Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Forkert montering af fordeler?

Tags:
No tags yet.

(permalink) TheRealHolger Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Kan man montere sin fordeler forkert?

Har nemlig haft motoren ude og renset div. dele bl.a. manifolden, der var næsten var helt stoppet til.

Strømfordeleren var også pillet af og efter at ha' sat motoren i igen, går den helt usædvanligt dårligt. jeg monterede den så de to indgreb passede ned i de to udfræsninger i det der vel er en slags drev.

Holger

-------------------------------------------
+ Kadett B 1.1 1971
+ Audi 100 2.0E 1994
+ MB 450SL 4.5 V8 1974
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ja du er nødt til at stille din tænding efter du har haft afmonteret fordeleren.

Husk også at checke om du har monteret tændkablerne i korrekt rækkefølge 1-4-3-2-

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) TheRealHolger Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Okay.

Rækkefælgen på kablerne er rigtig nok og jeg har også justeret tændingen til 0,4 mm 7 grader før top efter montering.

Nå, jeg må jo på den igen og se om der er en eller anden ting, som jeg har overset. :-(

-------------------------------------------
+ Kadett B 1.1 1971
+ Audi 100 2.0E 1994
+ MB 450SL 4.5 V8 1974
(permalink) Hansen-Danmark Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Sikker på at rotoren er ud for hakket i strømfordeleren når den står til tænding på cylinder 1 mvh Kenneth

(permalink) TheRealHolger Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jep, den sidder også rigtigt.

-------------------------------------------
+ Kadett B 1.1 1971
+ Audi 100 2.0E 1994
+ MB 450SL 4.5 V8 1974
(permalink) Hansen-Danmark Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg spørger fordi jeg selv har rodet lidt rundt i det samme engang, selvom rotoren er ved hakket i strømfordeleren og tændkablet går til cylinder 1 kan den godt stå til tænding på cylinder 3, plejer at ta ventildækslet af og kigge for at være helt sikker.

(permalink) TheRealHolger Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Det må jeg vist også hellere gøre.

Den kan starte, men kører ufatteligt dårligt. Der er heller ingen respons ved øget påvirkning af speeder-trækket.

-------------------------------------------
+ Kadett B 1.1 1971
+ Audi 100 2.0E 1994
+ MB 450SL 4.5 V8 1974
(permalink) Hansen-Danmark Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Prøv det , hvis du ikke har rørt ved karburatoren er det nok der problemet er, forudsat at du har fået manifolden tæt, både ved topstykkerne og karburatoren så den får en masse falsk luft, så går den heller ikke så godt

(permalink) TheRealHolger Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Det kan sgu da være det er der problemet ligger - altså falsk luft ved manifolden.
Den må lige undersøges nærmere.

H

-------------------------------------------
+ Kadett B 1.1 1971
+ Audi 100 2.0E 1994
+ MB 450SL 4.5 V8 1974
(permalink) TheRealHolger Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg har nu pillet karburatoren af.
Ligeledes er ventildækslet ved cylinder 1 og 2 pillet af.

Men hvordan ser jeg helt præcist hvornår der er drejet over på cylinder 1?

Og ja, indrømmer blankt, at jeg er en totalt amatør og ej heller har fået købt nogen how-to eller Haynes endnu.

Holger

-------------------------------------------
+ Kadett B 1.1 1971
+ Audi 100 2.0E 1994
+ MB 450SL 4.5 V8 1974
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ha! Det gør du paradoksalt nok ved at tage dækslet af til 3 og 4. Når så 3-eren står med overlap, står 1-eren i top på remskiven og der skal så være spillerum ved begge ventilerne på 1-eren. Det er der hvor du også kan indstille ventilerne på 1-eren.
Nu står både 1 og 3 i top, men det er 1-eren der står "til tænding"

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) TheRealHolger Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Aha.

Jamen så må jeg jo se om jeg kan finde ud af det....og så kan jeg jo også få indstillet alle ventilerne samtiddigt.

I min manual står der, at der skal indstilles til 0,2 mm, men mener at have læst andetsteds, at det skal være 0,4 mm.

Og hvad anbefaler I omkring tænding. 7 eller 10 grader før top?

