nu her efter snart en uges arbejde med en roadster fra sverige. og første gang i lidt over 1 års tid at jeg skruer på folkevogn igen fik jeg sådan lyst til at skrive om projektet herinde.
so here goes.
for lidt over 1 år siden præcis den 3. juli. 2008 købte jeg en roadster i stockholm. som jeg hentede hjem på traileren på en endags billet med hh-ferries. jeg gider simpelthen ikke teste om bilen er i orden på vej hjem fra stockholm for at finde ud af at det er den ikke.
og forbeholdet for bilens motor viste sig også værdigt. svinghjuls pakningen var rimeligt utæt og den kørte lidt skidt. men hjem kom den på traileren og så røg den egentligt på lager. den blev startet af og til for at flytte den, men noget rigtigt skete der ikke.
den 29. juni fandt jeg ud af at jeg ville have den med til bugs funny. sammen med min mkp grand V. så der skulle jo et træk på. heldigvis købte jeg en reservedels samling for 4 år siden hvor jeg nemt :D huskede at der blandt andet var et ubrugt træk med typeplade til 1000 kg til folkevognen. super.
eftermiddag/ aften den 7. juli fik jeg tid til at gå i garagen og der var jo kun 10 dage til bugs funny så nu skulle der snart ske noget.
nå men over på liften med bilen og så skulle motoren ud. jeg havde en rigtigt fin 1600 fra buggyen med pic 34 karburator på som kørte rigtigt godt for 3 år siden da den blev pillet ud. den havde stået tørt men måske en kende fugtigt.
men først ud med motoren. det voldede lidt problemer. især fordi at tarmslynget fyldte så meget at det ramte pladen bag motoren og at boltene var rustede fast og derfor var pænt umuligt at pille af på den korrekte måde så jeg måtte løsne varmekasserne og så kunne tarmslynget lirkes af. varmekasserne blev så også pillet helt af. det tog kun 1½ time at pille den udstødning af? det burde have taget 10 minutter
så var det jo bare 4 ledninger, spederkabel og 4 bolte der holdt motoren. det tog ikke mange øjeblikke måske 5 minutter. især fordi at der ikke var noget der var rustet fast. kort efter kom motoren ug og en kort inspecering viste at det var svinghjulspakningen der var utæt, samtidigt var der rimeligt meget axial slør. så den var vist slidt op.
over med den anden motor. nå den var rimeligt beskidt af olie og støv. så den fik en hurtig trykspuling med varmt vand og så blev den ren. karburatoren, tændspole og fordeler blev løsligt monteret igen. den havde stået uden disse dele. bare med en klud i hullerne. og så op med motoren og på med de 4 bolte. første gang kom spederkablet selvfølgelig i klemme mellem bloken og gearkassen så det blev i andet forsøg at motoren kom helt i.
og så på med den der ondsvage udstødning igen. og så skulle trækket prøves sammen med udstødningen. og ja selvfølgelig manglede der 3-4 cm. så der skulle en anden udstødning på. jeg forsøgte også med at andet tarmslyng jeg havde liggende. men det hjalp kun så der manglede 2 cm. nå jeg bestilte en "4-Tip GT" den så rimeligt flad ud og udstødningerne sad de rigtige steder. i forhold til trækket.
så lavede jeg ikke mere den dag jeg gad ikke at montere resten af tingene på motoren det kunne jo være at den skulle ud igen.
eftermiddag den 9. Juli. jeg er allerede i kælden godt i gang med at arbejde på at montere tændkablerne og ledninger osv. da pakkemanden kommer med min pakke med udstødningen og lidt andre småting. der går ca 10 minutter så sidder udstødningen der. lige til at bolte på og ikke nogen plads problemer med bilens pladedele. op med trækket. jubii der er 1 cm til overs. så den kan være der. nå på med boltene til trækket som sad på enden af gaflerne og inde rundt om torsionsrørene og ude i kofanger. de spænder der gik rundt om torsions rørene passede ikke det var ligesom for små. og så sluttede dagen der. jeg skulle have lavet nogle nye kofanger beslag da der sad noget uoriginalt som ikke passede med trækket som jo skulle side fast ude ved kofangeren og så længe at det ikke sad fast inden rundt om torsionsrørene så kune jeg ikke være sikker på trækkets placering ude ved kofangeren.
