Jeg faldt lige over denne udmærkede beskrivelse. Den omhandler Weber DCNF, men de virker alle på denne måde. De fleste simple karburatorer virker på denne måde, også Kadron.
Vi kan vel se bort fra startfunktionen. Den er der men bruges som oftest ikke fordi den er vanskelig at indbygge på en boxermotor.
Der er et par småfejl i artiklen. F.eks. anvises der at man synkroniserer på bypass skruerne, det er helt forkert.
Og så skulle man efter sigende indstille karburatorer efter en CO2 måler. Det er en tidstypisk fejl fordi man tror det er CO2 man måler i enden på en bil. Det er CO (kulilte) man måler. Med en CO-måler.
Jo mere CO2 der kommer ud. desto renere brænder motoren. Det bedste er lige over 16%.
Vores gamle biler ligger nok på max 12-14%. Så kære pulitikere: Vores gamle biler udleder IKKE så meget CO2 som de nye biler. Men mere CO og mange andre "gode" sager.
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.