Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Underlig motor - størrelse?

Tags:
No tags yet.

(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg har fået denne motor hjem, men den er nu godt nok lidt underlig. Jeg kan nemlig ikke rigtigt finde ud af hvor stor den er.

Motoren kommer fra en fly, og ja, den er af ældrere årgang:) Det er også derfor at starteren er vendt som den er.

Jeg har målt den - ifølge specs fra CSP - og der er den 77x64. Men det giver jo kun en 1200. Det kan jeg ikke rigtigt forstå, for stemplerne passer direkte over i den 1600 cylender jeg har liggende løst. Samtidig så er toppene 90,5 i indvendig diameter, og der passer mit 1600 cylender også direkte i.

Motoren virker også MEGET stor. Cylenderne er større end de er fra min 1600 mootr. Den vejer også en halv pelikan i forhold til en almindelig motor. Vi måtte være 2 mand til at flytte. Den vejer nogenlunde det samme som den komplette 1500 jagtvognsmotor min bror har stående - incl udstødning og olie med mere.

http://www.csp-shop.de/cgi-bin/cshop2/front/shop_main.cgi?func=htmlserv&tmpl=shop_text_csp.html&techtip=pist_lin&wkid=10044632025)

Sidst men ikke mindst, kan jeg i det hele taget bruge motoren til noget? Kan jeg lave den tilbage til en Boble motor - tænker her på starteren. Der er jo skåret ud i selve blokken men kan den bruges alligevel?

pcdv0027.jpg
pcdv0028.jpg

-------------------------------------------
Michael
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 15 years siden | | | |

På motoren står der i øvrigt 685141. Intet andet.

-------------------------------------------
Michael
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Kan det være noget Porsche motor?

http://www.356a.com/flugmotor.htm

-------------------------------------------
Michael
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Er der noget der antyder at det kunne være noget andet end en 1200 motor? Og nej den kan ikke bruges i en bil igen, med mindre man kan finde sig tilfreds med at motoren kun er monteret i 3 bolte!? Eller misforstår jeg dine spørgsmål? Mht. Vægten på den, tror du så ikke bare det er jer der er blevet lidt trætte i armene siden sidst? ;)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Hans Røntved Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Så mangler du jo bare resten

Og så er der en dejlig lyd med den "udstødning"

vw fly.jpg

-------------------------------------------
Live your life so that when your feet hit the floor in the morning
the Devil says, Shit, he' awake
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hans det ligner jo lige netop den motor her.

Rasser, den er MEGET tung. Og det jeg tænker på, er om man evt kan lave en plade eller noget i den retning, for der er jo huller til kunne skrue sådan en plade fast med. Derved for man jo alle 4 skruer til motoren.

Jeg har lige nærmålt efter igen. Målene er ikke 77x64. De er nærmere 79x67. Det er derfor det er så svært at gennemskue, for det passer ikke rigtigt på en almindelig 1200 størrelse.

-------------------------------------------
Michael
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Prøv lige at mål det helt præcist, så vi har noget konkret at gå efter. Men for mig at se er det altså bare en 1200?! Mht. Vægt, ja så vejer start motor jo også lidt.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) jpwest Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Der er også et lille hjul(som ser massivt ud)med tænder på i den ende,tæt på starteren.

Undre mig bare over der ikke er dobbelt tænding på

West

(permalink) Thomas Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Compliments from google
http://www.greatplainsas.com/specsred.html

-------------------------------------------
It's not just a car
It's a volkswagen...
Tlf: Enoghalvtres Tooghalvfems Seksogfyrre Seksogfirs
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 15 years siden | | | |

West, det gør jeg også. Tror måske det er en af de tidligere som er blevet pillet ud af et fly, af en eller anden årsag. Måske hvis det rent faktisk er en 1200 det kan være årsagen. Den er simpelt hen for lille.

Ang vægten. Jeg kan selv løfte en longblok - også incl blæsehus og lidt småting. Den her kan jeg knap nok dreje rundt - og det selvom jeg lægger vægt i:) Den vejer en DEL mere end normalt.

Jeg har lige målt efter igen - nødagtigt endda. 78x68. Det mål kan jeg ikke finde inde på csp´s hjemmeside, så det er derfor jeg undre mig.

