Røg er jo noget svært noget at beskrive og hvad er meget røg ? Den hvide røg er jo blot vanddampe f.eks.
"Chokeren skulle virke" ? Hvad betyder det ?
Bilerne er så gamle at chokerne sjældent virker som de skal. Og det er ikke fordi det er en automatchoker. Problemet er det samme på en manuel choker.
En choker med et chokerspjæld skal lukke tæt til, ellers virker den ikke.
MEN når så man begynder at dreje med starteren skal spjældet åbne/lukke nærmest i takt med motorens omdr. på starteren. Ellers drukner motoren blot i benzin. Den skal have luft også.
Når så motoren springer i gang skal den stå i hurtig tomgang, med chokerspjældet åbnet 5-8mm.
Den funktion ligger i den lille trekantede dåse der vender bagud på karburatoren. Inde i den sidder der en menbran der som oftest er utæt. Den er med i et komplet pakningssæt og når man har monteret det kører det igen. Jeg har lavet et par stykker inden for det sidste hlave år. Bilerne kører som nye bagefter. Ja-ja rolig nu !
En anden fejl jeg ser folk gør er fordi vi har glemt hvordan man starter en bil med automatchoker. Vi er blevet så vante til indsprøjtning at vi slet ikke tænker over det. Jeg havde lagt mærke til at min kone heller ikke starter hendes gamle Polo rigtigt, men hun kom jo afsted hver morgen.
Men så den første morgen, sidste vinter, da der var 10 graders frost, så kom hun styrtende ind: "min bil vil ikke starte!" "Nej" sagde jeg, "for du har ikke aktiveret chokeren"
Hun sidder bare og småvipper med speederfoden når hun starter, men man er nødt til at træde speederen i bund, én gang, slippe og så dreje nøglen. Hallo! Så starter den minsandten og kører !??. Gamle lort !
Dels får den jo et helt sprøjt af accellerationspumpen og dels får den lukke chokerspjældet helt, så chokeren virker.