Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Ombygning af AM gearkasse + bagaksler?

Tags:
No tags yet.

(permalink) HNC Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg har en AM gearkasse til IRS liggende og overvejer at bygge den om til korte svingaksler. Gearkassen er med sidedæksler i begge sider og den gamle type ophæng (ej hockeystave), så det burde vel være muligt, eller?

Er det umagen værd, med tanke på at den nuværende 1300 F motor på et senere tidspunkt skal skiftes ud med en 1600++ SP/DP eller evt. en 1776/1835 motor.

Grunden til de korte aksler er alene for at få en større harmoni mellem sporvidden for og bag, dvs. at få mine 5,5" sprintstars (ET26) "ind" under skærmkanten bagved og samtidig få det optisk til at harmonere bedre med den 2" smallede forbro med skivebremsespindler og ET6 sprintstars foran. Så vidt jeg kan måle mig frem er de korte aksler 30 mm smallere pr. side, hvilket gør at fælgen kommer til at sidde med nogenlunde samme afstand til skærmkanten i begge ender, trods den dybere indpresning på bag fælgene.

Men tilbage til gearkassen:
- Hvilke stumper skal vælges i gearkasse junglen, for at klare sådan en ombygning?
- Kan det nuværende kron/spidshjul i gearkassen anvendes eller skal det skiftes også?

Jeg har ikke helt fået sat mig ind i selve gearingsproblematikken, men vil gerne opnå et længere 4. gear uden nødvendigvis at ændre slutudvekslingen. Med andre ord ønskes hurtigere acceleration i bytrafik, men samtidig et tåleligt omdrejningstal og støjniveau, ved motorvejskørsel. Kan en AM gearkasse dette, eller skal jeg gå efter noget andet?
Dækkene forventer jeg skal blive ved med at være 165 R15, for at bevare old school looket på GTV'en.

Fik jeg gjort det nogenlunde forståeligt? Ellers må I vældig gerne skubbe mig lidt i den rigtige retning, hvis der er noget jeg ikke helt har fået vendt eller ikke har fattet! ;-)

Henrik

dsc00313_1.jpg

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Det korte svar (fra en der har prøvet at shimse/justere svingaksel differentialer op) bliver, at det overhovedet ikke er umagen værd med mindre det er en helt speciel gearkasse du bygger.

Det er noget af det mest omstændige du nogensinde kommer til at rode med på din vw, og når du i løbet af en hel lørdag har haft dit differentiale ind og ud 8-9 gange så bliver du hurtigt enig med dig selv om at det ikke kan svare sig. Der er så mange ting der skal tages højde for ved sådan en ombygning, og så er du afhængig af specialværktøjer og måleinstrumenter. For hver gang du har skiftet bare en enkelt shim ud, så er du nødt til at montere det hele op og måle efter, og derefter demontere det igen og foretage ændringer, for endnu engang at prøvemontere det, for igen at demontere (you get my point? :-)) Det er så besværligt at skulle demontere/montere det hele igen og igen. Presse lejer af osv. osv.. Det kan simpelthen ikke svare sig på en helt alm. gearkasse.

Find dig en 1500 svingaksel gearkasse (4.12 kron/spidshjul) og byg så den om til korte aksler, så er du langt foran. Den kan din 1300 også godt trække rundt på, omend den bliver lidt følsom overfor modvind når det går lidt op ad bakke ;-) (jeg har selv kørt sådan en med en 34hk 1200, og den gik stærkt i medvind ;-) )

Håber du kan bruge mit svar til noget.
Rasmus

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) HNC Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Det kunne jeg absolut, Rasser. Var næsten det jeg havde forventet mht. kron/spidshjul justeringen, så det er rart at få lov til at trække lidt på andres erfaringer ;-) Tak for det uddybende svar!

Men er der ikke noget med at det også kan være lidt omstændigt at udskifte lange aksler med korte ditto? Kan huske der har været et par tråde omkring dette emne, men jeg har endnu ikke fået gravet dem frem. Husker også den "interchange" artikel fra Hot VW's du havde scannet, men den var næsten ulæselig når den blev printet. Er det muligt at du kan scanne den i en højere opløsning og evt. maile den til mig.

Men, det ser ud til jeg har et par AM kasser i overskud og må på jagt efter en 1500 4.12 i stedet. Er der nogle der har erfaringer med de renovaskede/malede/renoverede der findes hos pusherne, eller er man lige godt hjulpet med at tage chancen med en brugt i ukendt stand?

Henrik

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Enig med Rasser. En AM-gearkasse er med 12-1300 gearing.
Du kan også bruge en type3 gearkasse. Den hedder DC. Men hvis ikke man har prøvet det før, er det noget omstændigt at lave ombygningen fra IRS til svingaksler.
Du skal altid bruge/køre med det kron/spidshjulssæt der hører sammen. Det vil sige at du skal flytte kronhjulet fra IRS gearkassen over på svingaksel-differentialet. Det er varmet/krympet på og derefter boltet. Det kræver tungen lige i munden.
Dernæst vil der sikkert blive noget med at du skal finde et svingakseldifferentiale fra 66-68 og frem (bredt bagtøj) fordi dit gamle smalle kun har 6 bolte til kronhjulet. Derved får du et diff. med 8 bolte, som IRS. Og derefter kan du samle det op med de gamle smalle aksler. Alt dette er ren hukommelse. Rasser kan sikkert bidrage hvis jeg tager fejl.
Det bliver lidt langhåret hvis man er uøvet. Det skal skilles ad, afvaskes for skidt og sand og klargøres og samles igen medens man stadig kan huske hvordan det sad.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) HNC Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Takker Frank.

Det kan være jeg skal skære hjørner i første omgang og bevare min nuværende 1300 gearing og blot bygge om til smalle aksler på den, udelukkende for at få fælgene ind på plads. Det burde vel være rimeligt ligetil at få de korte aksler monteret i det nuværende kronhjul? Det med opshimsning med pakninger etc. på akselrørene har jeg styr på, og jeg er opmærksom på problematikken ved bagtromlerne.

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Du har helt ret i det med 6 eller 6 boltet: Jeg har selv lige stået og rodet med det, for at finde et 8boltet svingaksel diff., det er ikke så nemt at finde synes jeg. Men det kan da være mig der er uheldig.

Hvis du har et ekstra 8 boltet svingaksel diff. i overskud Frank, så kunne jeg godt være int.

mht. skift til smalle aksler på din nuværende gearkasse. Så skulle det absolut ikke være noget problem, så længe du har aksler, rør og lejedækslerne der passer til korte dæksler (dem ude ved ankerpladerne).

Den artikel du henviser til er ikke en jeg har scannet, det er bare en jeg har stjålet et eller andet sted på nettet. Desværre.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Det bør jeg have i form af en hel gearkasse med bagaksler, der dog har stået mange år.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.