Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Vintage/Oldspeed i DK

(permalink) Oval-fanatic Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg har ved flere lejligheder savnet en tråd om "den rigtige" måde at peppe de gamle motorer.

Ideen med denne tråd er at hjælpe hinanden med evt. finde manglende stumper, vise sine kits frem eller spørge om hjælp.

Jeg er selv interesseret "bolt on kit" fra 50´erne: Express og Dietz kit samt Judson kompressore.

Indtil videre er jeg i gang med at restaurere 2 Judson 30 hk sæt og glæder mig rigtig meget til at få monteret den ene i min ovaler.

Hvad har i andre at byde ind med ? Upload nogle billeder og vis jeres motorer frem, evt. data fra rullefelt...

hvis i har lyst :)

Håber der er flere der deler denne interesse selvom det ikke er det der bliver snakket mest om på vwnettet :)

-------------------------------------------
Vintage speeed!
9000, Aalborg C
(permalink) Oval-fanatic Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Der sker ik det store i den her tråd, men jeg kan da prøve at vise hvad jeg selv roder med så.....

Købte en Judson Supercharger af en gut i USA. Han havde fundet den i sin fars garage, eller sådan lød historien ihvertfald :) Det gør den vist for 98% af de kompressorer der er til salg.

Jeg fik efter nogle ugers venten endelig min Judson hjem og kunne komme igang med at skille den ad.

Her fandt jeg så ud af at det vigtigste på sådan en bandit er at de kanaler bladene er placeret i ikke er slidte. En ny rotor koster nemmerlig kassen :/ Men de kan dog findes.
Heldigvis var rotoren i den første fin og med blade der passede så jeg kunne komme videre. Den anden må vente lidt.

Jeg har indtil videre samlet lejer, semiringe, seegeringe, bolte, skåret nye pakninger poleret det ene sæt dæksler og fået overblik over hvad der ellers mangler.

Billederne af Judson ur-skiven vil jeg prøve at sætte i et VDO vacuum ur, som ser ud til at passe fint i skalaen. Er der andre der har erfaringer med dette er jeg meget interesseret i at høre lidt om det. Repro urene er ikke til at finde mere og de originale er voldsomt dyre, der er netop et til salg på "thesamba" til 1000 $ :/

JEG MANGLER:

- Jeg mangler et "låg" til en Judson Electronic Magneto" da låget til min er knækket i transport :( så hvis nogen har en idé til et customlåg eller en defekt er jeg meget interesseret !

400a0051.jpg
400a0075.jpg
400a0076.jpg
400a0080.jpg
dsc00030.jpg
dsc00031.jpg
dsc00034.jpg
dsc00032.jpg
dsc00035.jpg
400a0061.jpg
400a0064.jpg
400a0093.jpg
judson faceplate 2.jpg
judson faceplate.jpg
dsc00038.jpg

-------------------------------------------
Vintage speeed!
9000, Aalborg C
(permalink) Oval-fanatic Member
Skrev for 14 years siden | | | |

og hvis der er er en herhjemme der kender målene på en remme til kompressoren hører jeg meget gerne fra jer !

**** Nu har jeg fundet målene ... den skal hedde 9.5x990 må prøve nogle autoteknik steder imorgen.

Nogle gode ideer´

****
Og så fandt jeg det jeg skulle bruge

Hos Refako.dk

10x990 & 10x1000 med remstrammer kan bruges

-------------------------------------------
Vintage speeed!
9000, Aalborg C
(permalink) vsmeden Member
Skrev for 14 years siden | | | |

hay det lyder godt nok spændene må man spøre hvad sådan en kompresser enlig får en 30 hk motor til at yde
og hvad er prisen en Judson kompressore

-------------------------------------------
vw club fyn.dk
1970 type 1 pickup betty.1973 type 2 panel bus
(permalink) Anonymous Unregistered
Skrev for 14 years siden | | | |

Hey oval-fanatic det er en fed tråd og spændende

(permalink) Bobby Green Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej oval-fanatic er helt enig med xs1. Hvilket martriale er bladene lavet af. ?

