Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Batteriladere til vinteropbevaring af akkumulator

Tags:
No tags yet.

(permalink) webmate Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Aldi og Lidl har batteriladere til vedligeholdelsesopladning på tilbud i denne og næste uge.

Aldi fra den 10. oktober og Lidl fra den 15 oktober

Aldi's kan køre både 6 og 12 volt mens Lidl's kun kører 12 volt.

Begge koster 149 kr og Lidl's skulle være en kopi af CTEK XS 3600 der koster 3-4 gange så meget.

Jeg smutter lige i ALDI og henter en af deres, kan ikke finde oplysninger om dens virkemåde på nettet.

Melder tilbage senere.

Mvh
Per
Den blå er fra Lidl og den sorte fra Aldi

tronic.jpg
aldi.jpg

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

brug pengene på et bedre batteri i stedet for , et godt kvalitetbatteri kan sagtens overleve at stå i flere vintre , og kun blive brugt om sommeren , bare temperaturen er fornuftig der hvor det står...

men et harald skrald batteri har det med at falde sammen og skal ofte udskiftes hvert år - et godt batteri koster normalt fra en tusse og op efter, ikke at det er
den høje pris der afgør at det er kvalitet altså.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) birke Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Bornholmer, kan du ikke lige uddybe det lidt.

Troede at et batteri uanset pris/kvalitet, ville have mere levetid tilbage
hvis man sørgede for regelmæssig opladning...

-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
(permalink) webmate Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg købte for et par år siden et halvdyrt Danbrit mc-batteri, monterede det, kørte en prøvetur og satte mc-en til side i endnu et halvt år, så var batteriet kaput.

Det ødelagde ifølge leverandøren batteriet, at det ikke blev brugt i længere tid. Siden har jeg opladet det jævnligt og selvom mc-en stadig ikke bliver brugt har jeg ikke strømproblemer mere.

Jeg har 1 batteri i canpingvognen, 1 batteri i vw'en, batteri til båden og 5 mc-batterier der også gerne skulle kunne bruges til næste år, så jeg har tænkt mig at blive ved med at lade på dem en gang imellem.

Fordelen ved ovennnævnte ladere er, at der ikke sker noget med batterierne hvis man skulle glemme at tage laderen fra.

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

jeg kender ikke de tekniske specifikationer på hvori forskellen ligger , men taler ud fra den erfaring jeg igennem 20 år som bilist har oplevet med både mine hobbybiler og mine hverdagsbiler , og især mine hverdagsbiler har jeg kunnet mærke
en væsentlig forskel , specielt fordi jeg altid har kørt lidt ældre dieselbiler , og på dem bliver man straffet med det samme med et batteri af dårlig kvalitet.
på mine hobbybiler har jeg altid kørt dem i vinterhi om efteråret og ikke rørt dem ret meget før foråret , så her vil et skidt batteri også vise sine svagheder..
ved vinteropbevaring har det ofte vist sig at man skifter det hvert år eller som max hvert andet år , et godt batteri kan holde i 6 sæsonner uden problemer.
og det samme på mine hverdagsbiler , her er holdbarheden vist sig at være max 2 år.
derimod har jeg købt kvalitetsbatterier som overhovedet ikke har krævet min opmærksomhed i 6 år , ja de koster det dobbelte , men det er jo så også billigerer
i det lange løb , jeg har dog kun været heldig at ha haft 2 af mine biler længe nok
til at vuderer om de kunne holde , og det kunne de , min samba i 7 år på ET batteri , og den kunne jeg sagten glemme at slukke lyset på en hel nat , og der var stadig strøm nok på næsten morgen , og min radio kunne spille et helt træf , og stadig starte når man skulle hjem , selv da batteriet var 4 -5 år gammelt...
men hvordan det tekniske aspektiv ser ud i forskelle på et kvalitetsbatteri og et disqount batteri er aner jeg ikke...
jeg køber mine batterier ved min lokale autoelektrikker , og der bliver kun fyldt vædske på når de bliver taget i brug , dvs det ikke er et overgemt batteri man starter ud med...
men taler personlig erfaring ikke mere end tekniske formularer ?

det store i det hele , er jo at når man har noget der virker , tænker man aldrig
over det , det er kun de ting der aldrig virker man bider mærke i , og sådan vil jeg ha det skal være med et batteri - man skal aldrig tænke over om det er strøm det mangler , der er masser af andre ting at bekymre sig om når man kører i gamle
biler. jo færre bekymringer jo større glæde..
jeg vil hellerer monterer et brugt kvalitetsbatteri i min bil end et nyt disqountbatteri.
vores hobbybiler kører jo så kun om sommeren , og det er jo tit vinterkulden
der straffer et batteri , så på dem vil man sjældent opdage det.

ordsproget : det er alt for dyrt at være fattig - passer godt her ;0)

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Michael Munk Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej
Jeg vil give Bornholmer ret. Der ER kvalitetsforskel på batterier.
I min modelfly hobby benytter vi bilbatterier til et spil som trækker vores svævemodeller op. Vi har forsøgt os med Bilka batterierne, og sådan et blev ringe og uegnet til konkurrencebrug efter ½ års tid. Hvorimod de kvalitetsbatterier vi køber kan holde i 3-4 år.
Jeg ved godt at man ikke helt kan sammenligne livet som svævefly spil batteri og livet som bilbatteri, men ved den ekstreme belastning vi udsætter dem for kan man se tydelig forskel på batteriernes ydelser.

