Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Gearkasse ?? T1

Tags:
No tags yet.

(permalink) Leo C Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Kan det passe der ikke er pasbøsninger mellem motor og gearkasse på en 66 T1 ? Motoren er en AS 1600, gearkassen står der kun tal banket i.
Hvad er en stærk gearkasse til sådan en bil, når der skal en 120 hk T4 motor i senere? Og samtidig med rimelig stærk skal den ikke være for højt gearet.

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ja den styrer jo i den drejede flange på motorblokken.

En stærk gearkasse ? Nogen kan ødelægge alting, jeg kunne køre i årevis med 120HK på en std. gearkasse.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Leo C Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Mht. gearingen synes jeg at 4 gearet i den jeg har er meget højt i forhold til de 3 andre gear, men jeg ved ikke om der er den store forskel på udvekslingen i de forskellige gearkasser. En bus kasse skulle man synes var stærkere, men den passer måske ikke over?
Og ja, der er nogle der kan ødelægge alting uanset ;-))

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Glem busgearkassen. Jo den er stærkere, men alt for kort gearet (lavt vil nogen kalde det) Jeg kalder det højt.
Der er som hovedregel ikke nogen særlig forskel på udvekslinger i en VW-gearkasse. det normale 4. gear er 0,89:1. Der findes et 4.gear på 0,82. Det sidder i Karmann Ghia og i nogen jagtvogne. Hvis du kører med det i en bobbel vil du nok opleve at den taber pusten lidt fra 3. til 4.
På 12-1300 type1 kører man med 4,375 i bagtøjet (kron/spidshjul) På 1500-1600 4,125 og i en 1303 med 1600 motor kører man med 3,875, men så med 0.93 i 4.gear.
En toliters type4 i en bobbel skal helst køre med en 1500-1600 gearkasse og std. dæk rulleomkreds for ikke at blive irriterende på motorvejen.
Jeg mistænker 1303 i 1974, med 1300 motor for at køre 4,125 med 0.93 4.gear. VW bruger dette 0,93 4.gear i 71-72 og frem på 12-1300. Motoren kan godt lide at køre lidt flere omdr. og taber ikke sådan pusten op ad bakke.
Du kan godt søge på nettet og finde kilometer lange lister med kendingsbogstaver på gearkasser og finde en masse opgivelser. Men 75% af dem har aldrig kørt i DK og 20% passer ikke. Kun VW ved hvad der sad i dem og på ombytningsgearkasser kunne man næsten få den tanke at de har samlet dem af det de fandt på gulvet.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Leo C Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Tak for det Frank, god værkstedshumor :-))


Reply

You must log in to post.