Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  generator problem

(permalink) kjeldahl Member
Skrev for 15 years siden | | | |

jeg har lige haft motoren ude af min bus, for at skifte generator, og bygge db karburatore på.
jeg købte ny generator, for så bliver der da ikke flere problemer på den front, tænkte jeg.
efter lidt start problemer, pga en lidt skidt tændnings indstilling. kom der liv i dyret, og den laderde, HURRA, så var den ged barberet...... 500m senere tænder ladelampen igen.... hmm, det må sgu være en dårlig forbindelse tænker jeg, men nej. ved nærmere eftersyn af generatoren, kan man faktisk se smeltede viklinger inde i generatoren.....
og så er det store spørgsmål jo så, HVORFOR....??

-------------------------------------------
jeg vil hellere ha dårlig smag, end at ha en smag der bygger på en kopi af såkaldt god smag...!!!
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hvis generatoren ellers er rigtig til bilen og evt. laderelæ, må det være en fejl i generatoren. Hvis den er med eksternt relæ kan releæet jo være defekt, men det har du vel også skiftet så ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) kjeldahl Member
Skrev for 15 years siden | | | |

den gamle generator var med eksternt laderelæ. men den ny er med internt laderelæ, så det gamle laderelæ er pillet af så det nu kun er 2 ledninger på generatoren. en til +, og en til advarsels lampen for ladefejl i instrumentbordet...

-------------------------------------------
jeg vil hellere ha dårlig smag, end at ha en smag der bygger på en kopi af såkaldt god smag...!!!
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hvad har du så gjort ved de "overskydende" ledninger ?
Hvilken har du brugt til ladelampen ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) kjeldahl Member
Skrev for 15 years siden | | | |

de overskydende ledninger, 3stk. gik til laderelæet, som var skruet på "brændvægen" ind imod tanken. den sidste ledning, går til lampen. den er rød, tror jeg nok. den har virket, og der lyste advarselslampen ikke.... jeg har også skiftet strømfordeler, og tændspole, men det skulle vel ikke ha noget at sige..

-------------------------------------------
jeg vil hellere ha dårlig smag, end at ha en smag der bygger på en kopi af såkaldt god smag...!!!
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

der skal ikke nogen ledninger til noget lade relæ hvis den er med internt lade relæ..

på en med internt lade rele skal der gå to ledninger - en tyk og en tynd

den tynde til lade lampen - og den tykke på batteriet via starteren..

thats it

og man bør ikke starte motoren uden den tynde monteret - så har den det med at brænde af nogen gange.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) kjeldahl Member
Skrev for 15 years siden | | | |

præcis....
det er sådan den er monteret. men ikke desto mindre brændte den generatoren efter 500m....
vil bare være sikker på at det ikke er mig der har lavet lort i den, inden jeg ringer til leverandøren og brokker mig...

-------------------------------------------
jeg vil hellere ha dårlig smag, end at ha en smag der bygger på en kopi af såkaldt god smag...!!!
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

ja hvis du ikke har strammet remmen for meget - eller dit blæsehjul er skævt -
eller du har en meget dårlig stelforbindelse til motoren - så er det nok en fabrikationsfejl

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) kjeldahl Member
Skrev for 15 years siden | | | |

lyder det ikke mærkeligt at den kan smelte viklingerne ved at man har strammet remmen for meget, eller ved skævt blæsehjul...? eller...? stelforbindelsen til motoren skal da lige kontroleres..

-------------------------------------------
jeg vil hellere ha dårlig smag, end at ha en smag der bygger på en kopi af såkaldt god smag...!!!
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

har du tilsuttet den rigtigt lyder det underligt den er brændt af - derfor er det godt at sikre sig andre muligheder der kan være gjort forkert , selvom
det skal være slemt for at gå så galt

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) kjeldahl Member
Skrev for 15 years siden | | | |

ja det lyder mærkeligt, og jeg vil da undersøge alle forslag.
om den er tilsluttet korekt, ja det vil jeg tro da der kun er 2 ledninger. og de kan ikke være monteret forkert da kabelskoene ikke passer omvendt....

-------------------------------------------
jeg vil hellere ha dårlig smag, end at ha en smag der bygger på en kopi af såkaldt god smag...!!!
(permalink) kjeldahl Member
Skrev for 15 years siden | | | |

ahhrrgggg.....
nu har jeg prøvet med 3 NY RENOVEREDE generatore... og lortet lader stadig ikke...

generator 1, ladede fint sådan ca.1km.. så tabte den pusten, og smeltede et par viklinger.

generator 2, ladede fint sådan ca.300. så tabte den pusten. ser dog helt "fin" ud. lader med 0,3 V.

generator 3, har ikke på noget tidspunkt ladet ordenligt. lader med ca 1 V. ved ca 2500 omdr/min.

HVAD SKER DER........?

-------------------------------------------
jeg vil hellere ha dårlig smag, end at ha en smag der bygger på en kopi af såkaldt god smag...!!!
(permalink) Mr-M Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Få fat i et ledningsdiagram på en model magen til din og et på en model med samme generator som du nu har sat i.

Find frem til forskellen og så kan du se, hvad der går galt vil jeg tro.....

Har i min Chesil speedster manual forøvrigt en forklaring på hvordan man skifter fra dynamo med løst laderelæ til generator med integreret laderelæ - den kan jeg godt prøve at skanne og sende til dig, hvis du skriver din mailadresse her i tråden.

