Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Gi' mig lige en lektion i tændingsavancering....tak!

Tags:
No tags yet.

(permalink) TheRealHolger Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Som overskriften lyder.

Mit mere konkrete spørgsmål er; når jeg drejer motoren rund (og nej; ikke om sig selv ;-)) og fordelerdækslet er pillet af fordeleren, skal vacumdåsen så ikke regulere tændingen ved at rykke "mekanismen" (undskyld min manglende tekniske indsigt).
Det gør den nemlig ikke.
Suger jeg i slangen til vacumdåsen, så flytter det sig godt nok.
Er det min karburator den er gal med?

Motor: 1200 - '61
Karburator: Solex 28 PICT-1
Strømforder: BOSCH et eller andet.... :-(

Mvh

Holger

-------------------------------------------
+ Kadett B 1.1 1971
+ Audi 100 2.0E 1994
+ MB 450SL 4.5 V8 1974
(permalink) TheRealHolger Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Åh ja: HUSK NU....det skal være en lektion/forklaring for dummies (mig).

-------------------------------------------
+ Kadett B 1.1 1971
+ Audi 100 2.0E 1994
+ MB 450SL 4.5 V8 1974
(permalink) Split261 Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Nej det er centrifugal avanceringen der slår ud med klodser, når motoren når op i et vis antal omdr, den stiller til senere tænding. Det kan du ikke se ved at dreje motoren rundt, kun ved en tændingspistol.
Vaccum dåsen suger rigtigt til tidligere tænding, ved at dreje pladen i mod omdr retningen. Så den virker godt nok.
Hvad er problemet?
Split

-------------------------------------------
vwsplit.se
http://www.veteranposten.dk/flereAnnoncer.asp?Id=11698
52 & 62 Splits only. 20739887
(permalink) 111softtop Member
Skrev for 15 years siden | | | |

den skal være startet ellers suge motoren ikke det er ikke nok at dreje den rundt med hånd
Dan

-------------------------------------------
111 m. foldetag og 1914ccm under renovering
Type 3 notch 1500S
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Du skriver det er en 1200 fra 61 - så er det nok en fordeler med stor dåse - altså med ren vacum avancering.
Hvis du kan se den plade platinerne er monteret på, bevæge sig når du suger i slangen, og den bliver på plads hvis du sætter tungen på så du holder vacumet - ja så virker avanceringen.

/John

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Split 261- den mekaniske avancering skulle meget gerne stille tændingen tidligere når motoren kommer op i omdr. - og ikke senere som du skriver!

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Holger: Du kan starte motoren op og lade den køre i tomgang. Så kan du tage vacuum slangen af oppe ved karburatoren, og så suger du kraftigt i denne slange. Så skal din motor gerne stige lidt i omdrejninger, og det gør den fordi din vacuum-avancering virker. Hvis ikke den stiger lidt i omdr. når du suger i slangen, så er den defekt. (check evt. med en tændingspistol også)
Den mekaniske avancering (oftest er der både en vacuum og mekanisk avancering) virker ved at nogle vægtklodser bliver påvirket af centrifugal kraften (omdr.) og slynges ud af, og derved avancerer din tænding. Det kan du nemt se med en tændingspistol monteret. Husk at hvis du vil checke din mekaniske avancering, så skal vacuum slangen være afmonteret!

Og begge dele stiller din tænding TIDLIGERE! det er først på turbo motorer af man bruger noget fordeler værk der stiller tændingen senere.

Vacuum forstillingen "træder ud af kraft" så snart du giver lidt mere gas end du gør ved normal "morfar cruise". Vacuum forstilligen giver lidt mere økonomi/effktivitet i din motor, for når du kører stille og roligt derudaf uden at presse motoren, så kan motoren sagtens klare lidt mere tænding uden at tændingsbanke el.lign.. Det vacuum der er omkring/under dit karburator spjæld er meget kraftigt når du ikke giver så meget gas, men når du giver den halvt/fuldt gas (bare et eksempel) så forsvinder det vacuum næsten og din vacuum avancering træder ud af kraft.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia

Reply

You must log in to post.