Nahhj, altså hvis den skulle få så lidt benzin at den tændingsbanker, så vil jeg mene at man oplever udsættere først.
Det er typisk først ved fuldgas med mange omdr. og så er det farligt, for så kan man ikke tændingsbanken pga. al den anden støj.
Vi har haft den her snak før, her på VWnettet. Og det drejer sig ikke KUN om at stille motoren til 30 grader ved 3000 omdr. Folk overser, at den så måske har 40 grader ved 3800 omdr.
Først skal man sikre sig at de 30 grader er max. avancering. Slut prut færdig. Ved et eller andet omdr. stopper avanceringen. Det omdr.tal skal så være, eksempelvis, 3000 omdr. Hvis du så giver den 4000, skal den blive stående på de 30 grader - OK ?
Når man så er kommet ud at køre og får lidt styr på karburatorindstilling mv. Så kan man køre i rullefelt og så se om 30 grader ved 3000 omdr. er det rigtige til netop din motor. Det kan godt være at det rigtige tal er 27 grader ved 3300 omdr. Så må man rette strømfordeleren og eller grundindstillengen til. Eksempelvis 10 grader før top, i tomgang/ved stilstand.
Samtidig skal man have styr på at den ikke avancerer i tomgang, for så er det svært at indstille karburatorerne og den skal så starte sin avancering lige over tomgang for ikke at "dykke" ved igangsætning.
Meget af det her bliver aldrig gjort. Nogen biler bliver kun brugt til race, så man interesserer ikke for hvordan det kører, kun at det kan køre fuldgas. Eller motorerne havererer tidligt i deres liv, pga. f.eks. tændingsbanken. Derfor ser du også mange motorer, når du feks. er til træf, der kører dårligt, kun på den ene karburator, hoster når man giver gas, osv. Men så kan man jo altid sætte en stinger på og overdøve det hele -)