Hejsa freaks
jeg en type 4 GD motor på hånden ,det er vidst en 2 liters så vidt jeg kan læse mig frem til men er den med de kedelige topstykker med firkantet udstødnings flange ? hvor gammmel er denne type? den skal konverteres til Type 1
Lars
Hejsa freaks
jeg en type 4 GD motor på hånden ,det er vidst en 2 liters så vidt jeg kan læse mig frem til men er den med de kedelige topstykker med firkantet udstødnings flange ? hvor gammmel er denne type? den skal konverteres til Type 1
Lars
Alderen kender jeg ikke, men her er specs på den.
http://www.customspeedparts.de/content/en/technic/motorenuebersicht.php
tak for det michael kender siden men hvad med topstykkerne er de brugbare hvis jeg vil ha nogen hk ud af dem ??
hmmmm slet ikke nogen der ved noget om GD motore ??
rolig nu, du spurgte første gang for 2 timers siden !! :-)
08/'75>04/'79
De seneste 79 kan godt være med firkantede Hvorfor kedelige ?
Er det ikke nemmere lige at se på motoren
Taak for det hansen-danmark
har læst her på siden at de er noget begræset i forhold til at porte ,og har for små ventiler
De ældre har ovale huller til udstødningen, men er ventilerne ikke samme størelse ?
Gasket For Heat Exchangers
Fits Vehicles
Type 2 Bay
Petrol, 1978 - 1979, 2000 cc
Type 25
Petrol, 1979 - 1983, 2000 cc
Short Description
These gaskets are for the “flat top” heat exchanger. Straight / Iinline
XS1. Nu har du snart spurgt på hver eneste tænkelige motor-mulighed der findes til en VW. Skal du ikke snart til at bestemme dig. Har du ingen mening selv ? Hvad er det du vil ?
Hvis du "bare" vil lave en typisk gademotor (type4) på omkring 2000cc med 95-120HK.
Så vil du kunne gøre det ud af std. dele. Problemet er at de bedste std.topstykker er 35 år gamle. De nyeste, fra Transporterne, har for små ventiler. Men sæt større ventiler i og port dem med fornuft, her mener jeg ikke for store, og sæt dem sammen med en knast efter ejet valg. Så vil du ikke kunne registrere forskel på den ene eller den anden type udstødningsport. Svenskerne sværgede en overgang til den firkantede port, men så opdagede Jake Raby at den holder noget mere varme i toppen. Så uha!! Nu dur´de ikke fordi Raby siger sådan og sådan. Rolig nu. Byg nu den motor.
Frank nu skriver du knast efter eget valg, men den er vel ikke helt efter eget valg, der må vel være en sammenhæng mellem det cyl.sæt, komperration, vintilstørrelse osv som spiller ind der hvis det skal være optimalt ikk`..?
Jeg havde tænkt mig 38 - 44 vintiler 2056 cyl.set, ca9 i komperration, Og her ved jeg så ikke lige om der er en tommelfingerregel til knast, da jeg jo mener det har et sammenhæng, og hvis der er hvad er det så..?
Jeg ved det ikke. Og derfor har jeg valgt std.knast i min seneste motor.
Du skal spørge knastleverandøren om hvilket kompressionsforhold knasten skal køre med. De milde knaster har efter hvad Farmer siger åbenbart en tendens til tændingsbanken. Jeg ved ikke lige hvordan forholdet er mellem de amerikanske oktantal og vores. Jeg gider ikke ligge og køre efter 97-99 oktan, så jeg er nødt til at lave en motor der kan køre på 95.
Jeg har nok drevet lidt rovdrift på Farmer. Jeg har været væk fra luftkølescenen i nogen år. Og der er åbenbart sket noget med benzinen på 10 år. Så jeg er mere forvirret end for 10 år siden. For 10 år siden, havde jeg sku bare bygget motoren.
Jo knasten er da efter ejet valg. Hvis valg skulle det ellers være ?
