Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Nogen der laver en simpel "how to" om pladearbejde for nybegyndere?

Tags:
No tags yet.

(permalink) wcmekanikeren Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Kunne rigtig godt tænke mig at der var nogen der kunne lave en "how to" om pladearbejde for nybegyndere...

Kunne man evt komme lidt ind på hvordan svejseværket skal indstilles og hvad det gør ved f.x for meget strøm og for lidt amp. o.s.v

Og så noget om hvornår der skal punktsvejses og hvornår der skal fuldsvejses..

Jeg overvejer selv at begynde at øve mig lidt, men det er satme svært når man ikke ved hvornår man skal gøre hvad, ved f.x overlap af plade eller om pladen skal være lige med det hul man har skåret ud o.s.v

Hvilket værktøj er godt at have til hvad o.s.v

Håber nogen er friske på at hjælpe os rookies! :0)

Mvh

Jens

-------------------------------------------
http://www.copenhagenwings.dk fang mig på 20-240-905
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Man kan gå på kursus i den slags.
Find ud af om der bliver holdt nogen i dit område i nærmeste fremtid - eller søg på google.
Feks :
http://www.instructables.com/id/How-to-Weld---MIG-Welding/

/John

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) wcmekanikeren Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Havde jeg også overvejet.. men vi har jo heldigvis så mange dygtige folk i denne her vw verden... der er jo lavet "how to" om alt muligt andet, så hvorfor ikke det her?

-------------------------------------------
http://www.copenhagenwings.dk fang mig på 20-240-905
(permalink) wcmekanikeren Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Har lige siddet og søgt lidt på div. pladearbejdskurser.. synes ikke jeg kan finde noget soom helst! Jeg kan tilgengæld finde nogle kurser i grundlæggende svejseprincipper med MAG

-------------------------------------------
http://www.copenhagenwings.dk fang mig på 20-240-905
(permalink) VW-Royce Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Føj den er ikke nem.

Ang indstillingerne afhænger det af svejseren, (mærke / model).

Hvis delene der skal skiftes er punktet på, skal de punktes igen, er det en plade der er skåret (en lap) plejer jeg at fuldsvejse.

Køb en falsetang til karrosseriplade, lav en false og lad det overlappe, det slår sig ikke så meget, når du bliver mere øvet, lav kant-til-kant

Uundværligt værktøj: svejser ( :p ), pladesaks, vinkelsliber.
Godt-at-have-værktøj: Lokketang (loggetang???), whatever; tang til at lave huller med, minisliber med stålbørste/skæreskive, luftmejsel, falsetang.

En anbefaling herfra er at gøre som jeg fik at vide, find en pladedel (dør, skærm e.lign) der er skrottet og svejs den op igen, bliver det ikke godt, kassér reppen og begynd forfra, indtil du er tilfreds.

MVH Royce

-------------------------------------------
Der er ikke tid til at diskriminere, had enhver slambert der står i vejen for dig
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Det er vigtigt du finder den rigtige styrke og den rigtige hastighed. Tag noget karosseriplade og øv dig. Når du svejser, så skal det summe som en bi og ikke sprøjte vildt omkring...du er ikke i tvivl. Husk at plade kryber når du svejser, så hvis du f.eks skal skifte en dørbund er det smart at pladen får lov at køle af hyppigt

-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) wcmekanikeren Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Og det vil sige punktsvejse? Hvis nu jeg vil skifte en skærmkant f.x skal den vel ikke overlappe? og i givet fald skal der vel bruges meget spartel til at fjerne kanten?

Eller laver man overlappet på indersiden.. Man skal vel altid have overlappet så vandet ikke kan ryge ned i svejsningen?

