hvis jeg skal være god ved motor og gearkasse, hvad motor olie og gearolie skal der så bruges på sådan en gammel vw motor?? har ikke lige nogle data på normerne så tænkte der nok var nogle stykker her inde der kunne hjælpe mig...
hvis jeg skal være god ved motor og gearkasse, hvad motor olie og gearolie skal der så bruges på sådan en gammel vw motor?? har ikke lige nogle data på normerne så tænkte der nok var nogle stykker her inde der kunne hjælpe mig...
Motor 15W40. Gearkasse SAE90 eller 80w90.
Og altid mineralolie.
okay... syntes bare jeg har hørt at motor olie skulle være 20w50
Haynes anbefalder Castrol GTX, Bruger det også selv kan købes i thansen http://thansen.dk/product.asp?c=2499249741&n=-2027216156&pn=-2027216107
Og i gearkassen bruger jeg noget mineralsk 80w90 fra statoil.
begge dele kan bruges - bare husk en gammel bil ikke kører med syntetisk olie og lige så lange skifteintervaller som moderne biler...
er du stadig i tvivl så skriv olie i søgefeltet - så er der mange timers læsning
om det - frank a har skrevet fornuftigt om det en del gange.
Haynes er en gammel bog - er er sket meget siden den blev skrevet ...
Og brug en 80/90 i gearkassen. Ikke en 90. En 90 er meget tykkere end en 80/90.
Personligt vil jeg bruge en 75/90, men det skal være en der opfylder API GL5. Det er ikke alle 75/90 der gør det fordi de tit er beregnede til at køre i forhjulstrukne biler der ikke har hypoid kron/spidhjul som mange baghjulstrukne.
En type1 er IKKE hypoid, men fabrikken anbefaler at man bruger en olie der opfylder kravet til dette.
En type2 fra 68- er hypoid.
Hypoid betyder at spidshjulets og kronhjulets midterlinier ikke går igennem hinanden. Dermed kan man får nogen lidt "længere" tænder der så opnår en større trædeflade, men det medfører også en glidende bevægelse der stiller specielle krav til smøringen. Det giver også et større effekttab.
Hypoid er altså lidt stærkere, derfor bruger man type2 gearkasser til race, men VW brugte ikke hypoid i type1, netop for at undgå effekttabet.
Spidshjulet ligger typisk lavere end kronhjulet. Det er et gammelt levn fra da biler var baghjulstrukne og med motoren foran. Så kunne man bygge en lavere kardantunnel med hypoidbagtøjet.
En gammel vw mekaniker sagde at jeg skulle kikke i min instruktionsbog efter olietykkelse/viscositet. 10/40 eller 15/40 afhængig af vinter/sommer. Før kørte jeg på Duckhams 20/50 og havde altid mayonaise alle steder. Men meninger er ligeså mange som der er vwér
G.
Syntes du at olien gør nogen forskel på mængden af mayonaise ? Uden pis -
Som du ved er jeg ikke det store motorhead, men husker bare at 20/50 kom ud og især op fra krumtapudluftning alle vegne. Det kan være at andre faktorer har spillet ind.
Jeg har kun prøvet uden pis, men er villig til at give det en chance.
G.
hahahahahaaaaaaaa for satan I er goe, Uanset hvor seriøs den ene er, kan den anden altid ødelægge det...
Lars med det store smil
Ja jeg fortrød også jeg sagde pis, når det var Gustav. Men han skuffede mig ikke.
We aim to please..Hvem af os var den seriøse?
Nå, men det korte af det lange er at 15/40 virker bedst for mig.
Det kan være fordi jeg bor på en bakketop eller noget..
G.
hvad er forskellen på en GL4 og en GL5?? er det noget skidt hvis jeg har smidt en GL4 på??
Den korte version: En GL5 indeholder nogen højtryksadditiver som en VW-gearkasse/bagtøj er konstrueret til.
GL4 er ikke beregnet til at køre i et bagtøj i gammeldags forstand. Nyere biler med forhjultræk har ikke behov for GL5 fordi de ikke har kron/spidshjul "på tværs" hvis man kan sige det.
Men det har jeg sku´da forklaret længere oppe i tråden-
Dejligt med forklaring på hypoid.
Jeg har prøvet at stå i en reservedels butik og sige jeg skulle bruge olie beregnet til hypoid gearkasse. Det var første første gang jeg skulle bestille gearolie, men ekspideenten vidste om muligt endnu mindre end mig.
Han slog så bilen op istedet og fandt olien efter modellen, men hypoid havde han aldrig hørt om.
Mvh. TeddyC
Bagtøj, hypoid bagtøj
Eksempelvis: http://www.bp.com/sectiongenericarticle.do?categoryId=6082025&contentId=6000413
Læg mærke til at du skal ned til noget med "bagaksler" før de hedder GL5
Jeg brugte engang en ren 75´er fra Quaker State også GL5. I en vinterbil. En type1 1200. Dejligt let gearskifte på kold gearkasse. Man kan ikke direkte sammenligne viscositerne på motorolie og gearolie. En 75´er gearolie mærker tyndt som en 10-30 motorolie.
Bagtøj eller gearkasse, jeg tror stadig ikke han havde anet hvad jeg talte om.
Man siger jo også at en lagermand er en mekaniker, der er blevet sindsyg. Men hvad pokker. En mekaniker under 50 år, aner ikke hvad vi taler om her. Og de er også ligeglade. En VW er bare en gammel møgspand, uden bagageplads og så kan den ikke varme. Eller det har de ihvertfald hørt, fra deres morfar.
You must log in to post.