fredag, lørdag og søndag gik med arbejde og andre sociale aktiviteter.
eftermiddag/aften mandag 13/07 først monteret trækket ved torsionsarmene med indkøbte beslag til formålet. derefter gik jeg over til at få motoren endeligt monteret. det hele passede jo nu. så jeg spændte den bagerste bolt til karburatoren og derefter den foreste og med meget få nm løsnede gevindet sig pludseligt fra karburatoren. pokkers også ude med karburatoren, skrue gevindstangen længere ind i. og så forsøge igen. og med meget få nm trak jeg stadig gevindstangen igennem gevindet i karburatoren. ud med karburatoren igen. skære gevindet op og blande noget 30 minutters epoxy. vente 25 minutter på at det blev tykt, smøre det på gevindstangen og så ind i karburatorens gevind med gevindstangen, lidt ekstra epoxy ovenpå, ind i ovnen på 70 grader i 2 timer.
imellem tiden ryde værktøj op og montere nye benzinslanger og et benzin filter.
efter 2 timer hente karburator og vente på at den køler ned. montere den løsligt da epoxyen først endeligt hærder efter 24 timer. okay nu skal den kunne starte. vrom og den startede, rode lidt med tænding og karburator. og så efter 10 minutter konstatere at 2 af udgangene fra topstykkerne ikke er varme. bytte tændkabler. og så bruge mere tid på at justere. nu kørte den vidst og der var varme rør over det hele. nå få sat bagkofangeren hvor jeg ville have den og så lige skære noget metal og bukke og hæfte det sammen så det passede. og så klokken var mange og der var også arbejde i morgen.
tirsdag 14/07, idag skulle den til syn. så bruge formiddagen på at tigge de stykker jern sammen rigtig. og så montere og konstatere at det var blevet rigtigt pænt. nå nu skulle bilen bare gennemgås for de almindelige ting inden syn, lygter, slør her og der. osv. der blev monteret et par syns blink, jeg har ikke fundet de blinklys jeg vil have endnu. og så blev det korte lys checket, fint og det lange lys nå kun den ene side. skifte pære, men det var ikke pæren men sikringen der havde en dårlig forbindelse. men når så man skulle blænde ned fra langt til kort igen så ville den ikke noget, ingen blink, klik eller noget. nå af med panelet over ledningerne. konstatere at relæet måtte være i stykker, skilde det ad. og konstatere at det virkede som det skulle. i med det igen med ledningerne som de sad før. kort lys check, langt lys check men kort lys igen nej. nå men så måtte ledningerne jo side forkert. frem med ledningsdiagrammet. og sørme ja der var byttet på de to som trækker relæet. nu virkede det.
så var der højre bagerste kørelys som ikke ville lyse når det også fik bremselys. og det var selvfølgelig pærens stel som ikke var godt nok.
så skulle de kofangerbeslag males. 3 gange grunder og 3 gange farve. og 2 timers hærdning i 70 grader. så montering. af kofangeren.
så fandt jeg en styrekugle foran som der var slør i suk og det var ellers nu jeg skulle køre for at kunne nå syn.
men jeg havde en liggende som jeg ikke mente fejlede noget. på med den, huske at måle længden af styrestangen og så tilbage på bilen. montere den ene styre kugle, og styrestøddæmperen. og så den skiftede. **** p*s den passede jo selvfølgelig ikke den var jo præ 1968 og det her var en 1969. satans. vwnettet indlæg om styrekugle søges. duck kom med et godt tilbud men jeg havde ikke mulighed for at levere den tilbage torsdag. og nu var klokken blevet mange igen. og bilen havde stadig ikke kørt en meter.
onsdag 15/06. hele dagen sat af til bil og nu skulle den pokker tage mig til syn. starte dagen med at montere den gamle styrekugle efter at have renset den og givet den nyt fedt. monterede kuglen 90 grader drejet i forhold til før og sløret var væk. fedt ud at køre.
