Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  ombygning fra 1200 til 1600

Tags:
No tags yet.

(permalink) Soeback Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Så er den gal igen..

Da jeg hvert år kører mange km i min gamle bobbel østrig italien osv. overvejer jeg, for at få lidt mere effekt og driftsikkerhed i kassel bakkerne, at lade den ombygge fra 1200 til 13 eller 1600..

Ved nogen hva sådan en ombygning kræver? tænker om 1600 motor og 1200 gearkasse passer sammen? osv..

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ja de passer sammen. Som hovedregel. Der kan være noget med årgange og tandkranse og startere og koblinger. Og dynamo, vekslestrøm og 6 eller 12 volt osv. Og varme system hvis bilen er meget gammel. Men de samme spørgsmål ville komme hvis da bare skulle skifte til en anden 1200.

Fra 67-68 løser mange ting sig selv.

1200 motoren er en familie for sig. 13-15-1600 er "ens" bortset fra cylindervolumen.
Fra 1972- er 1200 motor mere i familie med 13-1600.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Soeback Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Tak for svaret frank. der svarede du lige på en del af mine bekymringer;) Men så er der jo håb endnu.. min bobbel er fra 59,sådet er en halv gammel dame,men det burde altså i grove træk godt kunne lade sig gøre..

Har i samme arbejdsgang tænkt mig at bygge den om fra 6 til 12volt.

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Så bør du samtidig vælge at bygge den om med en 12 volts gearkasse (67-68 og frem)
Det vil løse mange ting med starter, startkransens tandantal, osv. Samtidig med at din gearkasse fra 1959 får det hårdt med en 1600 motor.
For at bruge en gearkasse fra 61- skal du købe et skiftehus og skiftestav, samt det forreste gearkasseophæng fra en type2 op til 67. Ellers kommer motor/gearkasse til at sidde forkert i en 59´er.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Soeback Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Super. uundværlig viden, når man står midt i sån et projekt.. Ser li om jeg kan trylle stumperne frem.. Tak for svaret:)


Reply

You must log in to post.