Jeg har en AM gearkasse til IRS liggende og overvejer at bygge den om til korte svingaksler. Gearkassen er med sidedæksler i begge sider og den gamle type ophæng (ej hockeystave), så det burde vel være muligt, eller?
Er det umagen værd, med tanke på at den nuværende 1300 F motor på et senere tidspunkt skal skiftes ud med en 1600++ SP/DP eller evt. en 1776/1835 motor.
Grunden til de korte aksler er alene for at få en større harmoni mellem sporvidden for og bag, dvs. at få mine 5,5" sprintstars (ET26) "ind" under skærmkanten bagved og samtidig få det optisk til at harmonere bedre med den 2" smallede forbro med skivebremsespindler og ET6 sprintstars foran. Så vidt jeg kan måle mig frem er de korte aksler 30 mm smallere pr. side, hvilket gør at fælgen kommer til at sidde med nogenlunde samme afstand til skærmkanten i begge ender, trods den dybere indpresning på bag fælgene.
Men tilbage til gearkassen:
- Hvilke stumper skal vælges i gearkasse junglen, for at klare sådan en ombygning?
- Kan det nuværende kron/spidshjul i gearkassen anvendes eller skal det skiftes også?
Jeg har ikke helt fået sat mig ind i selve gearingsproblematikken, men vil gerne opnå et længere 4. gear uden nødvendigvis at ændre slutudvekslingen. Med andre ord ønskes hurtigere acceleration i bytrafik, men samtidig et tåleligt omdrejningstal og støjniveau, ved motorvejskørsel. Kan en AM gearkasse dette, eller skal jeg gå efter noget andet?
Dækkene forventer jeg skal blive ved med at være 165 R15, for at bevare old school looket på GTV'en.
Fik jeg gjort det nogenlunde forståeligt? Ellers må I vældig gerne skubbe mig lidt i den rigtige retning, hvis der er noget jeg ikke helt har fået vendt eller ikke har fattet! ;-)
Henrik
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk