Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Forkert montering af fordeler?

Tags:
No tags yet.

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Mellem platinerne og hvad ?

Altså med en prøvelampe på minus, den grønne på spolen, og så på stel og tænding på. Så skal lampen lyse hvis platinerne er åbne.

Hvis lampen lyser med platinerne LUKKEDE, virker systemet ikke. Altså kontakterne har ikke kontakt -

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) TheRealHolger Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg har målt mellem de to kontaktflader. Dvs. på metallet de hver især er monteret på.

Jeg vil prøve at måle som du foreskriver, men er dog lidt i tvivl om, hvad det er du mener. Hvis jeg måler mellem tændspolens minus og stellet, skal der så være strømgennemgang????

Nå, jeg prøver lidt forskellige måder og vender tilbage.

Hvis der er nogen på Fyn, som ligger inde med en brugbar tændspole og en kondensator, de med sikkerhed ved virker, så kunne jeg meget vel være interesseret. Fang mig da på 2849 4871 og jeg vil hente i dag - lørdag.

Holger

-------------------------------------------
+ Kadett B 1.1 1971
+ Audi 100 2.0E 1994
+ MB 450SL 4.5 V8 1974
(permalink) Tom Rasmussen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

TheRealHolger kom du bare ned til mig efter en tændspole + kondensator ....

mvh. Tom fra gelsted

telefon : 312157079

-------------------------------------------
1303 fra 1972-3
Telefon nr. 31157079
E-mail tfr@forum.dk
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Godt råd til folk der døjer med at få tændning med platiner/kondensator til at virke :
Få noget kontaktløs tænding i feks Ignitor - og få en tændspole der passer til.
Her kan du se hvordan det monteres. Godtnok i en 009er, men det foregår på samme måde i en std med vacum. Selve modulet er bare lidt anderledes.
http://vwnettet.dk/topic/129087

/John

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 15 years siden | | | |

du søger i blinde....du bliver seriøst til at starte fra den ene ende og fejlfinde.

Det er sgu svært over pc at give et grundigt kursus i den slags, og det er endnu mere vanskeligt at fejlfinde over pc.

Find dig et voltmeter og må om der er 12v på spolen (altså ledningen der går til spolen fra bilen) når du har tænding på.

pil din fordeler af igen, samt alle kablerne og start forfra. Der er rigtig mange faldgruber i den slags halløj....f.eks at du har drejer remhjulet den forkerte vej da du stillede ventiler???

Hvis den står perfekt i tomgang, så er det måske din karburator der trænger rens og grundindstilling.

Hvad var det egentlig for en motor?

-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Den grønne ledning fra spolens minus og ned gennem kondensatoren, og via platinerne er spolens stelforbindelse. Hver gang man åbner platinerne afgiver spolen sin induktive strøm. Man skal have vekselstrøm for at få en spole til at lave en induktiv spænding, men man kan også lukke og åbne for strømmen, ved jævnstrøm, og derved virker spolen som en transformator der laver 12 volt om til 20.000 volt. Men det lærte vi i fysik i folkeskolen, så det behøver vel ikke nærmere forklaring.
Hvis man sætter en prøvelampe på samme sted, altså mellem spolens minus og stel og så åbner platinerne, med tænding på selvf., så lyser lampen fordi spolen så trækker sin stel gennem pæren. Når man lukker platinerne går prøvelampen ud fordi strømmen har lettere ved at løbe "udenom" via platinerne til stel.
Problemet kunne ved nærmere eftertanke ligge i at den lille stelledning fra den plade platinerne er skruet på og over til stel, er løs eller knækket. Jeg har nu set mange motorer der kører med denne forbindelse defekt i mange år.

Jah, John. Det kan godt være at man vælger at montere en Ignitor i stedet for platiner, men det skal stadig monteres og indstilles efter samme princip, og det kan godt være jeg er gammeldags, men jeg syntes det er rart at vide hvad der sker.
Men hvad pokker, hvis man brænder sin Ignitor af ved forkert montering, så sender man den jo bare retur til netbutikken :)

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) TheRealHolger Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg købte en brugt spole og en kondensator hos Tom og monterede det. Det gjorde tricket og der kom liv i maskinen. Om det var den ene eller anden ting, som gjorde udslaget ved jeg ikke, men det må jeg jo finde ud af en dag.

