Du skal medbringe anvisningerne fra VW som tillader ombygningen. Og så skal du vise synsmanden hvordan det er lavet og hvor han skal kigge.
Og så skal det jo være lavet efter de anvisninger !! Der findes tre godkendte metoder. VWs metode, Det kan også godkendes at skære bunden "lige over" og "amerikanermetoden" hvor bundpladerne er skåret i et skråt snit.
Så skal du medbringe en vejeseddel, der er under 48 timer gammel, ellers er det som at syne enhver anden bil.
Og en buggy er godkendt med 5,5" fælge foran og 8" bagpå. Det har været 10" bagpå, men det blev ændret.
Citat fra brev:
Buggy-lignende afkortning af VW-platformramme til Speedster 356-karrosseri
Platformrammen afkortes af ombygningsfabrikanten Vintage Speedster med 11,81" (300 mm) ved fjernelse af 10 " og et overlap på 1,81".
De 2 allerede accepterede forkortningsmetoder benytter jo afkortninger på 273 og 370 mm, så der er med afkortningen på 300 mm ikke tale om at overskride nye grænser. Der er derfor ikke nye betænkeligheder mht. køreegenskaberne retningsstabiliteten) pga. akselafstanden. Færdselsstyrelsens accept beror således på tilliden til afkortningsmetodens styrkemæssige egenskaber.
Afkortningen er foretaget ved skrå snit i bundpladen, og ved trappe-lignende snit i midtertunnelen til undgåelse af koncentreret tværgående brudlinieanvisning ved overlapningen, hvilket grundlæggende må vurderes som en forbedring i forhold til de 2 allerede accepterede metoder.
Der indbygges desuden en supplerende (ikke lukket) forstærkningsramme, der mht. risiko for negative styrkepåvirkninger af platformramme/karrosseri kan sammenlignes med indbygning af en styrtbøjle i et selvbærende karrosseri, hvilket almindeligvis betragtes som en styrkemæssig forbedring.
USA-firmaet Vintage Speedster, der også er velkendt fra andres hjemmesider, nåede i flg. deres egen hjemmeside http://www.vintagespeedsters.com/faqs/index.php#What_kind_of_frame_is_used op på at have bygget 2.000 stk. fra 1988 til 2006 (og bygger stadig). Ombygningsmetoden har derfor demonstreret sin holdbarhed til normal anvendelse jf. 8.01.001 (1), og skal ikke dokumentere krav til kollisionssikkerhed, når datoen for basiskøretøjets 1. reg. er før 01.05.1977.
Både afkortningsmetoden, suppleringen med forstærkningsrammen, produktionsantallet og produktionsårrækken taler for, at denne ombygning er mere sikker, end de allerede anerkendte 2 metoder.
Efter forelæggelse af ovennævnte, og drøftelser med Færdselsstyrelsen ved sammenholdelse med tidligere afgørelser, kan det nu i enighed med Færdselsstyrelsen meddeles, at den beskrevne VW-ombygning er accepteret på lig fod med de 2 tidligere anerkendte forkortningsmetoder for VW Type 1-platformrammer, der ønskes godkendt med ikke-bærende åbne karrosserier.
Med venlig hilsen citat slut.
Om den er svensk eller norsk eller er ligemeget