Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Spær eller ej på en m181 '77 gearkasse?

Tags:
No tags yet.

(permalink) RuneK Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Min kammerat og jeg har et lille væddemål kørende, om der er spær på en org. 1300 gearkasse til en m181 '77?

Håber på at der er nogle der kan hjælpe med en opklaring, så jeg kan få mine gratis pils.. ;o)

På forhånd tak..

-------------------------------------------
- BUG 1200 "Hotrod"
- Beach Buggy 1600cc 85hk
- M181 Jagtvogn
(permalink) Karsten_vw Member
Skrev for 15 years siden | | | |

kom med gearkassekoden.. det gør det en del nemmere...

Codes
Model
Final Drive Notes

AA
1200 4.375 From Chassis No 0 981 810
AB 1300 4.375 Up to 8/70
AC 1500 4.125 also some 1300 from 8/70
AD 1200 4.375 Limited Slip Differential
AE 1300 4.375 Limited Slip Differential
AF 1500 4.125 Limited Slip Differential up to 8/70; also some 1300 from 8/70
AG 1200 4.375 Type 147 Fridolin
AH 1500 4.125 IRS from 8/68
1600 4.125 8/69 – 8/72
AK 1500 3.875 Type 181 up to 8/70
1600 3.875 Type 181 from 8/70
AL 1500 3.875 Type 181 with LSD up to 8/70
1600 3.875 Type 181 with LSD from 8/70
AM 1300 4.375 Saloon and Cabrio from 8/70
AN 1600 3.875 Karmann Ghia with IRS from 8/70
AO 1600 4.125 Karmann Ghia from 8/70
AP 1300 4.375 LSD from 8/70
AQ 1600 4.125 LSD 8/70 – 8/72
AR 1600 3.875 Karmann Ghia with LSD from 8/70
AS 1600cc 3.875 From 3/72
AT 1600 3.875 1303s and Cabrio from 3/72
AU 1600 3.875 1303s and Cabrio from 3/72 with LSD
BA 1300 / 1500 4.375 Semi Automatic from 8/68 – 8/70
BC 1300 / 1500 4.375 Semi Automatic from 8/68 – 8/70 with LSD
BE 1600 4.125 Semi Automatic from 8/70 – 8/71
BF 1600 4.125 Semi Automatic from 8/70 – 8/71 with LSD
BG 1600 4.125 Karmann Ghia Semi Automatic from 8/70
BH 1300 4.125 Karmann Ghia Semi Automatic from 8/70 with LSD
BJ 1300 4.375 Semi Automatic from 8/70
BK 1300 4.375 Semi Automatic from 8/70 with LSD
BL 1600 4.125 Semi Auto
BK 1300 4.375 Semi Automatic from 8/70 with LSD
DA 1500 /1600 4.125 Type 3 Swing-axle up to 8/68
DB 1500 /1600 4.125 Type 3 Swing-axle up to 8/68 with LSD
DC 1500 /1600 4.125 Type 3 IRS from 8/68
DD 1500 /1600 4.125 Type 3 IRS from 8/68 with IRS

-------------------------------------------
Doven Bådbygger, nu med spær (o;
OilSquirtingType4Azzhole
*løsgænger*
(permalink) PcbOvals Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Simpelt nok.
Sæt den i frigear og løft det ene bagdæk fra jorden.
Hvis du kan dreje det rundt mens det andet står på jorden så er der ingen spær.
Sitter det fast er der spær. Kan du tvinge det rundt med lidt modstand er spærret ikke friskt længere ....
Ca sådan ....

Men de fleste gearkasser er vel efterhånden skiftet og mener dr hed 1200 gearing.
Kommer nok en med en bog det ved om det blev lavet 1300 med spær.

-------------------------------------------
Was: Keller Renner Kopenhagen - 1666 Vwestbrücke.
Is: Copenhagen DK
(permalink) HNC Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Der findes ingen originale 1300 gearkasser til 181. Motoren er enten 1500 eller 1600. Om der er spær på, afhænger af om det er en IRS kasse eller svingaksel med reduktionsgear (mener ikke sidstnævnte har været født med spær, men jeg kan være forkert på den...).

Om der så stadigvæk er funktionsdygtigt spær på en +30 år gammel org. 181 kasse, det er en helt anden sag ;-)

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) Rolf Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jagtvognen findes ikke som 1300 cc, kun 15-1600 cc. Mht spær/ikke spær kommer det an på om bilen er født som en civil eller militær model. Næsten alle militær modellerne havde spær fra starten af og de fleste civil modeller havde ikke spær.
Der kan være forskel på kron/spidshjuls udvekslingerne samt er findes mindst 2 forskellige 1/2 gears udvekslinger. Kan ikke huske om der findes flere forskellige 3/4 gears udvekslinger, men det er der sikkert. Bare fordi gearkassenummeret siger den har spær skal man ikke vide sig for sikker, der er rodet MEGET med de biler i tidens løb og mange gearkasser med spær har måtte lade livet pga forkert olie og slidtage. Som tidligere nævnt i denne tråd så kan man tjekke om der er spær eller ej ved at løfte bagenden op på bilen og se om baghjulene kører samme retning (med spær).

/Rolf

-------------------------------------------
Tlf 22141595
Thisted/Nordvestjylland
(permalink) HNC Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Både og Rolf,
min gearkasse har spær, men drejer modsat rundt som ved et normalt kron/spidshjul med løftede hjul. Når bilen kører og man drejer snævert rundt med max. styreudslag er der dog ingen tvivl om at spærret (eller resterne af det) er der, for så "skriger" den som en stukken gris!

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk

Reply

You must log in to post.