Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Lejepande Kvalitet ??

Tags:
No tags yet.

(permalink) Anonymous Unregistered
Skrev for 15 years siden | | | |

hejsa er der forskel på kvaliteten på lejepander man kan købe her ved vores sponsore ? hvilken er de bedste

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg har brugt både originale og de billige. Og det kan man ikke sige noget om.
Forleden læste jeg på en amerikansk side at kolbenschmidt skulle være nogen hundrededele større udvendigt på hovedlejerne, så man skulle kunne undgå at flugtbore blokken.
Det måtte jeg hjem og måle. Jeg har et lille lager af lejer til type 4. Vrøvl, ikke så meget som en hundrededel at måle.
Jeg har set et sæt hovedlejer til en type1 motor, hvor det midterste leje var let som alu. Så det har ikke haft den rigtige stålforing. Sådan et sæt skal man blot lade være med at bruge.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Anonymous Unregistered
Skrev for 15 years siden | | | |

Tak for det Frank ,det havde ellers været smart med sådan nogen kolbensmith lejer men også lidt risikabelt efter hvor slidt blokken er . Har lavet mange engelske motorer og det eneste der duede der var så vidt jeg husker(Æ) hepolite lejepander hvis det skulle holde

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ja, men holde til hvad ? Køre uden smøring eller med tændingsbanken ? Og så give lejerne skylden -!?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Anonymous Unregistered
Skrev for 15 years siden | | | |

nej nok ikke det. men der er stor forskel på hvidmetal legering lejepanderne er belagt med (bæreflade).ligesom der er forskel på et kinesisk kugleleje og et SKF leje med samme nr det er da noget alle ved .

(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jo men det er svært at sammeligne et kugleleje med den type lejer vi bruger i motorer. Oliefilmen skulle jo meget gerne sørge for at eks. krumtap og leje aldrig rører hinanden (i den perfekte verden). Et kugleleje er jo en helt anden snak. Men jeg forstår godt din pointe.

Spørgsmålet er egentlig om ikke vi kun kan "vælge" mellem Mahle eller Kolbenschmidt? er der andre kendte producenter der sælger nu til dags?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Anonymous Unregistered
Skrev for 15 years siden | | | |

ja det var jo netop det der var pointen, olie kvaliteten skal man aldrig gå på kompromi med .men synes jo ikke det fremgår særlig tydeligt hvilken fabrikat de sælger ,ville aldrig være i tvivl ved at købe Mahle de har jo et Brand fordi de har udviklet en holdbar og god kvalitet gennem tiden. hvis det nu kun var lejebronzen panderne var lavet af så verden jo helt anderledes ud men det er belægningen der er afgørende for holdbarheden

(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Tror ikke det er noget du skal være alt for nervøs ved. Normalt er blokken slidt op før lejerne er (på en type 1 motor).
Alle de gange jeg har bestilt lejer, har det været de to ovennævnte mærker. Men findes der andre tilgængelig?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) birke Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Kan se på CSP-shop at de sælger SCAT hovedlejer.
Ved så ikke om SCAT selv har lavet dem, eller de bare har en underleverandør.

-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Der er nogen brazilanske i gule kasser. Dem har jeg fået fra bla. Ahnendorp, men de fejler sku ikke noget.
Nu må I ikke blive sure. Men da Jørn Dalsgaard og jeg var i lære hos VW, havde jeg en Morris Mascot. Så begyndte Jørn at køre lidt klubløb på Ring Djursland og han undrede sig over alle de problemer de andre havde med at få deres Forder og Morriser til at holde.
Men de dur bare ikke. Der er ingen lejer i verden der kan få en blød krumtap, der er lavet af noget dårligt stål, til at holde.
Vi har da aldrig købt noget specielt. Blokken kunne være færdig på en VW. Men den gamle originale krumtap holdt da fabriksmål. Altså som en ny. Vi har da aldrig fået en original krumtap slebet. Hvis en krumtap var ødelagt, pga. forurening, spåner eller motoren havde været kørt tør for olie. Så skilte vi bare en anden motor ad og tog krumtappen fra den. Fejlede aldrig noget.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.