Glem busgearkassen. Jo den er stærkere, men alt for kort gearet (lavt vil nogen kalde det) Jeg kalder det højt.
Der er som hovedregel ikke nogen særlig forskel på udvekslinger i en VW-gearkasse. det normale 4. gear er 0,89:1. Der findes et 4.gear på 0,82. Det sidder i Karmann Ghia og i nogen jagtvogne. Hvis du kører med det i en bobbel vil du nok opleve at den taber pusten lidt fra 3. til 4.
På 12-1300 type1 kører man med 4,375 i bagtøjet (kron/spidshjul) På 1500-1600 4,125 og i en 1303 med 1600 motor kører man med 3,875, men så med 0.93 i 4.gear.
En toliters type4 i en bobbel skal helst køre med en 1500-1600 gearkasse og std. dæk rulleomkreds for ikke at blive irriterende på motorvejen.
Jeg mistænker 1303 i 1974, med 1300 motor for at køre 4,125 med 0.93 4.gear. VW bruger dette 0,93 4.gear i 71-72 og frem på 12-1300. Motoren kan godt lide at køre lidt flere omdr. og taber ikke sådan pusten op ad bakke.
Du kan godt søge på nettet og finde kilometer lange lister med kendingsbogstaver på gearkasser og finde en masse opgivelser. Men 75% af dem har aldrig kørt i DK og 20% passer ikke. Kun VW ved hvad der sad i dem og på ombytningsgearkasser kunne man næsten få den tanke at de har samlet dem af det de fandt på gulvet.