Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  teknisk spørgsmål hjælp inden jeg blir skør..

Tags:
No tags yet.

(permalink) martin Member
Skrev for 15 years siden | | | |

hej. jeg er lige blevet færdig med at samle min komplette bund til min 66 type 1, alt inkl. den står på alle 4 hjul med gearkasse og det hele, det er lidt nyrerer trumler der er i bag 68er med ca. 40 mm. bakker, og alt er godt den bremser osv. men der er kraftig ( klukke/ klakke ) lyde når jeg står på kadan tunlen og fjedrer med bilen,ens fra begge sider, det lyder i første omgang som om det kommer inde i trumlerne, men har haft det skildt ad flere gange, og ved nærmere lytten, lyder det som om det kommer inde i gearkassen der hvor de inder trækaksler går ind i de små krone spids hjul, jeg har ikke gearolie på kassen i nu, kan det være derfor at jeg har disse lyde når bilen fjedrer eller hvis man trækker i hjuler ud og ind, at den lille smule slør der er i de ny lejer får akslerne til at bevæge sig inde i de små gearhjul??? aksel bolten er spændt 34 kg alt er stort set nyt og der er ikke mere slør end normalt ca. 1 mm på hjulet ca. ca.
håber der en en der kan hjælpe er ved at være godt tosset over problemet
mvh. martin.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Med det slør du omtaler, og de lyde inde fra sidegearene - så lyder det som om du har monteret et eller andet forkert. Check op på om du har de korrekte spacere osv. på begge sider af baghjulslejerne!

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) martin Member
Skrev for 15 years siden | | | |

tak for svaret. den inderste spacer, den inden hjul lejet bliver sat ind, er selv fremstillet, med et mål på 6,95 mm i tykkelsen og det skulle ligge meget tæt på de originale som jeg ikke har, bent ved kit og buggi havde en han ny spacer,som han målte til 6,75 ca. og resten fra lejet ud er korekt... mit teori er at der altid er in lille tolerrence i et leje, og når der så kun er et leje i den ene ende af akslen, vil akslen kunne bevæge sig i den anden ende, alså inde i den små gearhjul, hvor der er forskrevet et slør på ca. 2 mm. og når der så ikke er gearolie på i nu kan akslerne klappe op og ned uden en oliefilm imellem???? hvad mener i? måske er der en der har en inner afstands spacer men kunne få målet på?

ville have hældt olie på i dag må kunne se at en af de helt nye gummi manchetter var revnet, lorte produkter nogle af de uorginale dele man køber..
mvh. martin,

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg kan ikke lige følge dig i alle de punkter du nævner.
Der vil ikke være noget aksialt slør i baghjulslejerne på en svingakselbil.
Når ankerpladerne og dækslerne mv. er spændte vil lejet være spændt fast på den udvendige lejering. Der er ingen slør i lejet selv. Og derefter er den inderste lejering spændt fast på akslen. Så der er intet slør.

Når du hopper på tunnelen på en bund uden karrosseri på, vil de bageste svingarme så ikke slå mod deres bundstop ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Er det ikke den inderste spacer der er konkav på den ene side ?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Har du haft akselrørene pillet af gearkassen?
Det kunne lyde som om du har glemt at man bruger pakningerne til at "shimse" røret ud med. Det er derfor der i et pakningssæt til gearkasse er 6-8 pakninger af de store 8- kantede. Nogen gange skal der 3 uden på hinanden. Akselrøret skal bevæge sig frit, tæt men ikke for stramt.

G.

-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Du har sgu fat i noget Gustav!
Det kan nemt være han har glemt at montere "den hvide blomst" på gearkassens sidedæksel (de to øverst til højre på billedet). Det vil give det slup der bliver omtalt.

dsc00147.jpg

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ja - også en mulighed.
Men tror også manglende pakninger alene kan gøre det.
Er før blevet overrasket over hvor meget en enkelt pakning giver.
Kan se at pakningerne ikke er 8- men 6-kantede - my bad!

G.

-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jo, men manglende pakninger ville gøre det strammere... så enten er det for mange pakninger eller også blomsten der ikke er der - altså hvis det er der problemet ligger.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Troede sløret var ved ydersiden - for meget plads til baghjulslejet.
Hvis akselrøret kommer for langt ud passer anlægsfladen til lejet ikke mere?
Skal se det foran mig, men tror det er i den afdeling jeg ville kigge.

Medmindre man har glemt låseringen der holder halvmånerne fast i differerhjulene?
Så er der ballade..

G.