Hov hov. Jeg kører da alm. 95, og alm. Service intervaller på olie skift og motor justering. Men det hele kan hurtigt blive meget teknisk, alt afhængig af hvem man spørger! Jeg er egentlig rigtig godt træt af alt det fis med at alt skal være afstemt til 3. Eller 4. Puls, pas på den der Tændingsbanker, dine forbrændingskamre skal have en helt speciel form. . . Og hvad der ellers bliver fyret af. Hvorfor skal alting gøres så pisse indviklet og teknisk. Så svært er det altså Heller ikke! Men jeg skal love for der er nogle der gør deres for at det skal lyde som raket videnskab (det er ikke møntet på dig Frank, men det ved du nok også godt). Det er helt galt på de amerikanske sider, sommetider sidder jeg helt målløs og kan slet slet ikke forstå hvordan nogle overhovedet kan komme på alle de sindsyge teorier om pulser, svingninger og frekvenser osv. Det virker til at det samme fænomen er ved at vinde indpas herhjemme efterhånden :-(. En gut som Jake Raby er storslem til at opfinde problemer som ingen vidste eksisterede, det virker til at han tror han skal opfinde den dybe tallerken en gang til. . . . Men han har åbenbart slet ikke lagt mærke til at tyskerne nu i 30år har kørt rundt med motorer som han siger ikke virker. De har nok bare ikke fundet ud af at de gør det forkert??!. . . .
Slap af, og byg så en motor efter gammeldags opskrift. Og lad være med at læs i for mange forums på nettet, så bliver du helt paranoid! Køb en bog om emnet og byg så motoren efter egen nøje overvejelse.
Godt så ryger jeg på nakken af svinet. Tak for svar.
Nå nå! husk lige det er et stuerent forum. hehe.
takker da for alle meninger og svar . samler egentlig bare oplysninger/erfaringer til at bygge god og optimal motor ,og da jeg alligevel skal have fat i alle dele og trimme og balancere er det jo meget rart at kunne spørge her .det er jo frit forum og gider man ikke at svare på spørgsmål så lad dog være frank. men vil da ikke stå og rode med noget som andre har dårlige erfaringer med
Lars
Det er en aftale xs1
hvis du vil undgå dårlige erfaringer , så lad nogen bygge det for dig , der har prøvet alle de dårlige ting , dårlige erfaringer er nogen alle der roder med motor SELV har gjort sig på en eller anden vis , jo flere dårlige erfaringer de har gjort
jo mere kommer de med lidt gnavpot agtige bemærkninger til folk der tror det er bare lige , men jo mere gnavpot agtige de lyder , jo bedre råd og erfaring har de tit , så derfor en god ide at lytte efter hvad de siger , så undgår du de dårlige erfaringer de har gjort sig engang. held og lykke med det ;0)
for mig er en gnavpot en positiv betegnelse ;0) er tit et synonym for meget erfaring
Næsten enig, bortset fra det med at lade andre lave det. Lær det og lav det selv.
Folk, unge mennesker i dag er blevet så pylrede. Hvis ikke de kan se billeder af eller læse det på nettet. Så findes det ikke og kan ikke lade sig gøre.
Da jeg var i lære som mekaniker, havde jeg to venner, begge i lære som tømrere. Den ene lavede og kørte i en tunet Fiat 128 Coupé og den anden en 1303 med en tunet 1600, 300 graders knast to dobbelte Webere, osv. Ingen af dem havde nogen viden om motorer eller biler, som sådan. Men de var begge dygtige håndværkere og dermed istand til at vurdere deres eget arbejde. Få ideer til at fremstille en dims eller et beslag. De havde begge to bygget deres motorer selv, ham med VW´en under min vejledning i min garage. Men han lavede det hele selv og lærte selv at servicere den løbende, med indstilling af karburatorer osv. Der er ikke andre til det. En tunet motor har "sjæl" Der er ikke andre end ejeren/byggeren der ved daglig omgang lærer den at kende og forstå hvad den prøver at sige.
At sætte den på værksted eller have en anden udenforstående til at justere den, bliver altid kun 95% i orden.
XS1 tager det ilde op når jeg provokerer ham til at komme ud af busken. Men det er ment som et kammeratligt skub. Man kan ikke bygge motor eller høste erfaringer ved at læse om det på nettet. Man er nødt til at tage en beslutning og have en idé om hvor det skal bære henad. Og så skal man nok lære at kravle før man kan gå. Indlæringskurven og den økonomiske risiko bliver stor hvis man vil bygge et 200HK bæst som et første projekt.