Nåh, nej - det er jo en bus..... Så er jeg ikke sikker på at det er på samme måde?

Men det er der nok andre, som kan svare på?

-------------------------------------------
Mvh.
Mr-M
(permalink) kjeldahl Member
Skrev for 15 years siden | | | |

kommer her, kjeldbamsen@yahoo.dk

takker, så må jeg prøve at kigge på det....

morten.

-------------------------------------------
jeg vil hellere ha dårlig smag, end at ha en smag der bygger på en kopi af såkaldt god smag...!!!
(permalink) Mr-M Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Det fixer jeg lige på jobbet i morgen - har ikke monteret en skanner herhjemme pt.....

Men læg lige mærke til mine forbehold omkring bus - sådan een har jeg ikke lige så meget styr på som en type 1.

-------------------------------------------
Mvh.
Mr-M
(permalink) kjeldahl Member
Skrev for 15 years siden | | | |

det er en type1 motor der ligger i den, me jeg må prøve at kigge på dem. har snakket med en masse kloge menesker og de mener ikke der er noget galt med bilen. men at det er dårligt renoverede generatore. men kan man virkelig være så uheldig at få 3 stk lige efter hinanden....?

-------------------------------------------
jeg vil hellere ha dårlig smag, end at ha en smag der bygger på en kopi af såkaldt god smag...!!!
(permalink) Mr-M Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hej Morten

Har sendt dig diagrammer mm. til mailadressen.

-------------------------------------------
Mvh.
Mr-M
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

man kunne også prøve med en generator der passede - altså med ekstern laderelæ. Så kunne ledningsnettet bevares "rigtigt"

John

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Det havde da vist været billigere at køre på værksted.
Den del af elanlæget er da "farligt" at rode med. Det er dyrt fordi generatorer fiser af og der går ild i bilen fordi der ikke er sikringer på den del af ledningsnettet.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) kjeldahl Member
Skrev for 15 years siden | | | |

om det havde været billigere ved jeg ikke, og finder vel aldrig ud af det...

og at montere en der "passer", jamen det gør den rent faktisk. motoren er en mexi motor, og den generator der sad på var af en så ny model, at det rent faktisk bare var at fjerne det externe laderelæ med tilhørende 3 ledninger. og vupti, så er der 2 stk. tilbage. en til starter/batteri og en til advarsels lampen i instrument bordet.....

har snakket med rigtigt mange kloge hoveder, og der har været flere forbi at kigge på problemet. og INGEN af dem har sagt andet end, og jeg citere " det kan ikke lade sig gøre at smadre din generator på den måde." citat slut......

-------------------------------------------
jeg vil hellere ha dårlig smag, end at ha en smag der bygger på en kopi af såkaldt god smag...!!!
(permalink) kjeldahl Member
Skrev for 15 years siden | | | |

tak til Mr-M.

ja det var jo lidt af en stak du fik sendt mig der. jeg må se om der er noget jeg kan bruge....

morten

-------------------------------------------
jeg vil hellere ha dårlig smag, end at ha en smag der bygger på en kopi af såkaldt god smag...!!!
(permalink) Mr-M Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Og du har tjekket, at din ladekontrollampe lyste, når du satte tænding på?

Har ladet mig fortælle, at hvis den ikke er koblet ind i kredsløbet, så kan generatoren tage skade....

-------------------------------------------
Mvh.
Mr-M
(permalink) kjeldahl Member
Skrev for 15 years siden | | | |

bilen kørte fint hele sidste år, så det er ikke et problem der er opstået efter at jeg har været ved at pille, det er kommet helt af sig selv....MEN, jeg har indkredset fejlen, generatoren lader, men så snart jeg montere ledningen til ladelampen, holder den med at lade... så langt, så godt....

-------------------------------------------
jeg vil hellere ha dårlig smag, end at ha en smag der bygger på en kopi af såkaldt god smag...!!!
(permalink) vwcamp Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Du er vel sikker på at batteriet vender rigtigt, altså med minus til stel.
Generatorene er normalt temmelig robuste at står ikke sådan lige af.
Men det er rigtig nok, ladelampen skal lyse når du sætter tændning på, det er den første betingelse for at generatoren kan lade når motoren startes.
Når du skriver, at den ikke lader når ledning til ladelampen monteres, skyldes det så at ladelampen lyser, eller falder ladespændingen virkelig til 12 - 12,5 V når ledningen monteres. Det sidste giver ikke umiddelbart nogen mening.
Men hvis ladespændningen er 14 V og ladelampen lyser svagt, så er det set før og kan forklares.

-------------------------------------------
99557244
(permalink) kjeldahl Member
Skrev for 15 years siden | | | |

ladespændningen falder til 12-12,5V når ledningen monteres. det lyder mærkeligt ja, men jeg har snakket med meget meget klog mand. og han mener at der muligvis kan være overgang i ladelampeledningen. den kan trække 4 amp. men ikke over længere tid, så kan den brænde diodebroen.

så jeg har afmonteret ledningen, så jeg kan kører, og så skal jeg ha fulgt ledningen for at en mulig fejl....

ladelampen lyser med fuld styrke...

-------------------------------------------
jeg vil hellere ha dårlig smag, end at ha en smag der bygger på en kopi af såkaldt god smag...!!!

Reply »

You must log in to post.