-------------------------------------------
(permalink) Oval-fanatic Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Dejligt at se der er nogen der følger lidt med...

Et bud på hvor meget det giver at installere en Judson, ville nok være rundt 10 hk.

Den kan lave et tryk på maksimalt 4-5 psi så det er ikke særlig meget man øger trykket...

Prisen på et komplet judson sæt vil jeg skyde til 12 k+, måske mere hvis det har tryk uret med. Der er mange ting der spiller ind, er det det rigtige glas der sidder på oileren, er der en "Electronic Magneto (tændspole) med, er der brochurer med, er der ægte judson remme med.... etc.

Man kan købe mange ukomplette sæt, men det er min erfaring at det kræver rigtig meget arbejde og $$$ at samle stumperne sammen og få det ønskede resultat!
Der er ikke mange der producerer repro stumper til disse, efter hvad jeg ved er der kun 3 officielle og det er allesammen på hobby plan...

Bladene er lavet af et materiale der hedder phenolic, det minder allermest om en træmasse der er blandet op med lim og komprimeret. De er rimeligt slidstærke og kan tage mange km inden de skal skiftes.

Søgte en del efter materialet på nettet da jeg skulle have nye blade, og det kan muligvis købes hjem igennem hobby forretninger, men det er svært at finde i den rigtige tykkelse uden at pladerne bliver ret store (1500x1500) og koster en arm i fragt.

Har netop afgivet min sidste ordre på stumper så jeg ser frem til at kunne samle kompressoren færdig en gang i næste uge.

Desværre kommer den nok først på efter sommeren, da ovaleren, damen og jeg skal på roadtrip i Europa fra 5 juli :)

//Claus

-------------------------------------------
Vintage speeed!
9000, Aalborg C
(permalink) Peter_Plade Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Phenolic kan godt købes her hjemme, jeg købte en relativ stor plade af det da jeg kørte med judson, og fik en maskiarbejder til at lave pladerne til mig.
Min 30hk gave forresten 45,8hk på rullefelt med judson.

Her er også lige et gammelt billede.

div 237.jpg

-------------------------------------------
http://vw-bluehats.blogspot.com/
40356342
peterplade[@]mail.dk
(permalink) Oval-fanatic Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Der er noget at leve op til der Peter...!
Hvor købte du Phenolic henne ?

Skal lige høre dig om noget med Hessich Oldendorf, jeg smider dig lige en mail en af dagene.

//Claus

-------------------------------------------
Vintage speeed!
9000, Aalborg C
(permalink) Peter_Plade Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Øh ja skal se om jeg kan finde fakturaen, det var et firma nede på Kolding kanten mener jeg, talte med en ældre mand som selv havde kørt vw han hjalp meget med lige nøjagtig hvilken type jeg skulle bruge osv.
Har da noget liggende endnu.

Ok du mailer bare løs :-)

-------------------------------------------
http://vw-bluehats.blogspot.com/
40356342
peterplade[@]mail.dk
(permalink) Bobby Green Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej jeg har brugt de siste par dage på at studere JUDSON , de fleste offentlig gjorte tæstresultater fra 60erne ligger fra 18 til 22 hk mere på en 30 hks mode, det må siges at være godt.

Kunne godt selv tænke mig noget supercharger noget.

19062009057.jpg

-------------------------------------------
(permalink) Oval-fanatic Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Lige et sjovt billede jeg faldt over :)

Dobbelt judson setup!

Og det andet mere ukendte setup, "Tripower" procuceret i 50érne i USA

474228.jpg
415969.jpg

-------------------------------------------
Vintage speeed!
9000, Aalborg C
(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Det er sgu cool det der set-up!!

