvis det skal holde? Er der ikke nogen som har en god "opskrift" på et projekt der skulle ligge et sted mellem 150-180hk som kan holde. Jeg havde egentlig kun tænkt mig at bygge en "weekend racer" motor med noget IDA på.

Frank : hvis der er nogen der bliver moppet så er det da mig - med nogle sikkert super dumme spørgsmål og mange af dem! :)

-------------------------------------------
Lowering a bus is like a getting a boob job for a chick, always wishing you had gone bigger..
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Du kan ringe til Farmer-Eller skrive.
http://www.morepower.dk

Du skal ikke tage dig af at siden er på engelsk-Torben er dansk!

-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Nicolaj:
Type1-3 er "samme" motor. Samme motorfamilie.
Type4 er en anden motorfamilie der ikke har andet til fælles med sine mindre søskende end at den kan skrues på type1-3 gearkassen. Starter, kobling, mv. passer sammen, så den kan køre i bilen.
Type4 kom originalt på 1700, 1800 og 2000cc, med 60-100 HK alt efter version. Motoren er kraftigere, med en stærkere blok og krumtap end de mindre motorer og derfor et oplagt emne at tune videre på. Problemet er at dens medfødte kølesystem ikke får plads i en type1 og derfor skal den ombygges for at kunne bruges. Det kan man gøre ved at købe sig til stumperne eller som fattigrøve, som jeg selv, lave det selv. Hvis 2300cc VW skal kunne holde mere end sommeren over, er der ingen vej uden om type4. Den befinder sig helt naturligt på motorvejen med over 150 km/t uden at blive træt. Selv en std. 17-1800 virker helt naturlig i en bobbel og kører hundredetusindvis af kilometer blot med almindelig vedligehold.
Læs mere her: http://www.tunacan.net/t4/index.shtml

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.