Ja med en hammer og en mejsel rammer man en møtrik, der hvor den er tyndest i godset så man flækker møtrikken.
Det er den bedste måde at undgå at knække boltene.
Hvis varmekasserne er meget rustne, kan man sommetider med fordel, mejsle selve udstødningsrøret over først og fjerne varmekassen. Så er flangen lettere at komme til. Men det er altid en faglig vurdering hvad der er passende til situationen.
Da jeg stod i lære hos VW var det det første vi lærte: Ved afmontering af lydpotte og/eller varmekasser. Hvis ikke møtrikkerne se fine og næsten nye ud, og det gjorde de næsten aldrig, så lad være med at begynde at forsøge at skrue dem af. Flæk dem og rens gevindet bagefter.
Til gevindet findes der faktisk en gevindbakke, der er udformet som en møtrik. Er skæremøtrik hedder det. Guld værd at have i værktøjskassen.
Jeg har 7-9-13 aldrig knækket en bolt i et VW topstykke i forbindelse med udskiftning af lydpotte/varmekasser.
Ægte originale møtrikker var i sin tid specielt opbyggede, med en gevindspiral indeni, ligesom en helicoil. Så kunne man flække yderskallen uden at røret boltens gevind og så tage spiralen af med en skævbider bagefter, ligesom en fjeder. Så stod det fineste gevind tilbage.