-------------------------------------------
http://www.copenhagenwings.dk fang mig på 20-240-905
(permalink) vsmeden Member
Skrev for 15 years siden | | | |

med instilningen af svejser .. start med et stykke 1mm plade set svejseren på det laveste og så svejsehåndtaget i den ene hånd og den anden på tråd regulatoren juster mens du svejser til den siger som en fed " bi " hvis svejsningen er meget høj er der for lidt strøm så er det bare op på næste hak i amp og det bliver du ved med til svejsningen synker ned i pladen .... bliver der nu huld så er det bare et hak tilbage i amp sår det så køre for dig så ta to stykker plade og hæft sammen 4 til 6 steder vent til det bliver koldt og bræk det så fra hinanden så skulle dine hæftninger gerne forbli hele .. alser det er pladen der knækker
nå håber det kan hjelpe dig lidt

-------------------------------------------
vw club fyn.dk
1970 type 1 pickup betty.1971 type 3 variant
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 15 years siden | | | |

hvis du skal overlappe, så skal du bruge en false/lokketang (fåes i trykluft hos harald nyborg til ok pris). Så falser du den nye skærmkant og lokker den eksisterende plade. Se ill:
______ _____________
\_____

Du kan jo også lave det plade mod plade, men det er sgu ikke altid ligetil hvis man ikke har noget godt skære/slibeværktøj og svejsesvnerne i orden

-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 15 years siden | | | |

lorteill.: ryk linien med slash'en frem til mellemrummet :-)

-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) wcmekanikeren Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Den forstår jeg ikke hendrixxx?

-------------------------------------------
http://www.copenhagenwings.dk fang mig på 20-240-905
(permalink) birke Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Du skal afgjort en tur forbi Electroma i Glostrup, så får du noget grej der kan bruges (og kan sælges igen brugt, hvis det bliver aktuelt). De har også brugt tilbud. Oplagt til plade arbejde er et MIG/MAG anlæg ("CO2-svejser").
Desuden giver de gerne gode råd om blandegas og tråd typer, sikkerheds udstyr osv,
nogen af tingene kan man få lov at prøve i forretningen/værkstedet.

Skal du kun svejse tyndplade, kan du nøjes med et 220 Volt anlæg.

Køb noget karosseriplade, ikke for tykt, f.eks 0,75 mm.
Kan f.eks fås hos autodele grossister (Autobremsen og lignende).
Når det ikke er tykkere kan du forme delene med håndkraft.
Øv dig !
Når du går igang med din bil, SKAL du skære det rustne plade væk, også hvor rusten har gjort pladen tynd, selv om det ikke er rustet igennem.

Der hvor dine svejsesømme skal være skal der være rustfrit, min favorit er en punktsandblæser: rens lige inden svejsning = nemt og pæne svejsesømme.
God pasform på delene, uden for store "gab" imellem pladestykkerne giver også et godt resultat.
Egentlig minder det meget om at male: forarbejdet tager tid men er vigtigt for det færdige resultat.
Prøve både at modsvejse og frasvejse (eller hvad det nu hedder):
Bemærk at den ene metode giver flade sømme og den anden tykkere/højere sømme.
Ved du ikke hvad det er kan jeg bedst forklare det således:

Forstil dig at du skal skrive med en meget spids blyant på et stykke papir:
Du er højrehåndet og starter til venstre på papiret og trækker blyanten,
gjorde du det modsat(højreside af papiret og skubbe blyanten)
ville spidsen bore sig ned i papiret, ikke sandt ?
Det er NETOP dette du skal prøve med svejsepistolen.

Den ene metode er måske ikke oplagt da man skal føre pistolen og hånden hen over den varme svejsning, dog giver dette flade svejsesømme og er pænere + kræver mindre efter arbejde/ slibning. (min personlige mening).

Beskyttelses gas: skru helt ned for den og se hvordan svejsningen bliver boblet/ uskøn, da luften reagerer med svejsesømmen.
Skru langsomt op og se når svejsesømmen bliver pæn. Mere kræves ikke.
Det siger sig selv at det er vanskeligt at svejse i blæsevejr.

Trådhastighed/strøm styrke: se ovenfor.
Prøv på et par plade stumper af samme tykkelse som på bilen.

Når du får et problem så tag et nærbillede af din svejsesøm og smid dem her.
Måske kan vi hjælpe blot ved at se på det...

