Balancerør er kun nødvendigt på en motor med to enkelt-karburatorer. Ikke hvis man kører med to dobbelte.
Hvordan skal jeg forklare det ?- Cylindrenes takter kommer ulige fordelt på højre/venstre. For at udligne det lidt laver man så et rør mellem de to manifolder.
Læg mærke til at røret er større i diameter på en type3 1500S med enkeltportede topstykker, end det er på en type3 1600 , med dobbeltportede topper.
Læg også mærke til at VW selv laver om på det på type3, lige til det sidste, med et "T"-stykke og allersidst med to rør, på tværs.
Jeg har et par gange lavet røret med større diameter da det var populært at bygge en 1600 motor med "284´er" knast og to Kadrons. 284 (Engle W110) knasten var lidt for meget knast til to enkeltkarburatorer med et 8mm udligningsrør. Ud fra det jeg kunne se på type3 lavede jeg dem så med ½" (12,7mm.) rør. Det hjalp på den noget rå tomgang og ved forsigtig start fra lyskryds.