Bestemt en ønskemotor.
Er det så HK på de trækkende hjul, eller er det på svinghjul ?
Hvis du læser hele artiklen og ser videoen, så må konklusionen være at det er på baghjulene ;-)
Nice gået med sådan en motor..
Arhh. Det må være svinghjulsheste.
Ja, altså der kunne jo være korrigeret...
For hvad ? Ja undskyld, jeg har kun været i rullefelt med 5-10 af mine egne motorer.
Altså: der måles jo rent fysisk på baghjulene.
Det kan man vel korrigere til svinghjulsheste.
Kræver selvfølgelig at man kender en omregnings faktor for effekt tab i transmissionen.
Og du behøver ikke undskylde, jeg har ikke været i rullefelt med noget som helst.
Det er derfor jeg spørger...
Det rullefelt jeg har været i, måler effekttabet i det øjeblik man slipper gassen og kobler ud. Så viser skærmen tabet som en kurve under 0 (nul), så er det blot at lægge de to kurver sammen. Det bliver så svinghjulsheste.
Derved opdagede jeg også at mine vinterdæk slugte 12 HK mere end mine sommerdæk. Det var de billigste heste jeg nogensinde havde fundet. Og dermed kan man jo også se at man ikke kan beregne transmisionstabet.
En type1 gearkasse har i øvrigt et meget lille tab.
Dvs. at de 80,6 hk som den viser på Dynosheet er efter at den har regnet det ud ???
sådan har jeg sgu aldrig set et rullefelt virke før, men Frank plejer jo at vide bedre så undskyld mit tidligere indlæg.
Nej det fornemmede jeg og derfor undrede det mig også at du brugte udtrykket "korrigeret"
Ham der betjener rullefeltet korigerer vel for lufttryk og temperatur ? Og dog, det tror jeg faktisk ikke. Han har nogen erfaringer der fortæller ham lidt om at motoren måske ville yde et par heste fra eller til i forhold til tryk og temp.
Bilens vægt indstiller han også. Den er for så vidt ikke vigtig, men brugbar hvis man har en meget stærk motor. Hvis den så sidder i en 600 kg buggy og man sætter bilens vægt til 600 kg. Så tegner den blot en lodret streg, lidt overdrevet. Det kan man ikke bruge til noget. Så kan man sætte vægten til 1000 kg, så den får noget modstand og man får en længere kurve, så man får noget at vurdere på.
Hos Laulund, hvor MIB holder Dynoday, kan man lægge de to kurver sammen ved et tryk på tastaturet.
SoLow: det er helt okay, vi blev vidst begge lidt klogere.
Og tak til Frank for at gide at give en ordentlig forklaring
selvom man spørger lidt dumt...
Det er svinghjuls hk. Og vi korrigerer ALTID for lufttryk og temperatur. Hvis ikke man gør det, kan det hurtigt give en variation på helt op til 4 - 5 hk selv på sådan en lille sag som den her.
T
You must log in to post.