-------------------------------------------
Michael
(permalink) warp Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Tror du ikke det er 69mm slag x 77mm borring? Det gør motoren til en almindelig 1300.
Måler du med en gammel skæv tommestok siden målene "ændre" sig hver gang?

...vil næsten vædde med at det er en std. 64mm eller 69mm krumtap

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Warp du har næsten ret. Min egen metalskydelærer ligger i Grindsted (Ja DOH), så jeg bruger min backup - in billig plastik ting. Jeg har så dobbeltchecket med en tomstok, og det er ikke en 69x77. Hvis det er noget så er det nærmere 67x79. Men det er så tæt på de 78x68 med 3 forskellige målinger, at det er det.

-------------------------------------------
Michael
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Nå så kom jeg endelig hjem til pc´en (havde set billeder på mobilen tidligere i dag).
Synes egentlig bare at der rejser sig endnu flere spørgsmål nu hvor jeg ser detaljerede billeder af den motor.

For mig at se er det eneste underlige ved den motor der, at der er en der har monteret en starter direkte på blokken. Jeg forestiller mig at den måske har været brugt til at trække en eller anden form for maskine, måske til noget landbrug eller industrielt? Men jeg kan godt nok ikke se hvordan den nogensinde skal være tiltænkt et fly, for der er jo ingen dobbelttænding, og tilsyneladene med std. benzinpumpe osv. osv.. Og hvad skal man i øvrigt bruge et tungt svinghjul til på et fly, og hvorfor er der stadig remhjul på?

De mål du kommer med er helt i skoven, og nu må du undskylde at jeg bliver så direkte og ligepå. Men du kan altså ikke tillade dig at be om "vores" hjælp hvis du ikke engang kan måle noget så simpelt som boring og slaglængde præcist op. Du spilder jo vores tid! og er du HELT sikker på at motornummeret kun er 6 cifret, og ikke 7 cifret?
Ja undskyld mit sure opstød, men helt ærligt Mikael, det kan du altså godt gøre bedre!

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Solmex Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Kan den ikke være fra en gammel mejetærsker, mener at der engang blev lavet mejetærsker med vwmotorer på.

-------------------------------------------
M.v.h. Ole Solmer - mob: 61 33 54 61 mail: Bautahus@gmail.com - Haderslev
(permalink) Griebel Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Claas...men der er jo mange muligheder ;)
http://www.bugland.be/Verschillende_Vw-types_Industriele_Vw-motoren_Andere.html

-------------------------------------------
http://www.griebel.blogspot.com Instagram: C.Griebel
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Årsagen til at jeg nævnte de første mål, er at jeg - som I også gør - gik ud fra at det var de mål jeg skulle finde frem til. Jeg gik nemlig også selv ud fra at der var tale om 77x64. Men når jeg så, så ordentligt efter, så passer de mål bare ikke. Og jeg har da heller aldrig hørt om et topstykke som er boret op til en 1600 men kun fungere som en 1200? Det virker i mine ører godt nok tosset. Specielt når det er til en flymotor.

Det er også årsagen til at jeg har svært ved at tro det er en almindelig type 1 blok. Den ser nemlig også anderledes ud ved oliepinden, og ved oliepumpen. Der ligner den ikke en almindelig type 1. Samtidig så undre det mig det med vægten. Jeg kan ikke forstå hvorfor den er så tung som den er, med mindre det er en anden legering i selve blokken. Men hvis det er det, hvorfor er det så det?

Rasser, der hvor jeg har fået den fra, er han 100% sikker på at den kommer fra et fly. Så det er det jeg har at gå ud fra.

Jeg har taget nogle billeder med forskellen, men af en eller anden årsag, så kan jeg ikke længere få dem ind på min pc:( Computeren godkender ikke kortet. Prøver igen imorgen. Kan bare være mig der er ved at være træt:) Det skal jeg ikke udelukke.

Du havde i øvrigt ret med hensyn til nr på blokken. 6851418 skulle der stå.

