hejsa er der forskel på kvaliteten på lejepander man kan købe her ved vores sponsore ? hvilken er de bedste
hejsa er der forskel på kvaliteten på lejepander man kan købe her ved vores sponsore ? hvilken er de bedste
Jeg har brugt både originale og de billige. Og det kan man ikke sige noget om.
Forleden læste jeg på en amerikansk side at kolbenschmidt skulle være nogen hundrededele større udvendigt på hovedlejerne, så man skulle kunne undgå at flugtbore blokken.
Det måtte jeg hjem og måle. Jeg har et lille lager af lejer til type 4. Vrøvl, ikke så meget som en hundrededel at måle.
Jeg har set et sæt hovedlejer til en type1 motor, hvor det midterste leje var let som alu. Så det har ikke haft den rigtige stålforing. Sådan et sæt skal man blot lade være med at bruge.
Tak for det Frank ,det havde ellers været smart med sådan nogen kolbensmith lejer men også lidt risikabelt efter hvor slidt blokken er . Har lavet mange engelske motorer og det eneste der duede der var så vidt jeg husker(Æ) hepolite lejepander hvis det skulle holde
Ja, men holde til hvad ? Køre uden smøring eller med tændingsbanken ? Og så give lejerne skylden -!?
nej nok ikke det. men der er stor forskel på hvidmetal legering lejepanderne er belagt med (bæreflade).ligesom der er forskel på et kinesisk kugleleje og et SKF leje med samme nr det er da noget alle ved .
Jo men det er svært at sammeligne et kugleleje med den type lejer vi bruger i motorer. Oliefilmen skulle jo meget gerne sørge for at eks. krumtap og leje aldrig rører hinanden (i den perfekte verden). Et kugleleje er jo en helt anden snak. Men jeg forstår godt din pointe.
Spørgsmålet er egentlig om ikke vi kun kan "vælge" mellem Mahle eller Kolbenschmidt? er der andre kendte producenter der sælger nu til dags?
ja det var jo netop det der var pointen, olie kvaliteten skal man aldrig gå på kompromi med .men synes jo ikke det fremgår særlig tydeligt hvilken fabrikat de sælger ,ville aldrig være i tvivl ved at købe Mahle de har jo et Brand fordi de har udviklet en holdbar og god kvalitet gennem tiden. hvis det nu kun var lejebronzen panderne var lavet af så verden jo helt anderledes ud men det er belægningen der er afgørende for holdbarheden
Tror ikke det er noget du skal være alt for nervøs ved. Normalt er blokken slidt op før lejerne er (på en type 1 motor).
Alle de gange jeg har bestilt lejer, har det været de to ovennævnte mærker. Men findes der andre tilgængelig?
Kan se på CSP-shop at de sælger SCAT hovedlejer.
Ved så ikke om SCAT selv har lavet dem, eller de bare har en underleverandør.
Der er nogen brazilanske i gule kasser. Dem har jeg fået fra bla. Ahnendorp, men de fejler sku ikke noget.
Nu må I ikke blive sure. Men da Jørn Dalsgaard og jeg var i lære hos VW, havde jeg en Morris Mascot. Så begyndte Jørn at køre lidt klubløb på Ring Djursland og han undrede sig over alle de problemer de andre havde med at få deres Forder og Morriser til at holde.
Men de dur bare ikke. Der er ingen lejer i verden der kan få en blød krumtap, der er lavet af noget dårligt stål, til at holde.
Vi har da aldrig købt noget specielt. Blokken kunne være færdig på en VW. Men den gamle originale krumtap holdt da fabriksmål. Altså som en ny. Vi har da aldrig fået en original krumtap slebet. Hvis en krumtap var ødelagt, pga. forurening, spåner eller motoren havde været kørt tør for olie. Så skilte vi bare en anden motor ad og tog krumtappen fra den. Fejlede aldrig noget.
You must log in to post.