Hej
har lige et hurtigt spørgsmål.
Skal have skiftet tændrør, hvad skal "afstanden" på tændrøret være?
kan det passe, at det er 0,5 eller 0,6?
1600 standart motor
sven
Hej
har lige et hurtigt spørgsmål.
Skal have skiftet tændrør, hvad skal "afstanden" på tændrøret være?
kan det passe, at det er 0,5 eller 0,6?
1600 standart motor
sven
ingen der ved noget om det???
mener der står 0,7 i reperationshåndbogn
syns jeg har tjekket min rep. bog, men kan ikke lige finde et tal??
men mener jeg har hørt det er 0,5 el 0.6.
skal vi så bare ikke satse på gennemsnittet ;0)
det må være 0,6 så;) har det egentligt så stor betydning?
0,7-0,8 mm! Det har stor betydning for om du får en ordentlig og god forbrænding.
jeg har testet og kunne ikke mærke forskellen (0,6-0,9), men har også læst og hørt det HNC skriver.
Ja. Med 0,7mm afstand en Bosch 027 tændspole (tysk) ej Spansk eller Brasil eller en Autonic spole,så for du den perfekte tænding og en god tomgang.
Resten af dit tændingsanlæg er naturligvis 100% i orden ikk.
På min Formel Vee kører jeg med 1,0mm afstand, fast 33 grader fortænding ej vacum eller centrifugal regulering(90 grader knaster i fordeleren)det virker bare.
Ja det virker næsten altid synes jeg uanset om det er 0,6 eller 1,0 (forudsat grejerne er gode), men har man nogen som helst facts der viser det (dyno). Eller er det bare teorien der gør at vi tror det giver flere hk.
Jeg kan sagtens følge jer i at hvis man har en kraftig spole, gode kabler og en fordeler med et stort strømfordeler dæksel (mindre risiko for fejltænding). Så burde man kunne trække en større gnist ved at forøge gabet til eks. 1mm, og derved skulle detonationen blive hurtigere/kraftigere - men er det virkelig tilfældet, og hvis det er snakker vi så 5hk eller 0,2hk
Jeg efterlyser facts (ikke "monkey see - monkey do"). Altså rullefeltsmålinger hvor man KUN ændrer gnistgabet og måler effekten af dette.
Dobbelttænding osv. er selvfølgelig en helt anden sag.
Detonation/eksplosion (Vil i forbindelse med en benzinmotor være at betegne som "tændingsbanken"),-Fy,Rasser...Forbrænding ;)
Ha.. ;) jeg sad faktisk og tænkte over hvad jeg skulle kalde det. Fordi jeg vidste, at jeg ville få på puklen hvis jeg kaldte det for en eksplosion, men forbrænding er vel ordet jeg ikke kunne finde, eller "combustion" hvis det skal lyde rigtig frækt :-) tak
ps. detonation er ikke bare tændingsbanken (men nedenstående er nok liiige og strække den ;-))
"Detonation
Fra Wikipedia, den frie encyklopædi.
En detonation er en eksplosion, hvor eksplosionsgasserne udvider sig med en hastighed, som overstiger lydens"
Jeg har desværre kun monkey erfaringer, men 0,7 mm er fabriksoplysningerne og det der efter min erfaring giver den rigtige farve på tændrøret = optimal forbrænding - når alt andet iøvrigt er i orden.
På en standard motor til normalt brug er det måske nok af langt større betydning om rørene er friske, og dermed skarpkantede på midter- og sideelektrode, end 0,1-0,2 mm. forskel. Tunede motorer aner jeg ikke et hak om... endnu.
Har ikke prøvet.Med det stramme reglement vi har i FVee 1300 max.77,5 i boring
69.01 slag, 1 karburator max. 30mm.std benzinpumpe. Std. manifold std. indsugporte std. udstødporte
fri udstød. max. 100DB. Frit luftfilter. Std. ventiler. fri fjedre dog kun enkelt.
Fri omslebet knast. Ved (købe knast max. 284 grader/10.9mm løft.) Min. 45 kubik i hvert forbrændingsrum.Svinghjul min. vægt 5,4 kg.Std. blæserkøling med dynamo der dog ikke behøver et virke. std. 180mm kobling med 6 fjedre.Std stødd. stænger.Platinstyret tænding. Frit smøresystem ej tørsump og slanger må max. være 60 cm lange.Vippetøj 1.1til 1.Der må ikke tilføres materiale og kun fjernes i forb. med balance og polering, alle dele skal altid kunne henføres til ORG. VW..Remskive min 145mm dia.Std plejlstænger. Puha tror jeg fik det hele med. Når man så ender op med ca. 73- 78 HK ( de rige ca. 81) så skal der virkelig trylles.
Vh FVEE.
Ifølge VW - teknisk mærkeblad nr. M 112 fra september 1973 foreskriver VW:
Tændrør
For alle VW-motorer er tændrørernes elektrodeafstand ændret til 0,6 mm.
Denne foreskrift gælder også for alle tidligere producerede motorer.
Herved undgås for tidlig udfald af tændrør p.g.a. for stor elektrodeafstand.
Dette var ordene. Desværre kan jeg ikke scanne siden.
Mvh
Tak for svarene
Tror jeg prøver med 0,6 som jeg også selv mente at have hørt.
You must log in to post.