-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

har du selv fremstíllet den spacer du har lavet til hjullejet kan den være blevet
klemt så der er kommet slør i - den org er lavet i noget vildt hårdt stål som kan
holde til at blive spændt med 36 kg uden at blive klemt..

men se kun på det som en mulighed hvis de andre overstående løsninger ikke er løsningen.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Når man spænder den store 36mm bolt så trækker man jo trommel-spacer-leje-spacer-aksel (i den rækkefølge) sammen, og der bliver intet slup her, medmindre man ikke har strammet bolten nok, eller simpelthen fejlmonteret noget.
Det vil altså sige at akslen bliver centreret/styret i selve akselrøret og så "passer" den ind i sidegearet, hvis ellers man har shimset det korrekt op mellem gearkassens sidedæksel og akselrøret dæksel (og har husket den omtalte blomst).

For mange (tykke) pakinger eller manglende "blomst" vil gøre at hele akselrøret kan flytte sig aksialt. Akslen er jo styret/spændt fast i akselrøret, og derfor flyttes hele akslen også aksialt sammen med akselrøret. Det slup der evt. bliver er mellem sidedækslet på gearkassen og det dæksel der spænder akselrøret fast på sidedækslet. Der må ikke være slup, akslen skal bare kunne bevæge sig frit op og ned i affjedringsretningen (lidt stramt, men uden at binde) - som du også tidligere har beskrevet Gustav.

Der kommer ikke slør ved at din hjemmelavede spacer evt. bliver klemt, så længe din store bolt er spændt ordentlig er der ikke slør her.

Hvad med mellem lejehuset i akselrøret og det anden halvdel af lejehuset der spændes på akselrøret, og holder ankerplader fast - har du brugt for mange papirspakninger her, således at baghjulslejets yderring ikke er spændt fast mellem de 2 dæksler ? (jeg bruger personligt kun de 2 o-ringe, og undgår helt papirspakningerne - som alligevel ikke passer!)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

okay omformulerer lige - bøsningen sidder selvfølgelig fast når den er spændt sammen , men når splitten er sat i og man begynder at trille er der noget
der begynder at give efter , og er stålet i bøsningen for blødt er det nok den der giver sig - også går møtrikken løs med tiden.

men så vidt jeg kan forstå har bilen jo ikke kørt endnu - og nej - så er det nok ikke det - derfor de andre løsninger først.
og kun den bøsning som en aller sidste mulighed.

prøvede det på VBALL staightaxelkit på hans splitbus - derfor nævner jeg at
det KAN være det. der fik jeg også lavet indvendig bøsninger selv - og udvendige
mellem tromlen og møtrikken og de gav sig begge to i begge sider.
den yderste dog mere end den inderste.

kan også være den der tynde oliefanger skive ved den ene O ring der mangler , loong shot. - den er jo tynd.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) martin Member
Skrev for 15 years siden | | | |

tak for de mange svar... den hvide plast blomst er på plads, og det er simset op, så det går rigtigt fint ikke for løst og det napper ikke. har målt ud at selve hjullejet bliver klemt fint på plads der er kun 1 papirspakning på lejeskålen der bliver skruet ind, sammmen med ankerpladen, og det er også det den store O ring ligger og tætner ind mod lejet. har målt at alt alle komponenter bliver presset sammen ( inner spaCer, hjulleje, lille sims, O ring, stor spacer, olieslyngskive, og trumle... men selv om alle disse ting er spændt sammen er der altid lidt slør i et leje, og det vil da kunne få trækakslen til at bevæge sig i gearhjullende, eller?
vi snakker jo 10 dele mm.

er glad for de mange svar.
mvh martin.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

okay omformulerer lige - bøsningen sidder selvfølgelig fast når den er spændt sammen , men når splitten er sat i og man begynder at trille er der noget
der begynder at give efter , og er stålet i bøsningen for blødt er det nok den der giver sig - også går møtrikken løs med tiden.

men så vidt jeg kan forstå har bilen jo ikke kørt endnu - og nej - så er det nok ikke det - derfor de andre løsninger først.
og kun den bøsning som en aller sidste mulighed.

prøvede det på VBALL staightaxelkit på hans splitbus - derfor nævner jeg at
det KAN være det. der fik jeg også lavet indvendig bøsninger selv - og udvendige
mellem tromlen og møtrikken og de gav sig begge to i begge sider.
den yderste dog mere end den inderste.

kan også være den der tynde oliefanger skive ved den ene O ring der mangler , loong shot. - den er jo tynd.

Ib med al respekt, så tror jeg altså ikke du har forstået hvordan det fungerer.

Hvis der mangler en lille tynd skive, så giver det altså ikke slør. For du spænder jo din møtrik og møtrikken trækker det hele sammen.
Der skal der mangle en kæmpespacer, således at du løber tør for gevind når du spænder møtrikken - ellers kan der ikke være slør her når møtrikken er spændt.

mht. de bremser du nævner du har monteret - var det så smalle tromler på en lang aksel siden du skulle bruge en spacer mellem tromle og møtrik ? for det lyder da lidt farligt med 30mm type 1 bremser som bremser bagpå en splitbus

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Lars Olesen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Åhh ja jeg ser en lille Ib/Rasser fight under opsejling.....