første tur var en røget affære. varmekasserne var tilsyneladende fyldte med olie så når først at de blev varme kom der røg i kabinen. men bilen kørte dårligere og dårligere og skød mere og mere i udstødningen. hjem igen. konstater at knikser kontakterne og generelt fordeleren inden i var rimeligt rusten. og at motoren var ret varm. skiftede fordeleren med en 009 i mangel på bedre når motoren var kølet lidt af. temp gun på oliedækslet sagde 95 grader. nå ny fordeler. så kørte den sku igen efter at have rodet lidt med tændkablerne og til at starte med have lavet modsat tændingsrækkefølge dooh og ikke fatten sk*d af hvad der skete. men udfylde papirene på bilen og så afsted til syn. 15 minuttter hjemmefra satte motoren ud. benzinfilteret var tomt (sad mellem pumpe og karburator) konstatere at motoren måske nu var endnu varmere end før. ringe til far, køre med hjem. finde en benzinpumpe. og så køre ud igen til bilen med trailer på rescue bilen. så kørt den igen men klokken var så mange nu at jeg ikke kunne nå til syns stedet der lukker kl 16. nå kørte så en tur med følgebil og fik konstateret at nu kørte den faktisk godt. futtede hjem og efter et længere stykke på motorvejen med ca 80-90 så lyste olielampen i tomgang. hmm så er den nok ved at være for varm for det gjorde motoren også i buggyen da den blev for varm. kørte hjem. og når jeg kom hjem viste blokken 130 grader. og oliepumpens låg viste 120 grader. så for pokker den var jo alt for varm, så der skal laves noget bedre køling, den bagerste køleplade ville nok hjælpe og så en vakum avancering igen. og så skal der monteres nogle instrumenter så jeg kan følge bedre med i motoren. især hvis den skal trække 850 kg
samtidigt konstaterede jeg på turen at trækket skravede på hen over bump så jeg måtte jo have hævet bilen.
hjemme i garagen blev højre fælg afmonteret og der blev sat et 5 cm højere dæk på. det ville jo give 2,5 cm hævning mindst af trækket. men jeg konstaterede at der var noget i den højre tromle der skravede på når man drejede tromlen. og under afmonteringen af tromlen konstaterede jeg at den store 36mm bolt som skal have 450 nm når den er spændt korrekt kunne have været afmonteret med en lille vandpumpetang når først at splitten var ude, og det forklarer så den oliede bagside af fælgene, det er gearkasse olie som er lækket ud på grund af manglende spænding af denne bolt.
nå inde bag tromlen kunne jeg ikke se hvad der skravede imod og det var også væk nu. men så kom jeg i tanker om at jeg havde set en regning i bilen på blandandet 16 nye hjulbolte. og som jeg næk tænkte så var det hjulboltene som ragede 3 mm ind i bremserne der ramte og slidte hvor der ikke skulle slides. de 8 bagerste hjulbolte blev slebet ned og monteret igen. bolten i højre side blev spændt 450 nm og så frem til næste hul. venstre 36 mm bolt var lige så løs så den blev også efterspændt og det store dæk blev monteret i venstre side. men i venstre side var skærmen anderledes såder manglede 1 cm for at den gik rigtigt fri. så var den aften slut. og nu er jeg træt. i morgen skal følgende laves. da jeg skal arbejde fredag.
:
Indkøb/hentning:
Køleblik evt. købe nyt. 30 minutter
evt Pæne blinklys. 30 minutter
Laves:
Dæk skraber løsning? 2 timer
Hæve Bagenden. 2 timer
Evt Mindre fordæk 1 time
Efterfylde gearkasse. Med olie ½ time
Montere instrumenter 1½ time
derudover er det ca 1 time på campingvognen
og så det løse. samt pakning af vognen.
hvorfor er det ALTID i sidste øjeblik at man får nosset sig sammen til at få tingene færdige.
syn det når jeg ikke så der må jeg lige finde en anden løsning.