Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  olie

Tags:
No tags yet.

(permalink) volstrup Member
Skrev for 15 years siden | | | |

hvis jeg skal være god ved motor og gearkasse, hvad motor olie og gearolie skal der så bruges på sådan en gammel vw motor?? har ikke lige nogle data på normerne så tænkte der nok var nogle stykker her inde der kunne hjælpe mig...

(permalink) vwanders Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Motor 15W40. Gearkasse SAE90 eller 80w90.

Og altid mineralolie.

-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) volstrup Member
Skrev for 15 years siden | | | |

okay... syntes bare jeg har hørt at motor olie skulle være 20w50

(permalink) Morten Stig Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Haynes anbefalder Castrol GTX, Bruger det også selv kan købes i thansen http://thansen.dk/product.asp?c=2499249741&n=-2027216156&pn=-2027216107

Og i gearkassen bruger jeg noget mineralsk 80w90 fra statoil.

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

begge dele kan bruges - bare husk en gammel bil ikke kører med syntetisk olie og lige så lange skifteintervaller som moderne biler...

er du stadig i tvivl så skriv olie i søgefeltet - så er der mange timers læsning
om det - frank a har skrevet fornuftigt om det en del gange.

Haynes er en gammel bog - er er sket meget siden den blev skrevet ...

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Og brug en 80/90 i gearkassen. Ikke en 90. En 90 er meget tykkere end en 80/90.
Personligt vil jeg bruge en 75/90, men det skal være en der opfylder API GL5. Det er ikke alle 75/90 der gør det fordi de tit er beregnede til at køre i forhjulstrukne biler der ikke har hypoid kron/spidhjul som mange baghjulstrukne.
En type1 er IKKE hypoid, men fabrikken anbefaler at man bruger en olie der opfylder kravet til dette.
En type2 fra 68- er hypoid.

Hypoid betyder at spidshjulets og kronhjulets midterlinier ikke går igennem hinanden. Dermed kan man får nogen lidt "længere" tænder der så opnår en større trædeflade, men det medfører også en glidende bevægelse der stiller specielle krav til smøringen. Det giver også et større effekttab.
Hypoid er altså lidt stærkere, derfor bruger man type2 gearkasser til race, men VW brugte ikke hypoid i type1, netop for at undgå effekttabet.
Spidshjulet ligger typisk lavere end kronhjulet. Det er et gammelt levn fra da biler var baghjulstrukne og med motoren foran. Så kunne man bygge en lavere kardantunnel med hypoidbagtøjet.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 15 years siden | | | |

En gammel vw mekaniker sagde at jeg skulle kikke i min instruktionsbog efter olietykkelse/viscositet. 10/40 eller 15/40 afhængig af vinter/sommer. Før kørte jeg på Duckhams 20/50 og havde altid mayonaise alle steder. Men meninger er ligeså mange som der er vwér

G.

-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Syntes du at olien gør nogen forskel på mængden af mayonaise ? Uden pis -

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Som du ved er jeg ikke det store motorhead, men husker bare at 20/50 kom ud og især op fra krumtapudluftning alle vegne. Det kan være at andre faktorer har spillet ind.

Jeg har kun prøvet uden pis, men er villig til at give det en chance.

G.

-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
(permalink) Lars Olesen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

hahahahahaaaaaaaa for satan I er goe, Uanset hvor seriøs den ene er, kan den anden altid ødelægge det...

Lars med det store smil

-------------------------------------------
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ja jeg fortrød også jeg sagde pis, når det var Gustav. Men han skuffede mig ikke.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 15 years siden | | | |

We aim to please..Hvem af os var den seriøse?

Nå, men det korte af det lange er at 15/40 virker bedst for mig.
Det kan være fordi jeg bor på en bakketop eller noget..

G.

-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
(permalink) volstrup Member
Skrev for 15 years siden | | | |

hvad er forskellen på en GL4 og en GL5?? er det noget skidt hvis jeg har smidt en GL4 på??

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Den korte version: En GL5 indeholder nogen højtryksadditiver som en VW-gearkasse/bagtøj er konstrueret til.
GL4 er ikke beregnet til at køre i et bagtøj i gammeldags forstand. Nyere biler med forhjultræk har ikke behov for GL5 fordi de ikke har kron/spidshjul "på tværs" hvis man kan sige det.
Men det har jeg sku´da forklaret længere oppe i tråden-

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) TeddyC Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Dejligt med forklaring på hypoid.

Jeg har prøvet at stå i en reservedels butik og sige jeg skulle bruge olie beregnet til hypoid gearkasse. Det var første første gang jeg skulle bestille gearolie, men ekspideenten vidste om muligt endnu mindre end mig.
Han slog så bilen op istedet og fandt olien efter modellen, men hypoid havde han aldrig hørt om.

Mvh. TeddyC

-------------------------------------------
MTBmarselis
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Bagtøj, hypoid bagtøj

Eksempelvis: http://www.bp.com/sectiongenericarticle.do?categoryId=6082025&contentId=6000413

Læg mærke til at du skal ned til noget med "bagaksler" før de hedder GL5

Jeg brugte engang en ren 75´er fra Quaker State også GL5. I en vinterbil. En type1 1200. Dejligt let gearskifte på kold gearkasse. Man kan ikke direkte sammenligne viscositerne på motorolie og gearolie. En 75´er gearolie mærker tyndt som en 10-30 motorolie.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) TeddyC Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Bagtøj eller gearkasse, jeg tror stadig ikke han havde anet hvad jeg talte om.

-------------------------------------------
MTBmarselis
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Man siger jo også at en lagermand er en mekaniker, der er blevet sindsyg. Men hvad pokker. En mekaniker under 50 år, aner ikke hvad vi taler om her. Og de er også ligeglade. En VW er bare en gammel møgspand, uden bagageplads og så kan den ikke varme. Eller det har de ihvertfald hørt, fra deres morfar.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.