Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  type 1 kontra type 4

Tags:
No tags yet.

(permalink) crenne Member
Skrev for 15 years siden | | | |

ja vil starte med at sige jeg ved ikke det vilde om luftkølet motor endnu
men hvis man vil ha en god allround motor man også kan drag lidt med 95- 125 hk hva er så bedst og billigst at gå i gang med , er det at ombygge en type 1 eller ombygge en type 4 om til en type 1 og så få lidt heste ud a den , kan se manger herinde bygge sine motor selv , og det vil jeg nu også selv men hva skal man gå i gang med at finde dele til , jeg vil gerne ha en god stabil motor . . . som kan rykke fra de spader i bmw osv hihi

venligst crenne

-------------------------------------------
tlf 41666671
crennedesign@gmail.com location: 8882 Fårvang,jylland
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Type 4.., 71 mm krumtap (org.) og 94m i boring, alternativt 96 mm cyl. sæt, en anden knast, 412 s toppe, dobbelt karb., så skulle du have 100+ heste hjemme. Og type 4 holder, hvis det er bygget rigtigt.

(permalink) warp Member
Skrev for 15 years siden | | | |

I anden linie skriver du "hva er så bedst og billigst at gå i gang med" og her vil jeg mene at du bliver nødt til at vælge hvad du vil prioritere højest. En solid motor på 125 heste eller en billig motor på 125 heste ...begge kriterier er svære at opfylde på én gang.
Hvis "billig" har højeste prioritet vil jeg mene at du skal bygge en type1 på 1914 ccm og så forvente at den skal renoveres på et eller andet tidspunkt alt efter hvor mange tæsk den får.
Hvis "bedst" er højeste prioritet ...og her går jeg udfra vi snakker holdbarhed. Så er en type 4 noget i stil med det hho beskriver den rigtige løsning efter min mening. Hvis den ellers er bygget ordenligt kan den køre jorden rundt flere gange
uden problemer, men den er ikke helt så billig at bygge som type 1.

Måske Type 4 er lidt dyr at bygge ...men som man siger: Pay once cry once! ;-)

Note til hho: Husk også en ordenlig udstødning, det gør en stor forskel på en type 4. ;-)

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Definér mange ?
Mit gæt er at mange køber en masse stumper. Men hvor mange får det ud at køre ?
Desværre er der nogen uden om VWnettet der laver en del motorer, som vi aldrig hører noget om. Og som ved en masse om emnet.
Jeg har lavet nogen få motorer. Mest type4. Jeg har lavet 4-5 tunede type1 motorer og lidt flere std. motorer. Men allerede i 1981 "opgav" jeg at lave type1 motorer. Mest på grund af økonomi. Dengang var det ikke til at betale en ny blok. Det er blevet nemmere, men jeg ved ikke rigtigt med kvaliteten på blokkene.
Så jeg sprang på type4. Tyskerne kunne ikke køre med andet dengang og de kørte jo om kap med BMW 320´ere på motorvejen og var ikke bange for at give noget gas.
Det er "let" nok at bygge en stor type1 motor og så trille rundt i tomgang. Men kom nu ud på motorvejen og lad os køre til træf rundt omkring i Europa. Og ikke med 70 km/t, som engang jeg fulgtes med en flok her fra Nordjylland til Ebeltoft. Lad os nu følge trafikken og bruge overhalingssporet. Så træder type4 motoren i karakter.
"Kom nu" ! Siger den bare derude bagi og især op ad bakke.
I 1975-81 kunne man stadig finde en frisk type4 motor, bygge den om til type1 køling og så havde man 80-90 stærke HK.
Folkeræset kom. 0g det tog hårdt på bestanden af type4 motorer. De kørte jo i sand og støv og det måtte jo ikke koste noget.
I en årrække var vi kun "os" i Aalborg og omegn der holdt fast ved type4. Men især de sidste par år og måske med Elnefs og Rasmus Kirketerps successer ved ræs. Har nogen fået øjnene op for type4 igen. Også i USA er de vågnet.
Rasser har lavet en flot og velkørende motor. Trods vrøvl med hans kineser48idaere. Men flot er den i motorrummet.
Men nu skal I ikke købe deres kinesiske discount produkter. Hvis ikke de kan producere dele i ordentlig kvalitet. Så send dem retur. Ellers er vi lige vidt.
Jeg har lige opstartet en nybygget 2054cc type4 motor. Jeg har aldrig været så nervøs i mit liv. Der er også kineserstumper i. Nu må vi se. Men hvis den arter sig mødes vi i overhalingsbanen.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) crenne Member
Skrev for 15 years siden | | | |

ok cool nok hvilken motor skal man så lede efter , så man kan starte lige så stille hvilken motorkode . . . . hvis man vil ha omkring 100 +hk