Selv om jeg har lavet mange motorer og jeg lige har haft min nye motor startet og varmet op. Så ved jeg da godt og er da også spændt på hvad den er for en størrelse. Jeg ved da ikke hvilke dysestørrelser den skal køre med og hvor den skal stå i tændingen osv. Det er da umuligt at svare på. Men nu skal den ud at køre. Allerede under opstarten fornemmede jeg at den nok skal have lidt større hoveddyser. Så det får den i forbindelse med at jeg alligevel skal ændre noget i den højre karburator, som jeg kom i tanke om jeg nok har overset ved en ændring jeg har gjort i den venstre. Der går da en måneds tid med lige at finde sjælen i den.
XS1 søg lidt på diverse fora ...de fleste spørgsmål du har er allerede blevet besvaret en hel del gange før. Nu skriver Rasser godt nok at han ikke synes man skal læse så meget på de amerikanske siden, men jeg mener der er meget god og basal viden som du kan komme rigtigt langt med hvis bare du anvender en anelse kildekritik.
Og så lige en kommentar i reletion til Rassers "sure" opstød ang. at motor byggeri, der for tiden bliver gjort til raketvidenskab. Så vil jeg til dels give ham ret, bare fordi alt muligt teori bliver diskuteret frem og tilbage så fungerer de motorer der er blevet bygget de sidste 30 år, efter klassiske principper, altså stadig fint! Synes det er surt hvis det kommer til at lyde som om man slet ikke kan bygge en fin motor hjemme i garagen uden at have en PhD for det er sgu ikke tilfældet!
Jeg kan godt lide at diskutere nogle af de mere teoretiske emner, men det handler altså også om at komme ud i garagen og få sorte fingre.
At planlægge et motorprojekt udelukkende foran computeren er altså svært. Når man står med tingene i hånden er det hele ofte meget nemmer at forstå og så kan man spørge når man møder problemerne og ikke lige selv kan se løsningerne.
Jeg er tæskedårlig til at forklare mig i dag, men Frank og Warp i ved hvad jeg mener, for det er jo det samme jeg brokker mig over hver gang vi snakker sammen :-)
Kort og godt. Vær kritisk og vurder om du har brug for at din kompression er præcis 9.11:1 og om din indsugningslængde bør være præcis 34cm lang osv. osv.
Gør op med dig selv om det er en solid "hverdags/weekend" motor du bygger, eller en hightech formel1 klon. Det handler om at ligge vægt på de rigtige/vigtige detaljer.
Læs og få fingrene beskidte og lær så at sorter mellem de vigtige og de knap så vigtige detaljer.
Det jeg "brokker" mig over er blot, at der efterhånden er nogle der forsøger at få en tunet boksermotor til at lyde som om den er et studie i rumfartsteknologi.
Ja synes nok du er ved at blive noget af et brokkehoved på dine gamle dage! :-D ...du ka' ta' det!
sådan er det at blive gammel! ;-)
tak for svarene og alle misforståelserne herinde , jeg har lavet mange motorer men står nu med nogen forskellige motorer på hånden og ville egentligt bare gerne vide hvad en GD motor består af men jeg må jo bare gører mig mine egne erfaringer købe hele bunken og så skille dem ad og så se hvor meget man bliver taget i røven
tak for hjælpen gnavpotter
Æhh, jeg har nok pustet lidt til det der med raket teknologi. Men det er gjort ud fra den opfattelde, at jeg ikke har tid til at de motorer jeg bygger kommer tilbage med diverse fejl, som kunne have været undgået ved brug af andre - ofte dyrere stumper.
Mht. det med afstemning af indsug, så var det jo osse møntet på en som skulle have ultra korte manifolde. Ikke en alm type 1 agtig motor. Der er tingene jo korrekte for 80% af alle når de kommer ud af kassen.
Men mht kritik af stumper, så er du da osse fremme i skoene Rasser (venligt ment) Det største problem er nok at der er så stort en udvalg af dele,kvaliteter og prislejer, at mange bliver forvirrede. Nogen ser på hvor billigt de kan lave en motor og hvor lidt de behøver at købe. Andre er noget mere kritiske. Det samme er gældende for selve opbygningen. Det er nok osse derfor at der bliver repareret så mange motorer hver vinter.
T
You must log in to post.