Når det så er sagt, vil jeg også give Webmate ret i at et batteri som gemmes væk i længere tid, bør serviceres engang imellem. Det gælder forøvrigt for alle typer batterier.

Bly batterierne som vi har siddende i bilen, skal bare have hævet spændingen engang imellem.
NiCd og NiMH batterier skal helst lades op og aflades igen, engang imellem.
De nye LiPO batterier skal helst opbevares med 40% indhold, og da de som alle andre batterier taber lidt strøm når de ligger, skal de lige have fyldt op til de 40% engang imellem.

Så jeg vil også ned i Aldi i eftermiddag og se om jeg kan få en vedligeholdelseslader. Tak for tippet.

Go weekend :-)

-------------------------------------------
Venlig hilsen
Michael Munk
Tlf 29724866
(permalink) BuggyBoy Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg bruger den her til både mc og bil http://inelco.joedex.dk/Page/105.html . Klart anbefalelsesværdig og er godkendt til brug i regn osv. Indbygget lampe, vedligeholdelsesdrift, opladning af bil/mc osv osv... Lækkert produkt og det koster kun det dobbelte af aldi og så får du et semi-proff produkt du kan bruge i mange år frem!

http://www.tec-stop.co.uk/body_small.html

(permalink) webmate Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Det er først fra den 10. oktober Aldi sælger dem, altså i morgen.

Mit indlæg var ment som en orientering, ikke som et debatoplæg.

God week-end til Jer også

(permalink) Cruus Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Har en der ligner den grå, også købt i Lidl, til et par hundrede, virker fint til at holde strøm på batt. vinteren over..

Bruger dog en anden stor lader når der skal lades et batt. der er helt afladdet..

/Michael

-------------------------------------------

Cruusr600 @ hotmail.com
(permalink) webmate Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej Igen!

Så har jeg indkøbt ladere både hos Aldi og Lidl.

De fungerer perfekt og de eneste forskel mellem dem, er det plastichylster de er indkapslet i og kontrollampernes farve. Brugsanvisninger er også stort set ens.

Alt efter hvor meget strøm, der er på det batteri, der skal lades på, starter laderen med henholdsvis 3,8 A eller 0,8 A og slutter af med vedligeholdelsesladning på 0,03 A når batteriet har nået en spænding på godt 14 volt.

Så nedsættes spændingen til en vedligeholdesladning på ca 13,2 - 13,5 V med et 220 Volt forbrug på ca 5 watt.

Aldi her i området har allerede udsolgt, men i dag den 15. oktober 2009 har Lidl dem på tilbud til 149 kr.

Mvh Per

(permalink) bfp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej!

Jeg har også en lignende(lidt dyrere lader) til min scooter..
Det er godt nok første vintersæson jeg bruger laderen, men indtil nu har den været effektiv..
Jeg købte spritnyt batteri sidste vinter.. Det var færdigt her efter sommerferien..
Jeg ladede batteriet op.. Så virkede det.. 3 dage efter kunne jeg ikke starte scooteren igen..
Så satte jeg vedligeholdelses-laderen på, og lod den stå i en uge.. Så prøvede jeg at starte scooteren.. Det virkede! Selv flere dage efter uden at jeg havde laderen på.. Så vedligeholdelses-laderen fik genoplivet mit stakkels batteri. Nu har jeg her til vinter sat laderen på konstant, ved hjælp af et stik direkte på scooteren, og nu starter den hver gang..
Problemet er at jeg ikke bruger scooteren så meget.. Jeg har den nærmest kun til nødstilfælde.. Derfor er det perfekt med en vedligeholdelses-lader.
Jeg skal helt sikkert også have en mere til min jagtvogn, til vinterperioden.

PS.. Det kan ikke svare sig at bruge tænd/sluk-ur til vedligeholdelses-laderen for at spare på strømregnignen.
Det havde jeg gjort i en periode på min, hvor den så kun var tændt 16 timer hver mandag. Da jeg så ville starte scooteren på en fredag, var den fuldstændig død.. Laderen aflader nemlig batteriet, hvis laderen ikke får 230volt.. ;-)

-------------------------------------------
Mvh Bjørn - Lolland

bfpedersen@gmail.com
(permalink) fvee Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hvis i ikke bruger batteriet om vinteren så gør som jeg.
Lad det helt op.
Pak det ind i et par plastposer,sæt det i Fryseren og du har et
batteri der er fuldt opladet og 1oo% ok. til foråret.
Ved den lave temp.( Minus ca.20 grader )står sulfateringen næsten stille
og levetiden forlænges med mange år.
Det lyder SKØRT men jeg ved af erfaring at det virker.

Vh. FVEE.


Reply

You must log in to post.