Motoren er den originale '61er 1200 ccm 34 HK med dynamo dog 12V.

-------------------------------------------
+ Kadett B 1.1 1971
+ Audi 100 2.0E 1994
+ MB 450SL 4.5 V8 1974
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hvis den er med 12 volt dynamo, skal den stå 0,15mm i ventilerne. Nej det er gas. Jeg ville stille den 0,15mm på kold motor.
Men hvis ikke du er sikker på at kunne vurdere hvor motoren står. Er det så ikke lidt farligt at kaste sig ud i at stille ventiler ?
10 grader før top på 92 oktan.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) TheRealHolger Member
Skrev for 15 years siden | | | |

OK. Jeg prøver i morgen.

Tak for hjælpen.

-------------------------------------------
+ Kadett B 1.1 1971
+ Audi 100 2.0E 1994
+ MB 450SL 4.5 V8 1974
(permalink) TheRealHolger Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Så fik jeg også lært det.

Fordeleren står rigtigt.

Platinerne er korrekt indstillet 0,4 mm 10 gr. før top.

0,15 mm spillerum ved ventilerne.

Og der kom faktisk også liv i bilen....................

MEN MEN MEN MEN MEN

Det var desværre en kort fornøjelse.....................

En meget kort køretur resulterede i, at bilen hoppede og dansede som en kænguru. Med nød og næppe fik jeg den trillet hjem.......

Er der noget jeg har glemt? Eller skal jeg hen og have motoren ud igen?

Holger

-------------------------------------------
+ Kadett B 1.1 1971
+ Audi 100 2.0E 1994
+ MB 450SL 4.5 V8 1974
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Det ligner et problem der af og til opstår når man har skiftet platiner. De nye platiner er snavsede, eller rettere, der er noget fedtstof, der skal renses væk med fortynder, kontaktrens eller andet, på et stykke rent pap eller papir.
Det kan også blot være fra søgerbladet.
Man kan se det ved at en kamvinkelmåler eller omdr.tæller også svigter.
Hvis du tager strømfordelerdækslet af og drejer motoren så kontakterne (platinerne) er lukkede. Så sætter du motoren (tændingsnøglen) til tænding (lys i kontrollamperne) Så går du ud til motoren og med en skruetrækker åbner du platinerne UDEN at kortslutte til stel ved et uheld. Hver gang du vipper med kontakterne skal der springe en lille gnist mellem platinerne. Gør der ikke det, så rens dem.
Da jeg var i lære kom jeg til at tale med den mekanikersvend, jeg gik en del med i læretiden. Der bragte jeg problemet op omkring min frygt for at en nylavet, nysamlet motor ikke ville starte. Han lærte mig at "hvis bare der er gnist mellem platinerne og der kommer benzin, du kan se accellerationspumpen sprøjter" Så hoster den igang. Det kan den simpelt hen ikke lade være med. Hvis du så har vendt noget forkert eller noget, skal det nok vise sig. Men den hoster igang, når der er gnist og der kommer benzin.
Det har altid holdt stik.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Hansen-Danmark Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Køre motoren fint nok når du holder stille ?

(permalink) TheRealHolger Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg har rodet en del med platinerne, da den ene kontaktflade var væk. Men jeg havde et ande sæt, som jeg kunne bruge. Der kommer gnist hele vejen rundt. og der kommer også gnist ud til alle tændrør.
Jeg skiftede også tændkabler, fordelerdæksel, rotor og den som jeg lige har glemt hvad hedder, men sidder på....ahhhh kondensatoren. (der var den).

I tomgang går den faktisk ganske fint.

H

-------------------------------------------
+ Kadett B 1.1 1971
+ Audi 100 2.0E 1994
+ MB 450SL 4.5 V8 1974
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Altså hvis du roder med platiner, hvor den ene kontaktflade er væk og sætter nogen andre brugte i, ved jeg sku snart ikke hvor det her skal ende.
Få nu fundet ud af om den tager falsk luft ved den manifold du har monteret. Har du ikke mulighed for at blæse omkring pakningerne med noget gas af en art og se om den reagerer på det ?
Det er svært at uddanne en mekaniker her via en PC. Har du ikke nogen der seriøst kan hjælpe ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) TheRealHolger Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ja undskyld mange gange, men jeg er da helt klar over at jeg ikke bliver uddannet mekaniker her. Men dette er altså lige umiddelbart det eneste sted, hvor jeg kan henvende mig, medmindre jeg altså vil betale mekanikkeren for det. Og det er pengepungen ikke til lige p.t.

