Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  4 x 130 til 5 x 130 what to do ?

Tags:
No tags yet.

(permalink) Erik Bendix Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hej der.

Jeg skal på en eller anden måde have mine skiver og tromler på min ´67 Type 3 lavet om til at tage 5 x 130 krydsmål fælge. PT. sidder der 4 x 130 på. Hvilken fremgangsmåde er biligts/bedst. Vil helst undgå adaptere da de jo spacer typisk 25 mm.

-------------------------------------------
22143315 eb@soundforce.dk
(permalink) Ekstrøm, Greve Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Få boret nye huller. Jeg ved dennis/bugservice gør det. Sikkert også mange andre.

Lars

-------------------------------------------

24430551 lars(a)ekstromit.dk
(permalink) Erik Bendix Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ja det tænkte jeg nok Lars, men er der plads på en 4 x 130 ? Skal de ikke ha en uden huller at arbejde med ?

Giver Dennis et kald imorgen.

Tak for det Lars.

-------------------------------------------
22143315 eb@soundforce.dk
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 15 years siden | | | |

hey E.

Helt klart nye skiver/tromler. Hvis du skal have boret ny ehuller i dine nuværende kommer du til at slippe et anseeligt beløb hvis du ikke kender en der kan gøre det for dig. Hvis du vælger at få boret nye huller skal du sørge for at de bliver boret der hvor der er forstærkning i tromlen bagpå, ellers kan det godt blive lidt tyndt (sådan er det ihvertfald på nogle type1 modeller).

Sidst jeg undersøgte hvad det kostede at få nye huller, var det lidt billigere end nye tromler/skiver men det var så lidt at det ikke kunne betale sig....men igen, det var til type1, men der er vel ikke alverden med forskel i pris tænker jeg??

Skal du lave den frække og lidt dyre løsning, så finder du et par gode originale tromler der har været kørt/ været varme, og får dem drejet fint runde og så nye huller. Så har du tromler til mange km. Sidst jeg fik lavet det nummer kostede det 250kr pr tromle hos den lokale smed og det virkede bare

-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) Ekstrøm, Greve Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Der er i hvert fald plads. Mine skiver er boret både 4x130 og 5x130, men de er vist købt sådan hos csp.

-------------------------------------------

24430551 lars(a)ekstromit.dk
(permalink) Erik Bendix Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Tak Hendrixx

Og endnu engang tak Lars

-------------------------------------------
22143315 eb@soundforce.dk
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg har 2 sæt 4x130 bagtromler til type 1, og havde overvejet at få boret nyt 5x130 mønster i dem. Men jeg er gået væk fra den idé efter at have set hvor lidt gods der er på indersiden af tromlen. Men det er sikkert forskelligt fra tromle til tromle (fabrikant).

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Rolf Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg har lavet en del skiver og tromler om fra 4x130 til 5x130 mm og er er meget forskel på hvor meget gods der er, alt efter frabrikat. Det kan godt lade sig gøre at lave godt gevind selv om der er lidt gods, bare man ikke spænder boltene hel tosset med eks 2 meter langt rør eller stor luftnøgle. Ahnendorp solgte fine skiver som var lige tykke i godset over det hele. Nu sælger bla CSP skiver og tromler med mange forskellige boltmønstre til type 1.
Men Erik du skal jo bruge det til en type 3 og så bliver det hele straks værre for der er udvalget lig nul. Tromlerne i bag har jo løse nav som godt kan bores om til 5x130 mm men de er #¤%%%"&"/& hårde at bore og skære gevind i.... Sidst jeg gjorde det kostede de 8 huller en helt ny snittap. Selve tromlerne er nemmere at bore i.
Mht skiverne er der nok ikke anden udvej end at bore dem og lave gevind. En anden mulighed er at montere støttebolte i både skiver og tromler, det kræver at der fræses en anlægsflade for brystet på støttebolten på bagsiden af skiven/tromlen. Fordelen med støttebolte er at man kan hænge hjulet på og i ro og mag sætte møtrikkerne på. Desude slider man ikke på noget gevind i skiven/tromlen hvor godset er tyndt. Støttebolte fra en type 2 er fine i de fleste tilfælde.

Just my 2 cent

/Rolf

-------------------------------------------
Tlf 22141595
Thisted/Nordvestjylland
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Erik, undskyld jeg lige hacker din tråd..

Rolf, ved du om støttebolte fra type 2 også går sammen med Porsche Cup fælge, altså tænker om møtrikken til at spænde hjulet med har korrekt konus?

mvh
Henrik.

(permalink) Rolf Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hej Henrik

Type 2 støtteboltene passer ihvertfald sammen med Fuchs fælge, men om de passer sammen med Cup fælge ved jeg ikke. Umiddelbart vil jeg tro de passer i længden. Man bruger jo møtrikkerne fra Porsche'n, de passer og er pænere :)

/Rolf

-------------------------------------------
Tlf 22141595
Thisted/Nordvestjylland
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hejsa, Fuchs og Cup er det samme m.h.t. bespænding., og tak ;O)

mvh
Henrik


Reply

You must log in to post.