-------------------------------------------
tlf 41666671
crennedesign@gmail.com location: 8882 Fårvang,jylland
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

en porsche 914 motor i god stand er et godt bud. eller en vw 412S er også ok.
eller en anden type4 der er bygget så den har de samme dele i.

så skal den så bygges om så den passer i din bobbel bagefter , det koster så også lidt , også skal din junkyard bug trimmes op til at køre med den motor , det koster også lidt osv osv osv.

dette er en helt ned på jorden forklaring uden pulsmålinger , svingninger og frekvenser osv ,det kan nok forklares mere avanceret og detaljeret , men ikke af mig ;0)

jeg ved bare man ikke skal vælge type4 for at spare penge , men gøre det for
at få en lidt mere driftsikker motor der er knap så pumpet , men det er en del
dyrerer pr hk. skal det vre billigt pr hk så byg en type1 1914 med kadroner , holder måske ikke helt så længe , men er sjovt nok så længe det varer.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) crenne Member
Skrev for 15 years siden | | | |

ib ok jamen havede tænkt på en 1914 eller en 1776 men har røv lidt forstand på det . .

-------------------------------------------
tlf 41666671
crennedesign@gmail.com location: 8882 Fårvang,jylland
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hvor meget "forstand" har du på det ? Har du lavet andre bilmotorer ? Hvis du har, så gør du bare det samme på en VW. Eneste forskel er at type1 motorens blok ikke tåler mosten og hovedlejerne går løse. Der skal man købe en ny. Hvis den skal have en chance for at holde sommeren over, skal du købe en kvalitetskrumtap med kontravægte på. Eller en original, hvor de er svejsede på. Det sidste er det bedste bud.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) crenne Member
Skrev for 15 years siden | | | |

ja har rodet meget med biler , må vist læse noget mere om det , det er nok alle de forskellige motor størrelser osv der gør mig forviret
men som rasser siger i en anden tråd det er jo ikke raket videnskab hihi , må finde mig en type 4 motor engang og tage den der fra

og så bruge den motor der sidder i min bil nu til at starte med den skal dog fixes lidt inden den kør hihi

-------------------------------------------
tlf 41666671
crennedesign@gmail.com location: 8882 Fårvang,jylland
(permalink) haldex201 Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg tror Frank Andersen er inde på noget, håber du har fået afbalangceret den.
Min egen krumtab er fra Scat, stålet er svensk, sendt til USA og bearbejdet, sendt til Japan for bearbejdning ( slibning ), retur til USA for kontrol og afvejning, så til CSP tyskland, hvor jeg har hentet den. I DK er den så blevet afbalanceret til 14000 O/min, og den var meget/rigtig meget ude af balance selv om de påstod at den var abalanceret og klar til brug. Vi har skåret skiver af med vinkelsliber på modvægte for at ramme vægten så den løber.
Har hørt om flere der har været skæve og ikke kunne afvejes så de kunne bruges.
Og så kan billige stumper hurtig blive dyre.
Til gaden kan det sagtens gå, men skal der slicks under, så skal kvaliteten være ok. Mit input efter flere samtaler om emnet med flere.

(permalink) Farmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hvis du skal begynde fra scratch, så vælg type 4. Det er næsten ligemeget hvilken model du begynder med (2,0 914 undtaget. Men de er ikke så nemme at finde, og dernæst ret dyre pga deres topstykker)
En 2,0 eller 1910 cc type 4 med 120 er ikke noget problem, (1910éren er lidt mere omdrejningvillig end 2,0) og koster kun marginalt mere end en 1914 type 1 der kan tåle mosten. Igen er der stor forkel på hvormeget den kommer til at koste, idet der er (som med type 1) stor forskel på hvad du køber. Billigt som halvt eller helt fungerer, medieum som almindeligvis dur, eller hi tech kvali, som holder nærmest til evig tid, men osse river lidt i muldvarpen. Bare udstødningen til sådan en, få´s jo fra ca. 1500 + J rør til 15000 for det fineste. Den billigste får udstødningen væk fra motoren, den dyreste trækker seriøst effekt. Og så kan man lave den selv. - Største problem er, at til gadebrug er en type 4 udst. ikke bare lige at lave, da type 4éren er et noget anderledes bæst end type 1 på det punkt.
En af mine egne favoritter i den klasse er 125 hk´s udgaven. Og lavet rigtigt går den ikke til på denne side af 100,000 km.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com

Reply

You must log in to post.