Hej er der nogen der har monteret seler i sådan en før? Ville jo gerne kunne sætte barnestole i bilen så hele familien kunne komme ud og køre. Kunne godt bruge lidt vejledning.
Mvh Odgaard
Hej er der nogen der har monteret seler i sådan en før? Ville jo gerne kunne sætte barnestole i bilen så hele familien kunne komme ud og køre. Kunne godt bruge lidt vejledning.
Mvh Odgaard
Tillægger lige et spørgsmål, da det er i den samme kategori:
Hvis man vil montere sele(r) har jeg hørt, det ikke skulle være kunne lade sig gøre, og kun montere én, men skal montere alle 4. D.v.s alle eller ingen, eller er det en myte?
Slet ingen der har seler i en oval?
Mvh Odgaard
Godset i paneler og dørstolper er for tyndt til at man kan svejse beslag til 3-punkt seler på. Der skal forstærkning ind bag. VW har givet originale anvisninger. Hvis du bor på Sjælland kan Jan Koed hjælpe.
Alternativet er hofteseler som mange monterer.
Havde også tænkt det skulle være hofteseler, men er der så noget man kan skrue hofteseler i. Bilen står pt i vinterhi så det er ikke så nemt bare lige at kigge efter.
Mvh Odgaard
det er et issue med seler , har man seler i skal de være godkendte seler , det er
hofteseler ikke , loven siger at er der seler i bilen skal man bruge dem , ellers
får man en bøde - og de seler man anvender skal være godkendte ...
dvs E mærkede tre punkts seler med godkendt befæstigelse.
jeg ved ikke hvordan det fungerer i praksis med regler og love , men har på
fornemmelsen at det ikke er meningen med den danske lovgivning at man skal ha børn med i veteranbiler , om der er andre løsninger og love der fungerer i praksis
ved jeg dog intet om ....
om man får et klip eller en bøde for at køre med børn i en bil UDEN seler
ved jeg heller ikke - og er ikke blevet klogerer på det på trods af der er flere
der har skrevet her om her på vwnettet.
det er vist lidt af en gråzone det spørgsmål ???
om man får et klip eller en bøde for at køre med børn i en bil UDEN seler
ved jeg heller ikke - og er ikke blevet klogerer på det på trods af der er flere
der har skrevet her om her på vwnettet.
Det gør man, da man selv har ansvaret for børn og de skal sidde i en godkendt stol, som kun kan monteres med sele.
Jeg har lige været inde i færdselsstyrelsen, og der kommer en lov der hedder: der må kun sidde så mange i bilen, som der er seler til, ifølge dem betyder det, hvis man monterer en sele, skal man montere alle eller kan der kun sidde én person i bilen( der hvor selen er placeret) Men jeg blev henvist til min lokale politimyndighed og også Justitsministeriet for nærmere afklaring...
Det er så en skam mit svar til Hendrix er forsvundet i opdateringen, for der stod svarene på jeres spørgsmål, incl. årgange, paragrafnumre og og andet sjov. :(
Har lige fået en mail fra færdselsstyrelsen, der står: FS Martin Hellung-Larsen
til mig
Vis detaljer 10.19 (1 time siden)
Svar
Hej Lars Mikkelsen,
Du vælger selv hvor mange seler du vil eftermontere i din veteranbil.
Mvh,
Martin Hellung-Larsen, Civilingeniør
Færdselsstyrelsen, Bilteknisk afdeling
Road Safety and Transport Agency
Adelgade 13
DK-1304 København K
Hofteseler kan monteres bagi bilen, lad os sige at du sætter hofteseler i, så skal du have 2 "beslag" ude ved inderskærmen og 2 samlet med ca 15-20 cm mellemrum på midten! Det jeg gjorde var at bore igennem grisekassen, lavede 2 stykker plade på 25x25 cm til de yderste gennemføringer, og et stykke på 25x50 cm til de 2 midterste, pladen var i 3 mm's tykkelse, pladerne og dimensionerne er det loven foreskriver, de 3 plader bukker du kanterne på i ca 45 graders vinkel, svejser dem fast udvendig,(på ydersiden af grisekassen) og der skal selvfølgelig også være hul igennem;-) Dernæst tager du den slags gevindmuffer som man kan købe bla ved justkampers i england og sikkert mange andre steder, dem svejser du i hullerne i grisekassen på både indvendig og udvendig side, så køber du et sæt E-mærkede hofteseler i eks. T-Hansen og skruer fast i, nemt ikke:-) Dette er lovligt, da der på en veteranbil ikke er anført andet end at det skal være forsvarligt fastgjort til karosseriet på bilen, samt med de anførte forstærkningsplader som jeg skrev!!
