Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Hvilket batteri skal man vælge?

Tags:

(permalink) Pesen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg vil gerne i forbindelse med, at jeg skal skifte til generator have et nyt batteri på dyret. Det gamle er lidt sløvt i optrækket.

Jeg har en VW 1300, hvor i der sidder en 1600 motor med 12 volts dynamo, men dette bliver snart til en generator i stedet.

Hvilket batteri skal man købe?

Jeg har været inden på Vartas hjemmeside, og de laver en blackline serie til mindre og ældre biler, men hvorfor har man en sådan serie? kan en ældre bil ikke køre med den alm. blueline serie?

-------------------------------------------
Tidligere ejer af en VW T1 1300 årg. 67.
Nuværende bil er en VW 181 jagtvogn årg. 75.
(permalink) HNC Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Du kan sagtens bruge begge typer batterier, eller andre fabrikater for den sags skyld. Når det kommer til stykket afhænger behovet meget af kørselsmønster osv. Har du brug for at bilen kan starte hver dag, sommer og vinter, er det vigtigt med en høj startstrøms effekt.

Er det kun til søndagsture en gang imellem, kan du sagtens nøjes med et billigt batteri fra Harald Skrald eller Biltema, disse batterier har typisk ikke så høj startstrøms effekt. Ved skiftet til generator opnår du også en meget bedre ladning, selv ved relativt korte ture.

Når du skifter batteriet, så rens samtidig alle forbindelser på stelsiden, ved polsko og tilslutning på startermotoren, så virker det hele lidt bedre.

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) Pesen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Tak for svaret :-)

Tror valget falder på det batteri her:

Article: number 544 402 044 3132
Product line: BLUE dynamic
Voltage: [V] 12
Battery Capacity: [Ah] 44
Cold-test Current, EN: [A] 440
Length [mm]: 207
Width [mm]: 175
Height [mm]: 175
Hold-down Type: B13
Pole Positions 0
Terminal Type 1
SC B18

Er specifikationerne tilstrækkelige?

-------------------------------------------
Tidligere ejer af en VW T1 1300 årg. 67.
Nuværende bil er en VW 181 jagtvogn årg. 75.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Et batteri har godt af at blive ladet godt igennem et par gange om året. Det med startstrømmen, er der noget om og den er ca. det halve på de billige batterier.
Omvendt har jeg brugt mange billige batterier dengang jeg reparerede og servicerede mange bobler.
Min morfars type1 stod sommetider ude i flere måneder uden at køre og den startede altid, men glemte man at slukke lyset på den, var den død på 5 min. Batteriet var ikke så gammelt, så jeg kørte ned til batterimanden og talte med ham om det. Han ville godt bytte batteriet. Han troede bare ikke at det ville hjælpe.
"Prøv at skrue propperne op og kig ned og se pladerne er grålig/hvide" De skal være brune.
Den hvide belægning er tegn på at batteriet trænger til at blive ladet ordentligt igennem. "Har du en god hjemmelader"? Ikke sådan en 2-4amp. Noget 8-12amp ?
Så skal man lade på batteriet i 48 timer. Der går 24 timer før belægningen er væk og først da kan batteriet tage imod strøm.
Så jeg lader mit batteri igennem over en weekend et par gange om året.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Pesen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hej Frank
Jo jeg plejer nu også og bruge laderen et par gange om året, men tror nu det gamle bosch batteri er dødt.

Min hjemmelader skulle være ok har en einhell, 10 amp.

Kan bare ikke komme til at kigge ned i det, da det er et vedligholdelsesfrit batteri. Har aldrig skifte batteri mens jeg har haft bilen så det går nok. Den får sgu en ny Varta :D

-------------------------------------------
Tidligere ejer af en VW T1 1300 årg. 67.
Nuværende bil er en VW 181 jagtvogn årg. 75.

Reply

You must log in to post.