Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Knasaxel løftes ud af blokken

Tags:
No tags yet.

(permalink) nicolaskvist Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hej

jeg er ved at samle min motor efter en renovering af diverse dele. Jeg har skiftet hovedlejerne på krumtappen og sat den i blokken, og den er helt nede i blokken med de rigtige tapper i de rigtige huller i lejerne. Men når jeg sætter knasten i og kører det rundt løfter krumtappen knasten ud af blokken, da de sidder for tæt. Hvad kan der lige være galt her???? håber i kan hjælpe

Venlig Hilsen

Nicolas

(permalink) Fau_Weh_Mann Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ikke noget. Kraften som krumtappen overfører til knastakslen er jo meget større end hvad tyngdekraften påfører knastakslen. Knasten er jo ikke så tung så den bare "bliver liggende" nede i lejeskålene. Når motoren bliver skruet sammen, kommer der styr på det hele :-)
FWM.

-------------------------------------------
ronni_dall@hotmail.com
(permalink) nicolaskvist Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg har set afsnittet af bugme video, hvor de samler motoren de siger nemlig at den ikke må løftes ud af blokken når man drejer krumtappen, så sidder den for tæt. Men de har heller ingen løsning på det og jeg kan ikke se hvad der skulle kunne gøres ved det.

(permalink) Danborn Administrator
Skrev for 15 years siden | | | |

Er det en std. knast eller er det en skarpere knast med højere løft?
Går knasten fri af løfterne, dvs. kan den dreje rundt uden at gå på?

Jesper

-------------------------------------------
My drinking team has a racing problem.... 23201389
(permalink) nicolaskvist Member
Skrev for 15 years siden | | | |

det er en standard og løftere, det der er sat i er det samme som blevet taget ud i sin tid.

(permalink) Fau_Weh_Mann Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg kan ikke tro at knasten vil blive liggende dernede. Så skal du prøve at smøre med olie i lejeskålene. Så vil olien jo lave lidt "sug" på knasten. Men tror sku ikke den bliver liggende :-). Saml motoren og vær glad. De motore jeg har lavet har den også løftet sig og det er der da ikke sket noget ved.
Ron.

-------------------------------------------
ronni_dall@hotmail.com
(permalink) nicolaskvist Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Det er bare som om den er lidt træng et punkt når man drejer den en omgang og der skubber den så knasten op af blokken. Men der er intet der går på nogen steder.

(permalink) Fau_Weh_Mann Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Run it. Delene har jo kørt sammen før.

-------------------------------------------
ronni_dall@hotmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Der er noget om det Nicolai siger. Knasttandhjulet findes derfor i flere størrelser markeret med -1 -2 eller +1 og +2. Dem med minus må jo så være mindre.
Jeg har set Gene Berg anvise at man kører tandhjulene sammen med slibepasta. man må jo lave/gøre en håndværksmæssig vurdering af hvordan det føles. Om man føler det klemmer eller -
Hvis man vælger at bruge slibepasta er det uhyggeligt vigtigt at vaske delene rene bagefter.
I den forbindelse har jeg i mange år undret mig over at man altid læser at motordele som man modtager fra bearbejdning. Nye eller nyborede cylindre, skal vaskes med varmt sæbevand. Efter over 30 år med motorer læste jeg så forleden et sted at det er fordi motorens, terpentin og lignende produkter IKKE kan opløse og afvaske rester fra slibemidlet.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) nicolaskvist Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ja jeg ved også at der findes flere størreler af tandhjul, det mystiske her er bare at det er jo standard de samme dele, som sad i den før. Kan man evt. ha gjort tandhjulene skæve eller noget under monteringen på krumtappen, jeg har fået en mekaniker til at gøre det, da jeg ikke selv havde værktøjet til det og viden hvordan.

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Efter en vurdering ville jeg nok også vælge at køre med det.
Hvorfor det sker ? Blokkene slår sig som en del af slitagen, måske. Du samler den så med nye lejer. Det hele sidder så et par hundrededele amderledes ? Hvad ved jeg.
Jeg har et par gange samlet std. type1 motorer der så ikke kunne dreje rundt når man spændte blokken sammen. Løsnet blokken igen. Rykket frem/tilbage i krumtappen. Spændt blokken hårdt (4-5kgm.) løsnet, drejet rykket spændt igen til 3,5kgm. Og de har kørt i årevis bagefter.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.