Kan fortælle at bla. Römer King laver en barnestol der kan bruges til hoftesele montering.
Evt. Ring til mig hvis det her lyder græskkatolsk i dine øre!
ps. der må gerne være hofteseler i en veteranbil, også selvom at de ikke kan anvendes pga alder, slid eller andet, hvis det er tidsbestemt udstyr i bilen, det samme gælder for biler der er født med rødt blink bagud, de skal heller ikke mere være forsynet med gult blink.
Mvh. Niels
Hej Niels, tak for svaret, men kunne du lokkes til at tage et billede af det?
Mvh Odgaard
Niels, hvor har du fundet kravene vedr. dimensionering af beslagene?
Mvh Lars
forstår det ikke helt - når loven siger at man skal anvende en godkendt 3 punkts sele - hvordan kan en 2 punkt så være iorden når en 4 punkt/H sele ikke er iorden uden at den er supleret med en 3 punktssele..
og skal der så være en 3 punktsele - hvordan kan man så lave en forsvarlig
forstærkning i B stolpen ...
personligt vil jeg hellerer køre uden børn i min veteranbil - end at køre med børn
med nogen tvivlsomme selemonteringer. det giver en lidt falsk tryghed.
selvom jeg intet aner en skid om trygheden i alle andre biler med seler i..
skal børnene være mest sikret - så sæt dem ind i daylidriveren med airbags , abs, selestrammerer . og lad konen køre i den bagefter veteranbilen.
forklar hende at veteranbilen kræver at man holder lidt større afstand end hun er
vant til med andre biler - så er den skid slået.
uden at vide det med sikkerhed mener jeg et en 2 punktsele fik rygte for at være farligerer end ingen sele - derfor fandt volvo for mange år siden på trepunktsselen.
har haft en kunde der var interrseret i køb af min 57er - men kunne ikke gi dem
en entydig korrekt forklaring på hvordan man korrekt sikrer sine børn i sådan en bil - derfor vil jeg gerne vide det også.
jeg endte med at anbefale dem at købe en 68- 71 bobbel i stedet for - som
er forbedret til montering af trepunktsseler for og bag..
Ja det er ikke lige til at finde ud af, her er i hvert tilfælde hvad færdselsstyrelsen skriver om brugen af hofteseler:
Hofteselers sikkerhed
Er hofteseler sikre?
Svaret er både ja og nej. Hvis der er hoftesele på fx midterpladsen i en bil, så er det meget sikrere at bruge hofteselen end ingen sele. Men almindelig seler (trepunktsseler) er sikrere end hofteseler. Færdselsstyrelsens råd er derfor, at man først og fremmest bruger pladser med trepunktssele. I en almindelig personbil vil der typisk være fire pladser med trepunktssele og én bagsædeplads med hoftesele. Den sidste plads bør man kun benytte, når der er fem personer i bilen.
Det har været fremme, at hofteseler er farlige at bruge. Efter Færdselsstyrelsens opfattelse er det et helt forkert budskab. Hofteseler øger derimod sikkerheden for mange mennesker, især børn, hvis alternativet er, at de ikke er spændt fast. Uden sikkerhedssele vil passageren blive slynget rundt i bilen, og eventuelt ud af den, hvis der sker et uheld. Det siger sig selv, at dette kan være livsfarligt. Og det går ikke kun ud over passageren uden sele – de andre i bilen kan også blive ramt. Man kan dog ikke udelukke, at hofteselen (ligesom andre seler – og andet sikkerhedsudstyr) under helt særli-ge omstændigheder forværrer skaderne – men det hører til undtagelserne, og det ændrer ikke ved den generelt positive virkning.
Man kan bidrage til sikkerheden ved at spænde selen korrekt: hoftesele skal sidde nede omkring hoftebenet og ikke omkring maven. Til børn kan en selepude være en hjælp, som sikrer en bedre anbringelse af selen.
You must log in to post.