Lars..der intet ved, men følger med for at lære

-------------------------------------------
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

tak for de mange svar... den hvide plast blomst er på plads, og det er simset op, så det går rigtigt fint ikke for løst og det napper ikke. har målt ud at selve hjullejet bliver klemt fint på plads der er kun 1 papirspakning på lejeskålen der bliver skruet ind, sammmen med ankerpladen, og det er også det den store O ring ligger og tætner ind mod lejet. har målt at alt alle komponenter bliver presset sammen ( inner spaCer, hjulleje, lille sims, O ring, stor spacer, olieslyngskive, og trumle... men selv om alle disse ting er spændt sammen er der altid lidt slør i et leje, og det vil da kunne få trækakslen til at bevæge sig i gearhjullende, eller?
vi snakker jo 10 dele mm.

er glad for de mange svar.
mvh martin.

Det lyder til at du har været meget omhyggelig, og har monteret det hele korrekt.
Jeg forstår ikke hvorfor der stadig er aksialtslør når det hele er monteret korrekt, jeg er sluppet tør for gode ideér....

Eneste sidste longshot jeg har, er at du muligvis ikke har spændt din tromle hårdt nok ?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |


Åhh ja jeg ser en lille Ib/Rasser fight under opsejling.....

Lars..der intet ved, men følger med for at lære


Want ringside tickets ? ;-)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Lars Olesen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Yep, and its the cheap ones...

-------------------------------------------
(permalink) martin Member
Skrev for 15 years siden | | | |

men mange tak for hjælpen ind til vidrer, skal få skiftet den revnet manchet, så jeg kan få noget gear olie på, og så teste om det hjælper. jeg købte bilen skildt ad, og er ellers normalt yderst omhyggelig med de ting jeg skruer sammen ( har vist min karmannn 67 er. den med den 3.4 l. porsche motor for noget tid siden ) men det er godt nok pisse svært at samle en bil fra papkasser, man ikke kender for godt og halvdelen af alt mangler..

mvh martin.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

tror vi går forbi hinanden - er møtrikken spændt- og splitten er sat i , og bøsningen - lad os antage bliver feks 1½ mm smallerer (efter at splitten er sat i) uden at møtrikken følger med ind , så bliver der slør , men det vil jo så kunne afsløres ved en løs møtrik - ja..
og mangler skiven inden du spænder vil det selvklart ikke gøre nogen forskel.
og det vil nok også kun ske når bilen har rullet på alm vilkår og ikke kun trillet
rundt uden særlige belastninger.

og ja 30 mm bagbremser er for lidt til en bus (og andre biler)- jeg anbefaler type3 som minimum. så bliver man også fri for en udvendig spacer.
men det var jo ikke min bil og jeg skulle ikke betale regningen for større bremser-
hvilket jeg havde gjort hvis det var min egen bil.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) langeberg Member
Skrev for 15 years siden | | | |

reg nr og konto nr...Taak..vil også sikre mig nogle godt pladser..*GGG*

(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |


tror vi går forbi hinanden - er møtrikken spændt- og splitten er sat i , og bøsningen - lad os antage bliver feks 1½ mm smallerer (efter at splitten er sat i) uden at møtrikken følger med ind , så bliver der slør , men det vil jo så kunne afsløres ved en løs møtrik - ja..
og mangler skiven inden du spænder vil det selvklart ikke gøre nogen forskel.

Se lige tilbage på alt det du har skrevet i denne tråd, og fortæl mig så hvor tit det sker at den tynde skive forsvinder efter du har monteret det hele op og spændt bagakselmøtrikken.

Jeg tror ikke vi snakker forbi hinanden, jeg tror du har taget fejl og ikke vil indrømme det, og snakker derfor som vanligt udenom i store vendinger!

Men som du skriver i en anden gearkasse tråd, så "følger du jo bare med i tråden".....

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

selvfølgelig forsvinder den ikke - hvor skulle den blive af ?

-skriver : mangler skiven inden , - dvs før du samler det hele gør det ingen forskel . ja og jeg skrev spænder det hele - og ikke samler det hele - min fejl , det er ikke korrekt dansk formulleret.

kunne godt være der var penge i tilskuerrækker på det her ;0)

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) morten hammer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Kan det være at det er de forkerte lejedæksler du har monteret? der findes mindst 2 typer, så lejet sidder løst i røret?

-------------------------------------------
のではなく。まわり道をしたりのではなく。まわり道をしたり立ち止まっ

Reply »

You must log in to post.