Denne motor begyndte sit liv som vandpumpetrækker, og henslæbte de første år af sit liv med det. (500 timer, svarende til noget i retning af 20000 km.) Derefter blev den så konserveret efter VW´s egne forskrifter og sat til side i 8-10 år, hvorefter den blev videresolgt og jeg fik fingre i den. Eftersom den havde stået stille så længe, var jeg lidt betænkelig ved ”bare” at montere den op og starte den. Belært af dårlige erfaringer ved jeg, at det nemt kan tage hovedlejerne når motoren har stået så længe. Så vi valgte at skille den ad og inspicere/rengøre den. Og godt det samme. For på bagsiden af alle hovedlejer (i oliegangene) var der fyldt med ir og andet godt fra havet. Det havde været galgen for lejer mv., hvis den var blevet startet uden rengøring. Men resten var i meget fin stand. Det eneste der fangede mit øje var lidt ”blueing” på krumtappen omkring plejlleje 3. Et hurtigt mål viste absolut minimumsmål i sideslør iflg. Werkets egne opgivelser. (0,10 mm.) Det er efter min mening for lidt, og giver sig udslag i netop slige resultater, som senere kan give fatale skader.
Nå, men da vi nu havde en bunke stumper i super stand, men som dog liiige skulle have en kærlig hånd fik jeg den tanke, at jeg ville lave denne opbygning i old school tuning stilen. Og eftersom der jo ikke er noget svinghjul på sådan en industrimotor, valgte jeg en anden nyopslebet krumtap, som er afbalanceret sammen med svinghjul og trykplade.
Plejlstænger og stempler var jo i superstand. Man kunne nærmest ikke se det havde kørt. Men de led dog af de sædvanlige halvstore vægtforskelle. Så plejlstængerne kom en tur i plansliberen for at få rettet tværmål for sideslør og vægttolerancen blev rettet til +/- 1 gr. Stempler blev også rettet ned fra 6 gram til +/- 1 gr.
Knastakslen og løfterne var jo også som nye, men jeg har valgt en 262 gr. for at få lidt mere gang i tingene, men stadig bibeholde godt bundtræk og tomgang, som disse motorer jo er kendt for.
Topstykkerne har fået en pæn omgang. Jeg valgte at presse ventilstyrene på indsugningen ud, for at kunne porte kanalerne ordentligt. Udstødningskanalerne er kun lige tilrettet. De behøver ikke meget arbejde for at flowe tilpas i forhold til indsugningen. Forbrændingskamre er tilrettede og indsugningsventilerne er lavet med ”cut back” på oversiden af anlægsfladen for bedre og hurtigere aktivt flow. Kompressionsforholdet er sat til 8,4 – 1.
Fødesystem er et sæt nye 40 mm. Kadrons men med gammel model bund og top omkring filtrene for netop lidt mere old style look.
Tænding er en 009 monteret med Ignitor modul. Spole er en Pertronix 3 ohm. Nye Bosch kabler og nye tændrør.
Udstødning er en Tri Mil GT 2 tip. (God lyd)
Køling er 30 hk blæsehus med originale køleskjolde og underplader. Varmekasser er også nye.
Motoren leveres komplet. Dvs. incls. kobling og incls. bagplade. (Lige til at montere) Opstartet og knast kørt ind samt grundjusteret. Første olieskift er foretaget. 1 års reklamationsret.
Jeg garanterer 65 hk, men lur mig om ikke den trækker 70. Der er pænt skred i den.
DKr. 27900,-
Henvendelse på tlf. 20888030
Mvh.
Torben
Billede mm. her: http://morepower.dk/Salg.htm