Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Hvordan virker en Weber ?

Tags:
No tags yet.

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg faldt lige over denne udmærkede beskrivelse. Den omhandler Weber DCNF, men de virker alle på denne måde. De fleste simple karburatorer virker på denne måde, også Kadron.
Vi kan vel se bort fra startfunktionen. Den er der men bruges som oftest ikke fordi den er vanskelig at indbygge på en boxermotor.
Der er et par småfejl i artiklen. F.eks. anvises der at man synkroniserer på bypass skruerne, det er helt forkert.
Og så skulle man efter sigende indstille karburatorer efter en CO2 måler. Det er en tidstypisk fejl fordi man tror det er CO2 man måler i enden på en bil. Det er CO (kulilte) man måler. Med en CO-måler.
Jo mere CO2 der kommer ud. desto renere brænder motoren. Det bedste er lige over 16%.
Vores gamle biler ligger nok på max 12-14%. Så kære pulitikere: Vores gamle biler udleder IKKE så meget CO2 som de nye biler. Men mere CO og mange andre "gode" sager.

http://www.ducati.dk/teknik/weber/weber.htm

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) warp Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Det er en rigtig god gennemgang synes jeg, men du nævner at det der med at synkronisere karburatoren "internt" på luftomløbsskruen ikke er rigtigt.
Det er faktisk noget jeg har funderet over en del gange efterhånden. Når jeg indstiller mine 40mm idf'ere på min type 1 motor lukker jeg omløbsskruen helt og det er ikke noget problem og motoren kører fint.
Men de 40mm IDA'er der sidder på min 911 driller altså en helt del hvis jeg lukker luftomløbsskruerne.
Den forreste cylinder "flower" slet ikke så meget i tomgang som de to bagerste. Åbner jeg så for luftomløbet på den forreste cylinder for at få ens flow i tomgang giver det bare et uens flow når den får lidt flere omdrejninger og så er jeg lige vidt!
En anden sag er at man ved at åbne luftomløbsskruen jo faktisk “snyder” luft udenom tomgangsdysen og dermed giver den pågældende cylinder en mere mager blanding hvilket jo ikke nødvendigvis er godt.
Frank har du evt. noget erfaring med justering af sådan nogle 40mm IDA’er? Og ved hvordan den ”rigtige” fremgangsmådemåde er? …jeg er ikke selv helt tilfreds med det resultat jeg får med dem nemlig. Jeg har fundet nogle beskrivelser på nettet, men de benytter det der med at åbne luftomløbet og det er altså ikke super synes jeg. Folkevognen er sgu noget nemmere af en eller anden grund. :-)

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

jaahh, lidt, men mine IDA3C var nye. Du skal nok kontrollere at spjældakslerne/spjældene lukker ens i eller op. Det er du nødt til at gøre med karburatorerne afmonterede.
Jørn Laulund siger at luftomløbet skal være lukket. Det er helt rigtigt at det jo faktisk er luft man lukker uden om tomgangssystemet.
Porschen er følsom og skal nulres lidt med.
PMO, Porsche Mail Order, hvor jeg købte mine Webere til 911, foreskriver også at de skal være lukkede. Efterfølgende kan man så forsøge at blande lidt luft i for at magre den lidt i overgangen. Jeg kom aldrig så langt med min idét jeg måtte sande at 911 motoren ikke kan køre med andet end den originale lydpotte, eller stingers, og så kunne jeg ikke køre på gaden.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) warp Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ja okay. Jeg bliver nok nødt til at tage tyren ved hornene og afmontere dem for at gå dem grundigt efter. Hvis akslen er vredet den mindste smule bliver justeringen jo aldrig god!
Mine karbs skulle også være "nyrenoverede" af et firma i Californien da jeg købte bilen, men hvad er det nu lige det betyder i dag??? ...sikkert noget med nye benzinslanger og 10 minutter med en pudseklud og så er de renoverede! :-)

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Måske er det ene eller de to andre spjælde ikke centrerede ordentligt. Så du lige skal løsne skruerne og ryste spjældene på plads.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) warp Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ja det er også en mulighed! ...jeg må lige få gået det efter inden den skal på gaden igen.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

I to kan da også bare holde jer til 4 cylindrede boksermotorer... så slipper vi for konstant at høre på alt jeres pårsje pral ;-)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ja, rønnebærrene er sure, sagde ræven. Han ku´ikke nå dem :)

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) warp Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Tror du ikke du skulle være blevet i Østrig? ...vi har sådan hygget os da du var væk! ;-)

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com

Reply

You must log in to post.