Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Fejlfinding: Laderelæ/Generator

Tags:
No tags yet.

(permalink) Gobo Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Kan man måle laderelæ og generator for at finde ud af hvad der ikke virker, inden jeg bare går ud og køber nye dele?

Jeg har 12V generator med ekstern laderelæ, jeg har forbundet det således:
(B+) til batteri, (D+),(D-),(DF) til tilsvarende på laderelæ og ledning til ladelmpe på (D+). Og så lige en stel på generator.

Fejlen er: Ladelampe lyser og spændingen på batteriet stiger ikke når den er startet.

Mvh
Bo

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Det ved jeg faktisk ikke om man kan. Jeg ville skifte relæet og kontrollere om kullene er slidt op i generatoren. De sidder under det trebenede stik, som du så kan skrue af. Så kan du også danne dig et indtryk af om kommutatoren er slidt op.
Du kan evt. købe et relæ til en Opel eller Volvo fra 70-80´erne. Det kan være billigere end et til en VW.
Hjælper det ikke, skal du have en ny generator eller have den gamle lavet på et autoelværksted. Og så skal du have et nyt relæ alligevel. Hvis du forstår.
Jeg skiftede kul på min Polo lige før jul. det holdt kun i 4 måneder ?? Så skiftede jeg dem igen. Det hjalp kun en uge !! Nååh, dit gamle øg !
Så måtte jeg jo se i øjnene at kommutatoren var slidt helt igennem. Så to nye lejer (fra Biltema) og et brugt anker fra en anden gammel generator. Det løb helt op 33,80 kr at lave det.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) fvee Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ledningen til ladelampen (blå) skal til kl. 61 på laderelæet.
Laderelæ og dymamo/generator skal passe sammen, se Res.dels katalog.Man kan ikke bare bruge et tilfældigt.
FVEE.

(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ifølge min vw bog så kan man godt kontrolere en generator og relæ.
Det kræver et stykke værktøj de kalder en "batteriskillekontakt" der forbindes på batteriets pluspol.
Stelkabel afmonteres.
Ampæremeter, voltmeter og belastningsmodstand forbindes i et kredsløb med skillekontakten.
Stelkabel forbindes igen.
Motoren startes og køres med ca 3000 rpm.
Belastningsmodstanden indstilles så Ampæremeteret viser ca 20 A
Batteriskillekontakten åbnes. Herved holdes batteri uden for prøven.
Belastningsmodstanden efterindsilles til ampæremeteret viser 30 A
Spændingen aflæses på Voltmeteret. Den skal nu være mellem 12,5 og 14,5 Volt.

Der er nu to muligheder:
Kontrolverdier opnås = det gamle relæ er defekt.
Kontrolverdier opnås ikke = Generator er defekt.

Lidt omstænding når man bare kan prøve med et andet relæ - og hjælper det ikke er Generatoren sikkert defekt - måske diode. Og den skulle ikke være helt billig så vidt jeg ved.

/John

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jo på en almindelig Bosch generator kan man godt. Det har jeg gjort flere gange. Og nej på en generator sætter men ladelampen på D+

En dynamo er noget andet. Men igen hvis man havde et 3 kernet relæ kunne man sikkert meget. Men en VW kører kun med et 2 kernet. Og ja her hedder benet til ladelampen 61.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

"batteriskillekontakt" ja den er sku god. To af dem, medens de er på udsalg ?

Jeg havde problemer med min tankmåler på speedsteren. Og vil du tro at i en gammel rep.håndbog fra VW fandt jeg ohmværdierne på giveren. Og ja. Problemet var selvfølgelig min nye uoriginale giver, der har forkerte ohmværdier -

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Du har da ikke købt noget der var uoriginalt Frank ??? ;-)

Og rolig nu - jeg skrev bare hvad vw selv foreskriver.

/ John

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Det var kun for sjov. John. Jeg elsker de gamle beskrivelser fra VW.
Jo jeg kunne ikke købe en original. Jeg endte med at bruge en meget tvivlsomt udseende uoriginal, som jeg havde ombygget til at bruge sammen med Pårscheinstrumenterne fra China, som jeg opgav at bruge. Så brugte jeg VW speedometer og måtte så ombygge giveren igen. Men tiden går jo med det og det er jo en hobby ikke -??

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Gobo Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Tak for svarerne.

Jeg har nu rodet lidt med det, jeg har pillet kullene ud og rengjort dem lidt og så ladede den, men efter en køretur og en times hvil ladede den ikke mere.
Så jeg må ud og have fat i nogle nye kul, så kører det sikkert.

Mvh
Bo

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ja de er nok slidte, så de er for korte. Så kan du sagtens opleve at det virker lidt igen. Nyt på. Du skal regne med at du får hele kulholderen med stik og det hele.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Lasse fra Borup Member
Skrev for 10 years siden | | | |

.

-------------------------------------------
LassefraBorup(a)hotmail.com
to fem et tre tre tre tre ni *kun sms*

Reply

You must log in to post.