Kunne sikkert komme på mere, men håber du kan bruge det så vidt.

-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
(permalink) Ekstrøm, Greve Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hej Jens,

Jeg kan varmt anbefale svejsekurset hos euc i Næstved. Giv Jens Anker et kald, men forvent ventetid. Det er meget populært.

http://www.veteran.dk/artikel/artikel.php?id=29

Lars

-------------------------------------------

24430551 lars(a)ekstromit.dk
(permalink) Akke Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hvad med at gå i "LÆRE" Find en der kan i nærheden af dig, Der må være en eller anden vw netter inden for rækkevide der ikke har noget imod en der kigger over skulderen.. Det er ofte sådan man samler viden op!

Når du så har fundet svejseren, øvepladerne, værktøjet (der findes masser af smart grej men keep it simple) Så sørg for 3 ting! Bare for din egen skyld!

Lange ærmer! Og en god hjelm som side ordentligt på dit hovede. Svejseøjne og forbrændinger fra uv lys er IKKE til at spøge med.

Udluftning! Du kommer til at svejse i noget der ikke er helt rent.. Maling, tectyl, galvniseret plade, o.s.v (nitrøse gasser og alt muligt andet skidt) Frisk luft masser af det! Og en god støvmaske når du sliber maling ned! Selv om det kun er hobby så og en gang imellem så er det giftige sager at rode med!

Noget at slukke dit første eget lille garage bål med! Du skal nok få sat ild på et eller andet.. Og så går det stærkt... Så brændslukker.. vandspand.. Eller hvad ved jeg..

En anden ting er at der er stor forskel på at skifte en skærmkant, eller lappe et lille 5 kroners hul i bunden! Og på at rode med bærende dele! Start i det små.. Det er surt luften i døren ikke passer hvis man lige har været lidt for ivrig med at skære ud uden at stive af først...

Pladesmedens opskrift på en skærmkant: (Det er der nok lige så mange meninger om som der er pladesmede men her er min!)

Start med at skaffe den nye del før du fjerner noget som helst! Det kan være den er mindre en billedet i kataloget ;-)

Så Ligger du den nye kant oven på den gamle, bestemmer dig for hvor meget du vil bruge af den og skære den til! (vinkelsiber med tynd skive, plade saks Højre/Venstre) hvad du nu måtte have..

Så mærker du af efter den nye kant på den gamle skærm med en god tydelig streg. Går 5 til 10 mm under den afmærkede streg og tegner en ny! Det er her du skal skære!

I selve kanten er skærmen gerne modstandspunktet sammen med inderskærmen! De svejsninger skal NÆNSOMT slibes af.. Vinkelsliber, drimmel, osv.. NÆNSOMT vi vil gerne bevare inderskærmen Hvis ellers der er noget tilbage af den! Om du vil skære efter din streg eller slibe punkter først kommer an på så meget.. Ofte er det nemmere at vrikke punkterne af hvis du har skåret og kan bevæge pladen lidt frem og tilbage.

Nu skulle du gerne side med en pæn rustfri kant og en tilskåret skærmkant! Nu er det der går relegion i det.. Jeg ligger altid kanten under den gamle skærm med de ca 5 til 10 mm overlap.. Har du en falsetang så brug den men det er ikke altid nødvendigt.. Inden har du naturligvis renset alt gammel maling og galvanisering af pladerne, Slibe svamp Scotch brite er rigtigt godt til det. Ikke med en slibeskive tak, du gør pladen tynd og får nemmere ved at brænde igennem.

Du skal huske at bore huller i kanten af skærmen så du kan punkte den fast til inderskærmen igen.. ca 3-4 cm imellem burde kunne gøre det..

Grund det hele med zink spray.. det kan du svejse i!

