Holger: Du kan starte motoren op og lade den køre i tomgang. Så kan du tage vacuum slangen af oppe ved karburatoren, og så suger du kraftigt i denne slange. Så skal din motor gerne stige lidt i omdrejninger, og det gør den fordi din vacuum-avancering virker. Hvis ikke den stiger lidt i omdr. når du suger i slangen, så er den defekt. (check evt. med en tændingspistol også)
Den mekaniske avancering (oftest er der både en vacuum og mekanisk avancering) virker ved at nogle vægtklodser bliver påvirket af centrifugal kraften (omdr.) og slynges ud af, og derved avancerer din tænding. Det kan du nemt se med en tændingspistol monteret. Husk at hvis du vil checke din mekaniske avancering, så skal vacuum slangen være afmonteret!
Og begge dele stiller din tænding TIDLIGERE! det er først på turbo motorer af man bruger noget fordeler værk der stiller tændingen senere.
Vacuum forstillingen "træder ud af kraft" så snart du giver lidt mere gas end du gør ved normal "morfar cruise". Vacuum forstilligen giver lidt mere økonomi/effktivitet i din motor, for når du kører stille og roligt derudaf uden at presse motoren, så kan motoren sagtens klare lidt mere tænding uden at tændingsbanke el.lign.. Det vacuum der er omkring/under dit karburator spjæld er meget kraftigt når du ikke giver så meget gas, men når du giver den halvt/fuldt gas (bare et eksempel) så forsvinder det vacuum næsten og din vacuum avancering træder ud af kraft.