Jeg har en type 1 1500 motor fra 69, som jeg skal havde givet en hurtig gennemgang, så den kan forsætte sin kørsel sommeren over inden en gennemgang til vinter. Hvilke ting er så vigtigt at rense, stille, stramme, skifte pakninger på?
Jeg har en type 1 1500 motor fra 69, som jeg skal havde givet en hurtig gennemgang, så den kan forsætte sin kørsel sommeren over inden en gennemgang til vinter. Hvilke ting er så vigtigt at rense, stille, stramme, skifte pakninger på?
Ud over almindelig service ? Næ som VW-mekaniker gør man måske nogen ting rutinemæssigt. F.eks. når man justerer ventiler, lærte vi at man lige mærker om de to møtrikker der holder vippetøjet, er spændte.
Vi tog altid en kompressionsprøve. Og lad så være med at skifte tændrør når motoren er varm. Jeg tror på at hvis man skifter tændrør på varm motor, så trækker topstykket sig sammen om stålet (tændrøret) når motoren bliver kold. Så tror jeg topstykket revner.
Men det giver mange gange sig selv, idet man skal justere ventiler på kold motor.
helt præcis hvad indebærer almindelig service?
Der skal laves olieskift, platiner, nye tændrør, justerer ventilerne. er der andet man lige gør? nogle pakninger man lige så godt hurtigt kan skifte når man er i gang?
Næ, bunddækselpakningerne og ventildækselpakninger giver jo sig selv.
Mål tændkablerne igennem med ohmmeter. Hvis de er på mere end 1000 ohm, pr.kabel/hætte. Så køb nye.
Hej
Jeg blander mig lige i jeres snak. Frank du skriver om kompressionsprøve, men hvad skal den egentlig være på en 1600 motor ?
Jeg er igang med en lettere renovering af min motor. Dvs. nye stempelringe, pakninger mv.
Danny
Det vigtigste er at målingerne er ens på alle fire cylindre. Så sagde man det måtte svinge 10%. En frisk VW 1600 ligger nok på 11-12 kg. En gammel træt én på 7-9 kg.
Altid mål på varm motor og husk at holde fuld gas.
Danny: Sørg nu for at rense gammelt sod ud af dine ringriller ved montering af nye stempelringe. Enten ved at du laver et skrabeværktøj af en gammel ring, eller ved glasblæsning. Du skal også hone dine cylindre og så undlade at bruge krombelagte ringe. Og når du så lige har haft den startet og stillet tænding. Så skal den ud at lave noget. Fuld gas i højt gear, ikke pine den ud i omdr. Og så motorbremse. Tyve gange, for at tilkøre stempelringene.
Men kan det betale sig med de priser et nyt sæt cyl./Stempler koster ?
Hvad med ventilstyr og ventilslipning ? Hvis ikke du skifter styr, så hold dig fra ventilerne.
Tak for svaret og tipsene.
Jeg har aldrig hørt motoren kører, da den sad fast (ventilerne) da jeg købte den. Jeg har skilt de dele ad der var nødvendige for at få tingene til at bevæge sig igen, og i den arbejdsgang har jeg slebet lidt og skiftet fjedre og stempelringe. Mit næste træk bliver at sætte motoren tilbage i dytten og forhåbentlig høre den køre. Herefter kan jeg så finjustere / udskifte.
Hele bilen har tilsyneladende stået stille i næsten 30 år under forskellige forhold og det har sat sine præg.
Jeg er i øvrigt ved at skifte næsten hele bunden ud på dyret (panelvan `71) så det er et kæmpe projekt jeg er igang med, men jeg syntes det skide skægt - og så bliver jeg langsomt bedre og bedre til både at lave pladedele selv og svejse.
You must log in to post.