-------------------------------------------
Michael
(permalink) warp Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg stod faktisk og så på en mejetærsker med en vw industrimotor i sidste weekend, men så desværre ikke lige efter hvordan starter osv. var monteret. Den havde dog stadig remhjul osv.
Jeg faldt i snak med en gammel mand ude på landet da jeg var kørende i min 58'er type 1 og pludselig skulle jeg se hans gamle mejetærsker med VW motor ...lidt sjov oplevelse.
Man har også førhen brugt VW motorer til at trække svævefly op med ...det er nok det tætteste den motor nogensinde har været på at sidde i et fly. ;-)

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg synes du skal bygge et fly op omkring den igen.
No guts - no glory!

G.

-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hehe G, det lyder som en god ide - specielt for mig som er 130+ kg:)

-------------------------------------------
Michael
(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Byg den som en Stuka med sirener der hyler når du styrtdykker.
Det er der noget mand over..
Ikke mere farligt end at læsse en bay window på en buggytrailer :·)

G.

-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
(permalink) t2pickup Member
Skrev for 15 years siden | | | |

vw motor i flyver http://www.d-axel.dk/blox/2007/09/22/ købte 2 type 4. 1700cc motor for 2 år siden. fra en lille flyveplads lidt uden for ikast. der skulle være brugt til flymotor. der var også luftkølet citroen gs mototer + andre motor. og en der lignet en type 1. kan ikke huske navnet på den

-------------------------------------------
tlf.40528995 8250 skæring Type2 camper/bus 72er. t2pickup@gmail.com
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Spændende læsning. Fandt faktisk ud af at de tidlige fly rent faktisk fløj med en 1200 motor.

http://volkswagens.wikia.com/wiki/Aeroengine_Conversions

29 heste:
http://www.airventuremuseum.org/collection/aircraft/Taylor-Beckham%20Mono%20HB.asp

http://www.evansair.com/engine.htm

Side 94 og fremefter
http://books.google.com/books?id=mdcDAAAAMBAJ&pg=PA94&dq=%22teenie+two%22&lr=&as_brr=0&as_pt=ALLTYPES&client=firefox#v=onepage&q=%22teenie%20two%22&f=false

Faldt også lige over denne info.
"Druine Turbulent - A tiny French single place low wing open cockpit design. This is another airplane that enchanted me as a child (KR’s were the other). I went wild over a Flying Magazine cover story on this plane back in the early 1970s. This plane was designed to use <b>25 hp Kubelwagen engines</b>, so it will fly eagerly, if not fast, on the smallest common VW conversion."
http://users.lmi.net/~ryoung/Sonerai/rant.html

Kubelwagen bore/stroke: 67,5 / 75 mm

Jeg sidder og tænker på om årsagen til at den har så store toppe til en 1200 motor, hænger sammen med kølingen? At den simpelt hen skal køle en del mere end normalt?

-------------------------------------------
Michael
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg har også set billederne i den anden tråd, fra ham du har købt den af. Så du behøver ikke rode med det kamera kort. På de billeder kan man også se den karburator osv. Der har været monteret, samt at den er delvis malet grå (sikkert fra dengang man har malet maskinen som motoren har været monteret i)! Du spekulerer og gætter ALT for meget mikael, det er med 99% sikkerhed en ganske alm. 34hk 1200 motor. Faktisk er motor nummeret meget tæt på det nummer min gamle org. 62'er 1200 motor har.
Men så alligevel, du har måske fat i noget mht. Blokkens Legering. . . . Kunne blokken være støbt i bly for at den var nemmere at tilpasse kubelwagen og porsche motordelene, det ville jo også forklare den ekstra vægt?

Og så måske den har været med som nød generator på den første månelanding, det ville jo forklare ''fly''historien?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Det tror jeg du har ret i, Rasser. Den er nok lavet med en bly legering. Det ville forklare en del.

Men alt i alt, så er det da en spændende motor:) Jeg vil da se om jeg ikke kan bruge den til et eller andet:)

-------------------------------------------
Michael
(permalink) jpwest Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Et gæt
Den er til en af de 3 prototyper af bæltetraktore til det Nordligste sibirien ,hvor krumtappen var lavet af kviksølv som forøvrigt fungerede yderst tilfreds stillende i de 7 første måneder af test perioden,skil den ad og du vil opdage hvorfor den Vodka befængte Russiske Over ingeniør blev sat på porten

West


Reply »

You must log in to post.