Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Afstivning før sandblæsning?

(permalink) Piil Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg er ved at klargøre min bobbel til at skulle skifte varmekanalerne, jeg havde samtidig tænk mig at få den sandblæst så jeg har rent materiale at arbejde med. Jeg havde en ide om at afstive døråbningen inden jeg sender den til sandblæsning. Er der nogen der har en mening om min ide? godt/skidt.

Nogen der har billeder af hvordan de har afstivet døråbningen? og er der nogen der har billeder/video af skift af en varmekanal?

-------------------------------------------
3550 Slangerup/Nordsjælland
Tlf: 26 37 54 68
(permalink) vwcamp Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Monter den nye varmekanal før du afmonterer karosseriet. Kontroller omhyggelig dørens pasning iden du svejser varmekanal fast.

-------------------------------------------
99557244
(permalink) thogaa Member
Skrev for 15 years siden | | | |

http://www.youtube.com/watch?v=45PD7AoPFMA ?

-------------------------------------------
40818888 gaardsoe.com
Bay window hippie bus owner
(permalink) Piil Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ja, og hvor kan jeg så de hele filmen?

Vwcamp det var ikke det jeg spurgte om. det var hvornår jeg skulle sætte afstivningen i før jeg skifter varmekanalen, ville du gøre det uden afstivning?

-------------------------------------------
3550 Slangerup/Nordsjælland
Tlf: 26 37 54 68
(permalink) vwcamp Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Sålænge karossen stadig er boltet fast, bortset fra de bolte du fjerner for at skifte varmekanalen, mener jeg ikke at afstivning er nødvendig. Du kan jo heller ikke tilpasse døren, hvis der er monteret afstivning. Ihvertfald brugte jeg aldrig afstivning da jeg skiftede varmekanaler i 1970'erne. Hvis varmekanalerne er meget rustne, ville jeg ikke afmontere karossen.

-------------------------------------------
99557244
(permalink) Piil Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg kan hører der er mange meninger om hvordan man skifter varmekanaler, de fleste jeg har snakket med, har erfaringer med at afstive ved at svejse stolper på kryds i døren, og hvis det ikke er gjort, bliver døren skæv. Jeg ved snart ikke hvad man skal tro.

Hvis døren er afstivet ordenligt behøves døren jo ikke at blive tilpasset, ville jeg da mene

Hvis der er nogen der afstiver, Gør i det så fra dør til dør eller på tværs i døren, måske endda kryds i døren, eller laver i både kryds i døren og fra dør til dør?

-------------------------------------------
3550 Slangerup/Nordsjælland
Tlf: 26 37 54 68
(permalink) Piil Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Når nu jeg skal have grund sandblæst karossen, kan jeg ikke skifte varmekanalen før jeg får den sandblæst, og når den skal sandblæses skal jeg have den af bunden, og da jeg frygter at bærene dele af varmekassen forsvinder ved sandblæsning havde jeg tænkt mig at afstive døråbningeren.

-------------------------------------------
3550 Slangerup/Nordsjælland
Tlf: 26 37 54 68
(permalink) birke Member
Skrev for 15 years siden | | | |

1) Svejs krydsafstivning i inden du tager den af bunden, det er hurtigt gjort.
2) Hvorfor kan du ikke fjerne den gamle varmekanal før sandblæsning ?
Hvis du gør får du vel også blæst indeni + der hvor svejsninger skal sidde.

3) Varmekanaler er hvor "Paneler" er på almindelige biler, Varmekasser er det første af udstødningen, som varmer kabineluften inden den fortsætter i varmekanalerne til kabinen. ( Det vidste du godt, men pas på når du spørger, ellers får du underlige svar...)

-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
(permalink) Piil Member
Skrev for 15 years siden | | | |

jo tak Birke jeg tænker på betegnelserne og jeg ved godt at det nemt kan glippe for mig en gang imellem, her er der selvfølgeligt ment varmekanalerne.

Når det er sagt vil jeg gerne have bilen sandblæst af to omgange først bare grund sandblæst, som jeg skrev, for at komme ind til det rene matriale så jeg ikke svejser i dårligt matriale. Når jeg så har skiftet varmekanalerne m.m. efter første sandblæsning, så skal den afsted igen og metaliceres. Derfor vil jeg først skifte varmekanalerne efter den første sandblæsning.

"Hvorfor kan du ikke fjerne den gamle varmekanal før sandblæsning ?
Hvis du gør får du vel også blæst indeni + der hvor svejsninger skal sidde."

Er dit forslag at jeg skal afsitve karrossen og pille varmekasserne af og så sende den til første sandblæsning?

-------------------------------------------
3550 Slangerup/Nordsjælland
Tlf: 26 37 54 68
(permalink) birke Member
Skrev for 15 years siden | | | |

He-He
Ja varmekasserne skal af for de er en del af udstødningen.

Nej det var jo ikke det du mente.

Jeg ville da altid fjerne rustne plade dele, som kan dække over mere rust inde bagved.

-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
(permalink) birke Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Og hvad jeg har læst om emnet: skiftning af varmekanaler:

ALTID AFSTIVNING !!!

-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
(permalink) Piil Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ja jeg har vist bevist din poiente med varme-kanaler og -kasser, i denne tråd mener jeg varmekanaler alle steder HE HE, utroeligt at man ikke kan få begreberne ind i hovedet ;-)

Jeg tror jeg vil afstive fra B-stolpe til B-stolpe og en enkelt stolpe på tværs i døren, derefter skære VARMEKANALERNE! :-) af og så til den første sandblæsning. tak for ideen Birke

-------------------------------------------
3550 Slangerup/Nordsjælland
Tlf: 26 37 54 68
(permalink) birke Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Velbekomme.

På de billeder jeg har set af det, plejer folk også at lave et kryds på tværs i døren (altså hvor døren normalt er...)

-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
(permalink) JJ Member
Skrev for 15 years siden | | | |

hvis jeg var dig ville jeg osse liiige afstive mellem A-stolperne,sådan for en sikkerheds skyld:)

-------------------------------------------
S.A.C
v-rodders
41279598
(permalink) F.Bach Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg ville gøre som følger. Sandblæs med de gamle varmekanaler på. Lav en afstivning ca. 30x30 mm. fra a-a stolpe ca. 20mm kortere end afstanden fra dør til dør og tilsvarende fra b-b stolpe. Så kan dørene sidde monteret ved tilpasning. Nu svejser du en langsgående forstærkning ovenpå de 2 tværgående for og bag ved a og b stolpe, og ovenpå igen en forstærkning diagonalt fra h. a stolpe til v. b stolpe og visaversa. Set oppefra danner disse nu en firkantet ramme med et kryds i. Forstærkningerne skal sidde ca.20cm over varmekanalerne så du senere har plads til at arbejde på. Når du så har fået sandblæst monterer du karossen på bundpladen og spænder den fast ved forbro og kuglestykke samt i hjørnerne under bagsædet, og stiller 1 lille donkraft mellem rammetundel og forstærkningen for og bag så er der sgu ikke noget der render af pladsen.


Reply

You must log in to post.