Jeg opdagede lidt sent, at den ene kontaktflade var væk, men satte så straks et andet sæt i. Godnok brugt. Men har bestilt et nyt sæt i dag. Desværre er der holdt op med at komme gnist hele vejen rundt og den gnist der kommer er meget svag. Platinerne er korrekt indstillet og ligeledes er fordelerens placering. Platinerne er renset (i benzin) og det er søgebladet også.

Jeg skiftede pakningerne mellem manifold og topstykkerne. Og umiddelbart er det tæt.

Men jeg havde ingen nye til det tynde rør (indsugningsmanifolden?) så der blev de gamle renset og sat på igen. Lille hul i venstre side og stor hul i højre. Umiddelbart virker dette også tæt nok.

Monterede så alle ledninger m.m. men kunne ikke starte bilen. Nu er der jo heller ingen gnist, så det er nok forståeligt nok. Bestilte også nye tændkabler for en sikkerheds skyld.

Det jeg konstaterede efterfølgende var, at når jeg drejede motoren rundt, så lød det som om at den lukkede en masse luft ind ved cylinder fire. Holdt jeg hånden for luftindtaget, så var vakummet meget tydeligt. Modsat pustede den ud, hvis jeg kørte motoren baglæns. Ta'r jeg meget fejl, hvis jeg tror, at det er en ventil der har sat sig?

H

Jeg har pillet ventildæksler af igen, men jeg ved ikke om man synligt kan konstatere dette på vippe-armene. Umiddelbart kunne jeg i hvert fald ikke.

-------------------------------------------
+ Kadett B 1.1 1971
+ Audi 100 2.0E 1994
+ MB 450SL 4.5 V8 1974
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jo du ser sorte mænd alle steder lige nu. Hold op med at stå og lytte til hvæselyde.
Få gnist mellem platinerne og hold op med at rode med at se efter gnist ved tændrørene. Det var noget vi gjorde da vi havde knallert.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) TheRealHolger Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Okay jeg prøver med de nye platiner i morgen, tak.

H

-------------------------------------------
+ Kadett B 1.1 1971
+ Audi 100 2.0E 1994
+ MB 450SL 4.5 V8 1974
(permalink) TheRealHolger Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Åbenbart er jeg komplet uduelig til at rode med motorer.
Det nye platin-sæt er monteret men jeg kan overhovedet ikke få gnist mere.
Der er prøvet med tre forskellige kondensatorer som alle skulle være ok.
Hvis der er en der har tid til av kigge forbi og måske visuelt kan fortælle mig, hvad jeg gør forkert, så ville jeg være yderst taknemmelig.
Lige nu har jeg opgivet - for en stund i hvert fald. :-(

-------------------------------------------
+ Kadett B 1.1 1971
+ Audi 100 2.0E 1994
+ MB 450SL 4.5 V8 1974
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Har du renset de nye platiner med kontaktrens ?
Du har vel ikke koblet fordeleren på PLUS på tændspolen. Platinerne er MINUS, altså spolen stelforbindelse.
Er der 12 volt på PLUS på spolen ? Eller 6 volt, på en 6 volts :)

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) TheRealHolger Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Nu har jeg ikke målt efter om der er 12V udslag, men det har der da været førhen.

Men kondensatoren er koblet til på MINUS, så den skulle også være god nok. Jeg har godtnok ikke renset de nye platiner inden jeg satte dem i, men det må jeg jo prøve så.

Sætter jeg en prøvelampe på mellem platinerne, så lyser lampen.

Holger

-------------------------------------------
+ Kadett B 1.1 1971
+ Audi 100 2.0E 1994
+ MB 450SL 4.5 V8 1974

Reply »

You must log in to post.