Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Justering af Mallory Unilite

Tags:
No tags yet.

(permalink) Henrik W Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Der må være nogle her inde det køre med sådan en mallory unilite,jeg lige kan på lidt input af.
Jeg køre med den mallory på min 2332. i efteråret havde jeg lidt tændningsbanken når den skulle trække, jeg fik så fat i et justeringssæt til fordeleren. Det er de der røde plastik sims med tal på, fra 14 til 28. Ændre i på tændnings tidspunket når i prøver med de sims eller prøver man sig frem til hvad for en sims den køre bedst med.

-------------------------------------------
Henrik Westphal Mobil nr 20676928
Vw club Fyn
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Du justerer hvor mange grader den skal forstille tændingen med udgangspunkt i det den står med i tomgang. Eks. 10 grader før top i tomgang og en "rød 20 pind", så ender det med 30 grader ved fuld avancering.
Jeg ville ALTID stille/checke tændingen igen hver gang jeg havde rodet med den.

En helt anden ting er så, at istedet synes du burde hve prøvet med nogle fjedre der var en anelse strammere end dem du kører med nu (hvor den åbenbart har tendens til lidt tændingsbanken). Strammere fjedre gør jo at den først begynder at avancere lidt længere oppe i omdrejningerne.

Hvad omdr. "banker" den ved ? og hvad farver fjedre kører du med?

Der var et fint diagram med til min unilite fordeler (har den ikke længere). Der kunne man se hvad de forskellige kombinationer af fjedre ville gøre (kurvediagrammer med omdr./tændingsavancering).

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Henrik W Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Den banker ved 3500 omdr og så til omkring 4200omdr.

Jeg har stadig de fjeder i som sidder i den fra ny, men der en masse fjeder med i sættet osse.
Men du har da ret i det var nok lige så godt og prøve med en anden måske strammer fjeder. Men prøver lige og kigge på Mallory´s hjemmside der må da være nået over de forskellige fjeder.

-------------------------------------------
Henrik Westphal Mobil nr 20676928
Vw club Fyn
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hvis det er så højt oppe den banker så tror jeg du skal lede andet steds efter problemet. For meget kompression, eller alt for tidlig indstillet tænding (hvad står den til ved fuld avancering) ?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Man skal ihvertfald have styr på hvad den gør. Og måle på det. Ikke stole på kineser/amerikanske dimser.
En 7-12 grader i tomgang og 27-32 grader ved 3000 omdr. Så går det ikke helt galt, hvis eller knast og kompression passer sammen.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Henrik W Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg fandt så frem til igår aftes, da jeg lige prøvede for sjov.At min omdr tæller i bilen ikke viser det samme som min multitester, der ca 300 omdr i forskel. Så jeg skal lige ha fundet ud af hvad for en jeg skal stole på. Den i bilen er en (kineser dims)Frank :-)
Men jeg har stillet den efter 30 grader ved 3000omdr.Men det ændre jo nået hvis jeg ik kan stole på min omdr tæller
Men ellers har jeg tænkt på om det er fordi jeg køre med for høj komp 11,1-1 på en web 86c.
Men kan forlidt benzin osse gi banken ?

-------------------------------------------
Henrik Westphal Mobil nr 20676928
Vw club Fyn
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Nahhj, altså hvis den skulle få så lidt benzin at den tændingsbanker, så vil jeg mene at man oplever udsættere først.
Det er typisk først ved fuldgas med mange omdr. og så er det farligt, for så kan man ikke tændingsbanken pga. al den anden støj.
Vi har haft den her snak før, her på VWnettet. Og det drejer sig ikke KUN om at stille motoren til 30 grader ved 3000 omdr. Folk overser, at den så måske har 40 grader ved 3800 omdr.
Først skal man sikre sig at de 30 grader er max. avancering. Slut prut færdig. Ved et eller andet omdr. stopper avanceringen. Det omdr.tal skal så være, eksempelvis, 3000 omdr. Hvis du så giver den 4000, skal den blive stående på de 30 grader - OK ?
Når man så er kommet ud at køre og får lidt styr på karburatorindstilling mv. Så kan man køre i rullefelt og så se om 30 grader ved 3000 omdr. er det rigtige til netop din motor. Det kan godt være at det rigtige tal er 27 grader ved 3300 omdr. Så må man rette strømfordeleren og eller grundindstillengen til. Eksempelvis 10 grader før top, i tomgang/ved stilstand.
Samtidig skal man have styr på at den ikke avancerer i tomgang, for så er det svært at indstille karburatorerne og den skal så starte sin avancering lige over tomgang for ikke at "dykke" ved igangsætning.

Meget af det her bliver aldrig gjort. Nogen biler bliver kun brugt til race, så man interesserer ikke for hvordan det kører, kun at det kan køre fuldgas. Eller motorerne havererer tidligt i deres liv, pga. f.eks. tændingsbanken. Derfor ser du også mange motorer, når du feks. er til træf, der kører dårligt, kun på den ene karburator, hoster når man giver gas, osv. Men så kan man jo altid sætte en stinger på og overdøve det hele -)

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Henrik W Member
Skrev for 15 years siden | | | |

"Folk overser, at den så måske har 40 grader ved 3800 omdr" Og det er lige præcis det der sker her osse. Når jeg gir den både 4 og 5000 omdr så er avanceringen fuldt med,så ved 5000omdr står den på 48 grader, og det jo klart, det er der fejlen ligger, der faldt 10øren for mig. Og det er jo med de fjerder der er med, jeg skal ha fundt de rigtige så den stopper avanceringen, ved de 30-32 grader. Jeg må prøve mig frem i aften.

-------------------------------------------
Henrik Westphal Mobil nr 20676928
Vw club Fyn
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

De 20 grader, som du snakker om, der står på dimserne. Kan det evt. være fordelergrader og ikke krumtapgrader, for så skal du gange med 2. Altså 20 fordelergrader er 40 krumtapgrader.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Nej det er godt nok krumtapgrader man stiller med de røde afstandsklodser, Frank.

Mange folkgevognsfolk bruger 2 stk grå fjedre i en unilite (de er farvekodet forskelligt, alt efter hvor stramme de er). Det kan du jo prøve som udgangspunkt.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia

Reply

You must log in to post.