Sæt kanten op med tænger. God tid! få det hele til at passe! Så begynder du at punkte skærmen op med små svejsniger: Køl hver svejsning med en luftblæser når du har lavet den! Det er vigtigt at det ikke bliver for varmt Det kan få hele skærmen til at bule og trække sig! Skift sted på skærmen efter hver svejsning og bliv ved med at punkte til der er ca 3 mm mellem svejningerne.. (du må gerne lukke det helt men pas på varmen)

Når du er færdig, så finder du din vinkelsiber frem igen med en Flap skive på (sandpapir i lameller) Slib med måde! Det er dine svejsnigner der skal ned IKKE pladen omkring dem.. Når de er i nivo med Den øverste gamle skærm og alt er glat og fint, så kan du gå i gang med at spartle det hele pænt ud!

Slib med en stor slibe klods.. Den er nemmere at styre en en lille kork!

Skal du selv male? Så bliver du ved til det er ok! Skal maleren male så snak med ham om hvilken korn du skal slutte af med og hvor meget han skal "Rede dig" Det er ikke bare lige at lave pænt spartel arbejde!

Så efterbehandler du med sealer, grundmaling, tectyl i en lind strøm ind på bagsien godt ned i svejningen o.s.v Og gerne noget Body sort til slut i skærmkassen! Efterbehandlingen er vigtig! Det er her du får dit arbejde til at holde!

Håber det her kan bruges ;-) Kritik og input modtages gerne ;-)

Christian

-------------------------------------------
vw Beach Buggy 1600
Jaguar xj6 4.2
"Full throttle until you see God,then shift to second"
(permalink) wcmekanikeren Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Det er jo super guld der bliver lukket af nu.. Er der andre her der har været på det kursus, uden at være arbejdsløs?
Jeg har heldigvis nem adgang til alt hvad der skal bruges igennem arbejdet, og bestiller en 0,75mm plade med det samme.
Svejseren vi har er en megatronic et eller andet!

Glæder mig helt til at komme igang!

Jens

-------------------------------------------
http://www.copenhagenwings.dk fang mig på 20-240-905
(permalink) Ekstrøm, Greve Member
Skrev for 15 years siden | | | |

De fleste af dem der kommer dernede er i arbejde. Det er ikke noget problem. Forstår ikke helt konceptet, men når man kan få 37 timers svejseundervisning for 500,- tænker jeg ikke så meget over det. Michael Westh er i øvrigt knald dygtig. Man lærer virkelig meget, lige fra punktsvejsning over pladebearbejdning og at lægge tin. Dem jeg ved har været dernede herfra vwnettet er Sørenj, Snibeke, Daddy_cool og så selvfølgelig undertegnede.

Lars

-------------------------------------------

24430551 lars(a)ekstromit.dk
(permalink) wcmekanikeren Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Så har jeg fået gang i "prøverummet" og indtil videre kører det bare der ud af :0)

Man skal godt nok lige have styr på hvor mange amp. man blæser ud med :0)

Ud over det har Pcb,selda, undertegnede og et par stykker mere fået tilmeldt os svejsekurset i Næstved! Tak for tippet Ekstrøm!

-------------------------------------------
http://www.copenhagenwings.dk fang mig på 20-240-905
(permalink) nivolo Member
Skrev for 15 years siden | | | |

hva svejse apparat bruger du? fordi hvis du køber et billigt i harald nyborg kan du ikke stille på amp

(permalink) wcmekanikeren Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Migatronic et eller andet!

-------------------------------------------
http://www.copenhagenwings.dk fang mig på 20-240-905
(permalink) birke Member
Skrev for 15 years siden | | | |

http://www.youtube.com/watch?v=BsDxqb2p5OM&feature=PlayList&p=9A41D4551A56171C&index=21

Bemærk lige hvordan han tager det i små stykker.
Tror det er for at holde temperaturen nede så pladen ikke slår sig.
Læg også mærke til pistol hældning og retning.

et til:
http://www.youtube.com/watch?v=lzBGZaS1apw&feature=PlayList&p=9A41D4551A56171C&index=25

og en til
http://www.youtube.com/watch?v=sMdQT-eswYY&feature=PlayList&p=9A41D4551A56171C&index=26

-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.

Reply

You must log in to post.