Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  gearkasse problemer.

(permalink) 2borg Member
Skrev for 15 years siden | | | |

hey..

har en lettere adskilt gearkasse til at ligge og er kommet i tvivl om hvilken side differantialet skal i fra. hvis nu gearkassen ses fra den ende som skal ind mod motoren hvilken side skal den så i fra?

gearbox 2.jpg

(permalink) 2borg Member
Skrev for 15 years siden | | | |

eller vi siger at gearkassen ligger som på billedet.

(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Fra den side der ligger ned mod bordet. Husk nu at ha styr på tandspillerum, forspænding på lejer osv. ellers støjer dit kron/spidshjul og slides hurtigere.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) 2borg Member
Skrev for 15 years siden | | | |

kan du forklare hvordan dette skal gøres så det spiller.

(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ja det kan jeg godt, men det ville være en meget laaaaaaaaaang forklaring. Du er nødt til at have en værkstedsmanual ved hånden, og så div. vw speciel værktøjer og måleure. Det er noget af det man bare ikke lige skynder sig at gøre. Det kan sagtens lade sig gøre, men det er noget omstændigt - selv med de rigtige værktøjer.

Hos http://www.longenterprises.com kan du købe en god manual der kan hjælpe dig et godt stykke på vej.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Det skal i fra samme side som koblingskablet. Tænk på de gearkasser der ikke har noget dæksel på startersiden.
Prøv nu at samle det med de originale dæksler og lejer mv. Så er det 99.9% sikkert at det hele stadig passer.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Frank: så skal han jo også vide hvad str. pakninger der skal bag sidedæksler og hvad shims der sidder mellem leje og diff., og hvad side de forskellige shims skal sidde i.

Kan godt være det bare er mig der får det til at lyde svært, men synes bare der er ualmindelig mange ting der kan byttes rundt på således at det ikke passer som det var meningen. ?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) 2borg Member
Skrev for 15 years siden | | | |

der sidder bare n ogle gummi pakninger i side dækslerne. skal der andre pakninger i da? mener ikke der var andre.

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

der skal papirpakninger imellem - det er med dem du justerer spille rummet
i axelrøret...

når man køber et nyt pakningssæt følger der 6 eller 8 med i et sæt i forskellige
tykkelser , men det er jo kun til trækakslrøret - det første du skal ha gjort
er at justere tandspillerummet..

det er en avanceret operation og kan ikke gøres uden en brugsanvisning for de fleste.

jeg ved heller ikke hvordan man gør det helt korrekt , sad ivrigt og ventede
på en god beskrivelse af det i moderne lyrik - men kan godt se det vil tage
rigtig mange timer at skrive det hele ned på fotståeligt dansk.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ib, du roder lidt rundt i det. De sidedæksler vi snakker om er sidedækslerne der holder differentialet spændt fast i huset, det er IKKE akselrørets dæksler. (EDIT: jeg kan se du redigeret lidt i det du oprindeligt skrev)

De sidedæksler der spændes på gearkassen, og som holder differentialet sammen - de skal have o-ringen monteret for at tætne for olielækager, men du skal samtidig bruge papirspakninger for at shimse mellem disse dæksler og selve gearkassen. Det du shimser her er forspændingen på lejerne/tandspillerummet (selvfølgelig shimser man tandspillerummet med shims mellem sidedækslerne og differentialet, men med pakningerne kan man også ændre det. Det er noget rod at arbejde med!
Alt dette er forudsat at spidshjulet er monteret i den korrekte dybde i gearkassehuset - men det må man gå ud fra hvis ikke huset har været åbnet før.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

ja det var jo skrevet forkert det første , men følger ivrigt med , det jo er det samme man roder lidt med når man vender køreretningen i en splitbus gearkasse.

hvordan foregår det så med det tandspillerum - er det ikke her man bruger
det der "kalker / målepapir" så - men er det en anden historie - så gem det til en anden gang..

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Man bruger mærkeblåt for at se trædemønsteret på tandhjulene på kron/spidshjul. Tandspillerummet har selvfølgelig indflydelse på trædemønsteret, men det er i samspil med installationsdybden på spidhjulsakslen.

Når man har shimset det hele op for korrekt tandspillerum, så bruger man mærkeblåt for at se om trædemønsteret er korrekt. Er det ikke det er det HELT forfra igen - og man skal finde den korrekte installationshøjde på spidshjulet = Skil gearkassen FULDSTÆNDIG AD, og begynd forfra.

Det er pissebelastende arbejde.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

men fedt at ku ku når og hvis man skulle få brug for det.
det er jo ikke så nemt at finde en brugbar brugt gearkasse længerer.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Der skal ikke papirpakninger på en tunnelgearkasses sidedæksler. Jeg har da lige rodet med tre.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg kunne ikke ramme det rigtige mål uden at bruge dem, og de er også med i paknings sættet. Men det er jo også et fedt om man bruger dem eller ej - bare man får det rigtige tandspillerum og trædemønster, ik?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) 2borg Member
Skrev for 15 years siden | | | |

det er alt sammen meget fint det i skriver. men hvordan gør jeg det så?

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Du bolter skidtet sammen og mærker efter om du kan ane lidt spillerum mellem kron og spidshjul. Dette er selvfølgelig under forudsætning af at du har de dele der hører sammen.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) 2borg Member
Skrev for 15 years siden | | | |

okay lyder lidt lettere:D hehe men er der noget bestemt moment jeg kan gå ud fra når de forskellige dele skal spændes sammen?

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jo. Rasmus har jo ret, men da jeg var i lære hos VW og jeg gik faktisk sammen med en "gearkasseekspert" der gjorde han det sådan. I rep.håndbogen anviser VW også hvilke målinger der skal foretages når man udskifter de og de dele.
Hvis du bare samler det er har kørt sammen, så passer det. Når det er spændt tager du fat i BEGGE bagakslerne og vrider frem/tibage. Samme vej med begge hænder. Det spillerum du lige kan mærke, det er mellem kron/spidshjul. der skal du så lige kunne fornemme en til to tiendedele.
Hvad med højgearakslens skydemuffe sidder den på eller er den taget ud. Jeg syntes jeg kan ane den på billedet.
De møtrikkerne skal spændes 2,5 kgm. 25Nm.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.