Nu skal vi bare ha' den justeret lidt og jeg bli'r vist nødt til at kigge karburatoren igennem, selvom den lige har været adskilt og renset og skiftet diverse pakn.

Jeg siger MANGE TAK for hjælpen herinde............og det bli'r nok ikke sidste gang i må stå mig bi i alle mine kvaler :-)

Mvh

Holger

PS: det er en 1200 motor ombygget til 12V med dynamo, men som jeg har forstået det, så kører kan/bør den ikke køre med 009 fordeler?

-------------------------------------------
+ Kadett B 1.1 1971
+ Audi 100 2.0E 1994
+ MB 450SL 4.5 V8 1974
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Motoren vil starte og køre uanset hvilken fordeler du stikker ned i hullet. Om den så kører rigtigt med det rigtige tændingstidspunkt er noget andet. Det vil den kun få med den rigtige (originale) fordeler. Den vil ikke få det med en 009. En 009 er en nødløsning man bruger når man vælger at køre med en, eller typisk flere, karburatorer der ikke kan køre med den originale fordeler.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) TheRealHolger Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg fik bilen til at køre og vi kom på ferie knægten og så jeg.

Åbenbart er jeg totalt idiot, for jeg var nødt til at runde en mekanikker og få justeret tændingen korrekt. Det ordnede han med en tændingspistol og vupti...så gik den straks lidt bedre. Men en eller anden må simpelthen vise mig, hvad det er jeg gør galt en dag, da jeg ikke selv kan gennemskue det.

Desværre er der røget noget af trækkræften i bilen efter motoren er blevet sat i igen. Det udmønter sig på flg. måde:

- Den er lidt sløvere i optrækket end den eller var.

- Op ad bakkerne (specielt dem ved Vejle) gik den helt ned i fart og jeg kunne til nøds kravle op i 3.gearet med en hastighed på omkring 45 mph = 72 - 10% fejlvisning altså knap 65. Ikke det fedeste at blive overhalet af alle i en vogn der ligner den kan lidt mere :-(

- accelerationen i 4.-gearet er utrolig langsom.

- tophastigheden er på lige, flade strækninger er gået fra (som jeg husker det) omkring 120-125 km/t til 105 km/t.

- førhen kunne jeg sagtens følge trafiiken i byerne og være med ved lyskrydsene, men det kniber altså lidt i dag :-(

Jeg kan umiddelbart ikke finde nogen steder, hvor den skulle tage falsk luft ind og jeg kører med standard olibadsluftfilter.

Men tusinde tak for hjælpen til alle jer, der hjalp mig med at komme på ferie.

Mvh

Holger

-------------------------------------------
+ Kadett B 1.1 1971
+ Audi 100 2.0E 1994
+ MB 450SL 4.5 V8 1974
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Mon ikke bare det er tændingen der står for lavt?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) TheRealHolger Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hvad vil det helt konkret sige Rasser?

-------------------------------------------
+ Kadett B 1.1 1971
+ Audi 100 2.0E 1994
+ MB 450SL 4.5 V8 1974
(permalink) Type411 Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Den tænder for sent. Men det skal du da få kigget på, uanset hvad fejlen er. man kan da ikke leve med at ens motor ikke gør som den skal. Og de bliver typisk også alt for varme hvis de ikke yder de de kan.
En type 1 motor hvor tændingsavanceringen ikke virker, bliver rygende varm på kort tid.
Og det er jo f.eks. sådan noget der får topstykker til at revne.

(permalink) TheRealHolger Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Selfølgelig skal jeg have kigget på det, da det som du selv siger ikke er til at leve med.
Synes nu ikke at motoren bliver mere varm end sædvanligvis.
Hvis der er nogen på Fyn, som kan hjælpe mig, så hører jeg meget gerne fra jer.

Mvh
Holger

-------------------------------------------
+ Kadett B 1.1 1971
+ Audi 100 2.0E 1994
+ MB 450SL 4.5 V8 1974

Reply

You must log in to post.