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Oval-fanatic Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Ja det er et vanvittigt fedt setup :)

Nu er der langt om længe sket lidt i mit judson projekt- Jeg fik fundet de sidste stumper og samlet chargeren, så den nu er klar som et "plug and play" projekt :) Glæder mig som et lille barn!

Jeg har været ved at renovere en benzinpumpe og faldt over dette emne på "Thesamba": http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=390100&highlight=preload

Kan ikke helt gennmemskue formålet? i tråden snakkes der om at det giver en længere holdbarhed af membranen samt at man undgår et forkert benzintryk, nogen der kan oplyse mig?

Nu mangler jeg blot en 28pci karburator, gerne en NOS eller restaureret, nogen der ligger inde med sådan en til fornuftige penge?

Tråden er lidt død, er der ikke andre der roder med vintage eller old school tuning?

photo 04-05-12 09.09.21.jpg

-------------------------------------------
Vintage speeed!
9000, Aalborg C
(permalink) brianbhansen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

tripower...:) den var ny men det ser da for fedt ud...:)

-------------------------------------------
Brian Hansen
60619011
earlybay 1968
(permalink) Oval-fanatic Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Er der nogen ude i det danske land der ligger inde med Judson dele må de hellere end gerne tage kontakt til mig - Jeg er ved at samle sammen til at bygge en mere.

Tjek desuden også "Judson supercharger society" på Facebook.

http://www.facebook.com/groups/383542915014715/

400a0049.jpg

-------------------------------------------
Vintage speeed!
9000, Aalborg C
(permalink) Oval-fanatic Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hovsa... uploadede billedet til den forkerte post.... men remhjulet ovenfor er til salg for 100 kr - Jeg skal ikke bruge det.

-------------------------------------------
Vintage speeed!
9000, Aalborg C
(permalink) Nørdum Member
Skrev for 11 years siden | | | |

det vil jeg godt købe, jeg skal bare lige være sikker på det passer på min motor.
/Kasper

-------------------------------------------
VW Type 3 1600 Variant 1973. (Solgt. Vw Type 1 1303 Cabriolet.(Solgt)
Porsche 914(solgt)
3143 7242
(permalink) Nørdum Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Det kan godt være det er et dumt spørgsmål men ved du om det passer på en F blok (F0342428)
Kasper

-------------------------------------------
VW Type 3 1600 Variant 1973. (Solgt. Vw Type 1 1303 Cabriolet.(Solgt)
Porsche 914(solgt)
3143 7242
(permalink) Oval-fanatic Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Lidt nyt til projektet - Kompressoren står færdigsamlet.....på hylden og har gjort det i lidt for lang tid. Jeg har i mellemtiden fundet en gammel 30hk motor der ser ud til at have meget få timer på bagen, hvorfor den bliver brugt til projektet. Jeg har desuden fundet mig en omdrejningstæller til montering i højtaler grillen, problemet er dog at imens jeg forsigtigt fjernede chromringen hørte en "rasle" lyd fra omdrejningstæller huset. Da jeg åbnede viste det sig at være en lille metal skive, ligner noget der har været anvendt som vægt i uret.... er der nogen af jer der har en ide om hvad det kan være ? Nålen bevæger sig fint og ser ud til at falde som den skal .... har lagt en kabelsko for at illustrere størrelsen af "dimsen"

Mvh Claus

2013-09-15 18.43.43.jpg
2013-09-15 18.45.09.jpg
2013-09-15 18.43.59.jpg
2013-09-15 18.44.19.jpg

-------------------------------------------
Vintage speeed!
9000, Aalborg C
(permalink) Oval-fanatic Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Så fandt jeg stedet hvor den ekstra del hører hjemme.... men er ikke sikker på hvad det er for en komponent.... umiddelbart gætter jeg på en resistor af en slags ? Har i et bud eller to er i velkomne til at dele de her :)

2013-09-17 21.41.19.jpg
2013-09-17 21.42.45.jpg

-------------------------------------------
Vintage speeed!
9000, Aalborg C

Reply

You must log in to post.